چه طرح ها و پروژه هایی در ارفع با تاخیر مواجه شده اند؟

چه طرح ها و پروژه هایی در ارفع با تاخیر مواجه شده اند؟

در این مطلب طرح های مهم در دست بهره برداری شرکت فولاد ارفع آورده شده و جزيیات و تحلیل مبتنی بر هر یک بیان گردیده است.

به گزارش نبض بورس، یکی از نکات مهم برای سهامداران موضوع طرح‌های توسعه‌ای یک شرکت است که می‌تواند بر روی تولید و سود یک شرکت به هر حال تاثیرگذار باشد. بعضا مشاهده شده است که طرح‌های توسعه‌ای در زمان‌های وعده داده شده به هر دلیلی به بهره برداری نمی‌رسند و این موضوع موجب می‌شود تا پیش بینی سهامداران درباره وضعیت شرکت با چالش‌های جدی رو به رو شود. از این رو تصمیم گرفتیم تا طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها را با جزيیات در نبض بورس دنبال کنیم و در صورت خلف وعده پیگیر دلیل عدم انجام در زمان وعده داده شده باشیم.

در این تحلیل تلاش گردیده است تا طرح‌های مهم از حیث ارزش ریالی و مخارج مورد نیاز آن‌ها از شرکت فولاد ارفع آورده شود.

پیش از پرداختن به اصل مطلب لازم است ذکر شود که کیفیت تصویری و بصری بد صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 1401 (خصوصا در بخش دارایی‌های در جریان تکمیل) و عدم افشا در گزارش تفسیری درباره پروژه‌ها در آن سال، ما را با چالش‌های فراوانی در خوانش اعداد و ارقام مواجه ساخت. این شکل گزارش، زیبنده شرکتی همچون فولاد ارفع نیست.

همچنین لازم به ذکر است که منابع تمام پروژه‌ها و طرح‌های این شرکت، ریالی ذکر گردیده است.

احداث خطوط ریلی راه آهن

این طرح باعث افزایش و ارتقای کیفیت حمل و نقل شرکت خواهد شد.

مطابق با شفاف سازی شرکت در صورت‌های مالی منتشر شده سال 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 93 میلیارد تومان برآورد شده است که تا انتهای سال مالی 1402، حدود 98 درصد آن تکمیل شده است. سال گذشته میزان پیشرفت آن 71 درصد اعلام شده بود. لازم به ذکر است که تاریخ بهره برداری آن در سال مالی 1402، شهریور ماه 1404 ذکر شده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر تاریخ برآوردی این پروژه دايما با انحراف و تاخیر مواجه شده است.

هرچند در سال 1401 دلیل انحراف زمانی و مبلغی این پروژه بابت عدم اجرای عملیات روسازی و ریل گذاری توسط راه آهن جمهوری اسلامی به علت کمبود بودجه ذکر شده است. باید جویا شد که آیا تاخیر‌های اخیر نیز ریشه در این مسيله دارند یا خیر.

ساختمان سازی واحد‌های احیا و فولاد سازی در سایت

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، انجام فعالیت‌های عمرانی کارخانه ذکر شده است.

مطابق با صورت‌های مالی شرکت منتهی به 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 150 میلیارد تومان گفته شده که تاکنون 72 درصد آن تحقق یافته است. سال گذشته میزان پیشرفت آن 48 درصد بود.

تاریخ بهره برداری برآوردی جدید این طرح انتهای سال 1403 ذکر گردیده است. آن طور که از گزارش سال 1401 (به سختی!) خوانده می‌شود، تاریخ برآوردی بهره برداری این طرح آذرماه 1402 ذکر شده بود؛ که در اینجا باز هم شاهد انحراف از تاریخ برآوردی اولیه هستیم.

مهندسی پروژه و تامین کالا و تجهیزات ساخت داخل کشور

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، افزایش ظرفیت تولید واحد احیا مستقیم بیان گردیده است.

