«شستا»؛ از عملکرد تا وضعیت نموداری

«شستا»؛ از عملکرد تا وضعیت نموداری

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ چند رشته‌ایی بورسی...

به گزارش اقتصاد آنلاین، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال 1399 در بخش هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی بورس اوراق بهادار درج و عرضه عمومی شد. هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص‌یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. این شرکت یک هلدینگ چند رشته‌ایی است که در حوزه‌های متعددی مانند دارو، کشتیرانی، نفت و گاز، صنایع و معادن، فناوری و ارتباطات و ... فعالیت دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پس از 35 سال فعالیت مستمر، به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت به‌واسطه در اختیار داشتن 175 شرکت مدیریتی و 90 شرکت غیرمدیریتی و پوشش طیف متنوعی از حوزه‌های صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. شستا هم‌اکنون در قالب 9 هلدینگ به‌شرح ذیل در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است.

این شرکت  با 9 هلدینگ سرمایه‌گذاری چند رشته‌ایی ، رتبه دوم از نظر ارزش بازار دارد. شستا سهامدار کنترلی هلدینگ‌های بورس همچون هلدینگ دارويی تامین (تیپیکو)، هلدینگ صبا تامین (صبا)، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، هلدینگ صدر تامین (تاصیکو)، هلدینگ سیمان تامین (سیتا) و هلدینگ کشتیرانی (حکشتی) می‌باشد. به غیر از این 6 هلدینگ بورسی، این شرکت سهامدار کنترلی صنایع عمومی تامین، مدیریت توسعه انرژی تامین و خدمات ارتباطی رایتل نیز هست که مراحل ورود به بورس این شرکت ها در حال انجام است.

P/NAV سهم حوالی 60 بوده و این روزها شاهد افت قیمت قابل توجه سهم و رسیدن به محدوده 100 تومان همراه با فشار فروش هستیم. سهامدار عمده این سهم سازمان تامین اجتماعی است که مالکیت 85.8% از کل سهام این شرکت را داراست.

عملکرد یک ماهه شستا در اردیبهشت ماه نیز منتشر شد:

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در اردیبهشت ماه خرید و فروشی در بازار سرمایه نداشت. ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت در اردیبهشت به بیش از 196 هزار میلیارد تومان رسید که در قیاس با ابتدای ماه، 10 هزار و 831 میلیارد تومان کاهش داشت.

شمارش امواج و پیش بینی روند سهم:

 اگر مسیر چندین ساله سهم را مطابق این سناریو برای (B) دیامتریک در نظر داشته باشیم  در این صورت در لگ D هستیم. خود این لگ به احتمال زیاد فلت شکل داده است. لذا باید ریزموجC تکمیل گردد که نیازمند زمان است. بنابراین احتمالا از اواسط تابستان شاهد شروع لگ صعودیE خواهیم بود و با رعایت حد حمایت 96-98 در لگ حاضر برای یکی دوماه شاهد نوسانات مثبت و موقت سهم هستیم. با شروع Eمقاومت  های مهم مسیر رشد 115-120 و سپس 130-140 و 165 خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد