گجتنیوز: شرکت نیسان موتور کورپوریشن با وجود عرضه محصولات جدید و ارتقا یافته در سال 2024 میلادی، اما همچنان به نسبت سایر خودروسازان ژاپنی با افت فروش و کاهش تقاضای خرید محصولات خود در بازارهای هدف مواجه بوده است. طبق آخرین اخبار خودرو، به نظر میرسد ورشکستگی این خودروساز محبوب نزدیک بوده و در صورت واگذار نکردن سهام خود به شرکتهای متقاضی ممکن است آینده سختی در انتظار نیسان باشد.
شمارش معکوس ورشکستگی نیسان و سقوط در بازار خودروبراساس جدیدترین گزارشهای منتشر شده، نیسان با شرایط مالی بی سابقهای روبه رو بوده است. خط تولید محصولات این کمپانی در سه کشور ژاپن، ایالات متحده آمریکا و چین با افت همراه بود و به تازگی هزاران کارگر خط تولید محصولات این خودروساز ژاپنی از کار برکنار شدهاند. همچنین حدود 33 درصد از سهام این شرکت به میتسوبیشی فروخته شده است.
با این اوصاف درآمد این شرکت به نسبت سایر خودروسازان ژاپنی حال و روز چندان مطلوبی ندارد و این امکان وجود دارد تا تمامی سهام باقی مانده را به رقیب دیرینهاش یعنی شرکت هوندا (Honda) واگذار کند.
در گزارش اخیر منتشر شده، به موضوع ورشکستگی نیسان اشاره شده و آمارها نیز این موضوع را تصدیق میکند. دو مدیر گمنام نیسان در جریان یک مصاحبه با رسانه فاینشال تایمز عنوان داشتند که شرکت 12 الی 14 ماه استطاعت مالی برای ادامه تولید محصولات خود را دارد. در این مصاحبه آنها تاکید داشتند که در صورت افزایش فروش و تزریق پول از سوی ایالات متحده آمریکا و ژاپن این مشکل مرتفع خواهد شد.
طبق اطلاعات منتشر شده، نیسان در جستجوی یک سرمایهگذار بلندمدت جدید، مانند یک بانک یا گروه بیمه بزرگ، است تا بخشی از سهام رنو را جایگزین کند. نیسان بهتازگی یک همکاری با هوندا و میتسوبیشی برای توسعه بلندمدت خودروهای تمام برقی امضا کرده است. رنو حتی در نظر دارد که بخشی از سهام خود را به هوندا بفروشد. گزارشها حاکی از آن است که خودروساز فرانسوی در تلاش است تا اتحاد 25 ساله خود با نیسان را بازسازی کرده و به آن روحی تازه ببخشد.
آمار فروش بسیار پایین نیسان در ایالات متحده و ژاپن باعث شد تا در اوایل این ماه بیش از 9,000 فرصت شغلی در این کمپانی بزرگ را از بین برود و همزمان تولید محصولات نزدیک به 20 درصد کاهش یابد. سود عملیاتی نیسان در سهماهه سوم 85 درصد کاهش یافت و این شرکت با زیان خالص 9.3 میلیارد ین (معادل 60.1 میلیون دلار) مواجه شده است. این شرکت تخمین میزند با کاهش شغلها و تولید، 3 میلیارد دلار صرفهجویی خواهد کرد تا تلاش کند، یکبار دیگر برند نیسان را احیا کند.
عوامل کاهش فروش Nissan در چند سال اخیربه عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت خودرو، یکی از عوامل اصلی سقوط شرکتهای صاحب نامی همچون نیسان به رشد و پیشرفت قابل توجه سایر خودروسازان گمنام این عرصه بازمیگردد. این موضوع در 5 سال اخیر و همزمان با قراردادهای همکاری خودروسازان چینی با سایر شرکت های مطرح ژاپنی، کرهای و اروپایی رخ داده است.
با این حال از دیگر علت های اساسی سقوط نیسان میتوان به افزایش تنوع محصولات تولیدی سایر خودروسازان و فعالیت مداوم دیگر شرکتها برای جذب مشتری و تبلیغات نام برد. نیسان فعالیت های تبلیغاتی خود را در چند سال اخیر کاهش داده و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از خریداران خودرو به سوی سایر کمپانی های خودروسازی روانه شوند.