مطابق با صورت‌های مالی شرکت منتهی به 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 72 میلیارد تومان گفته شده که تاکنون 30 درصد آن تحقق یافته است. سال گذشته میزان پیشرفت آن 24 درصد ذکر شده بود.

تاریخ بهره برداری برآوردی جدید این طرح در صورت‌های مالی سال 1402، شهریور ماه سال 1403 ذکر گردیده است. در حالی که تاریخ برآوردی بهره برداری از طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1401، تا پایان خرداد ماه 1402 ذکر شده بود. باز هم شاهد انحراف از تاریخ‌های اعلامی قبلی هستیم.

تامین تجهیزات و خدمات داخلی افزایش ظرفیت احیا مستقیم

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، افزایش ظرفیت تولید واحد احیا مستقیم بیان گردیده است.

مطابق با صورت‌های مالی شرکت منتهی به 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 73 میلیارد تومان گفته شده که تاکنون 79 درصد آن تحقق یافته است. سال گذشته میزان پیشرفت آن 76 درصد ذکر شده بود.

تاریخ بهره برداری برآوردی جدید این طرح در صورت‌های مالی سال 1402، شهریور ماه سال 1403 ذکر گردیده است. در حالی که تاریخ برآوردی بهره برداری از طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1401، تا پایان سال 1402 ذکر شده بود. مجددا می‌بینیم که بهره برداری این طرح با تاخیر مواجه شده است.

احداث تصفیه خانه آب صنعتی با ظرفیت 7000 متر مکعب در شبانه روز

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، امکان بهره برداری از آب خلیج فارس ذکر شده است.

مطابق با شفاف سازی شرکت در صورت‌های مالی منتشر شده سال 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 224 میلیارد تومان برآورد شده است که تا انتهای سال مالی 1402، حدود 5 درصد آن تکمیل شده است. این طرح تازه در سال 1402 کلید خورده است.

تاریخ بهره برداری برآوردی این طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1402، خرداد ماه سال 1404 ذکر شده است.

احداث انبار 5000 مترمربعی شماره 2 محوطه سازی پیرامونی

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، افزایش ظرفیت انبار مواد اولیه آن ذکر گردیده است.

مطابق با شفاف سازی شرکت در صورت‌های مالی منتشر شده سال 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 81 میلیارد تومان برآورد شده است که تا انتهای سال مالی 1402، حدود 95 درصد آن تکمیل شده است. این طرح تازه در سال 1402 کلید خورده است.

تاریخ بهره برداری برآوردی این طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1402، اسفند ماه سال 1403 ذکر شده است.

عملیات تکمیلی ذخیره سازی گاز طبیعی مایع، Product Bin (LNG)

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، افزایش ظرفیت تولید واحد احیا مستقیم بیان گردیده است.

مطابق با شفاف سازی شرکت در صورت‌های مالی منتشر شده سال 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 48 میلیارد تومان برآورد شده است که تا انتهای سال مالی 1402، حدود 69 درصد آن تکمیل شده است. این طرح تازه در سال 1402 کلید خورده است.

تاریخ بهره برداری برآوردی این طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1402، آذر ماه سال 1403 ذکر شده است.

نظارت کارگاهی طرح تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع (LNG)

تاثیر این پروژه بر عملیات شرکت، کمک به تولید در زمان قطعی گاز ذکر شده است.

مطابق با شفاف سازی شرکت در صورت‌های مالی منتشر شده سال 1402، مخارج برآوردی نهایی این پروژه حدود 56 میلیارد تومان برآورد شده است که تا انتهای سال مالی 1402، حدود 2 درصد آن تکمیل شده است. این طرح تازه در سال 1402 کلید خورده است.

تاریخ بهره برداری برآوردی این طرح در صورت‌های مالی منتهی به سال 1402، مهر ماه سال 1404 ذکر شده است.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد