تورم بالای 70 درصدی گوشت و مرغ به رغم تخصیص 463 میلیون دلار 28500/ وزارت کشاورزی و بانک مرکزی پاسخگو باشند!

تورم بالای 70 درصدی گوشت و مرغ به رغم تخصیص 463 میلیون دلار 28500/ وزارت کشاورزی و بانک مرکزی پاسخگو باشند!

بانک مرکزی اعلام کرده است: در دوازده ماهه 1402 به میزان 463 میلیون دلار ارز ترجیحی به نرخ 28500 بابت واردات گوشت قرمز و گوشت مرغ تخصیص داده است. به گونه‌ای که سهم گوشت قرمز 354 میلیون دلار و سهم گوشت مرغ نیز 109 میلیون دلار به نرخ 28500 بوده است.

به گزارش نبض بورس؛ به تازگی مرکز آمار اعلام کرده است در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ تورم سالانه کل کشور با کاهش به 37 درصد رسیده است. این شاخص برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب 37.2 و 35.6 درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها در کل کشور 33.7 درصد به ثبت رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در دومین ماه سال برای کل کشور 31 درصد بوده که نسبت به فروردین ماه کمی بیشتر شده است. نرخ تورم ماهانه کل کشور نیز در اردیبهشت نسبت به فروردین 2.8 درصد شده است که نسبت به ماه قبل، اندکی رشد داشته است. جزيیات این تغییرات را جدول زیر مشاهده می‌کنید.

تورم بالا برای گوشت و مرغ!

چندی قبل بانک مرکزی با انتشار جزيیاتی از فهرست کالا‌های وارداتی در سال گذشته اعلام کرد در دوازده ماهه سال 1402 به میزان 463 میلیون دلار ارز ترجیحی به نرخ 28500 بابت واردات گوشت قرمز و گوشت مرغ تخصیص داده است. به گونه‌ای که سهم گوشت قرمز 354 میلیون دلار و سهم گوشت مرغ نیز 109 میلیون دلار به نرخ 28500 بود. این در حالی است که در ستون دلار نیمایی و ارز اشخاص نیز این دو کالای وارداتی ارز دریافت کرده اند. به بیان دیگر در سال گذشت بالغ بر 472 میلیون دلار نیمایی و 8 میلیون دلار ارز اشخاص برای واردات گوشت قرمز تخصیص و تامین شده است و برای واردات گوشت مرغ نیز به میزان 5 میلیون دلار به نرخ نیمایی از سوی بانک مرکزی تامین شده است. سیاستی که با نام تثبیت ارزی به دنبال ثبات بخشی به قیمت کالا‌های اساسی بوده است؛ اما حالا آمار منتشر شده از تغییرات تورمی، روایت متفاوتی دارد.

بررسی خبرنگار نبض بورس نشان می‌دهد در سال گذشته تورم سالانه گوشت قرمز و سفید 72.8 درصد بوده است و نرخ تورم نقطه به نقطه این محصولات در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به 40 درصد رسیده است؛ رقمی قابل توجه که بیان گر فشار اقتصادی به سبد هزینه‌ای مردم برای تهیه گوشت مصرفی آن هاست.

وزارت کشاورزی و بانک مرکزی پاسخگو باشند!

این در شرایطی است که وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی با تاکید بر اجرای سیاست تثبیت ارزی و تخصیص ارز ترجیحی به نرخ 28500 تومانی، بر کنترل قیمتی این کالا‌ها تاکید داشتند. تا جایی که علیرضا پیمان پاک قايم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار سال گذشته گفته بود: "روزانه بین 200 تا 250 تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله از حدود 12 کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و ...) با ارز ترجیحی 28500 تومان وارد کشور می‌شود. "

اما آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که همچنان تورم گوشت و مرغ در سطح بالایی قرار دارد و بهتر است مسيولان وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار و بخش ارزی بانک مرکزی نسبت به این روند پاسخگو باشند تا مشخص شود که چرا به رغم خروج چند صد میلیون دلار به نرخ ترجیحی از کشور و واردات گوشت و مرغ، همچنان تورم این دو محصول بسیار بالاتر از نرخ تورم سالانه کل کشور است؟ ایراد کار در کجاست؟

آخرین اخبار بورس و اقتصاد