وقتی در خط تولید ایران‌خودرو پیکان و هیلمن بود

وقتی در خط تولید ایران‌خودرو پیکان و هیلمن بود

ایران خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در مرداد 1341 دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند.

انتخاب: ایران خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در مرداد 1341 دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند.

این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود. در سال 1345، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از 24 اردیبهشت 1346 کارخانه ویژه آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد.

از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید می‌شد.

پس از انقلاب 1357، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه 1360 به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال 1384 ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال 1393 تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از 2 میلیون دستگاه رسید.

سال‌های ابتدایی دهه 50 خورشیدی بود که مونتاژ هیلمن اونجر در ایران آغاز شد. تولید هیلمن بریتانیایی در دهه‌های 60 و 70 کلید خورد و قصدش بر آن بود که بتواند با خودروهای شاخص آن زمان رقابت کند اما نه تنها در بریتانیا که در ایران نیز چندان موفق عمل نکرد و رفته رفته تولیدش برای همیشه متوقف شد.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد