فوری / قیمت تضمینی جو اعلام شد / آخرین وضعیت...

فوری / قیمت تضمینی جو اعلام شد / آخرین وضعیت...

در این مطلب قیمت خرید تضمینی جو در تاریخ 31 اردیبهشت 1403 اعلام شد.

بر اساس تصمیمات شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی جو تولید داخلی برای سال 1403 به مبلغ 10 هزار تومان تعیین و مصوب شده است.

این قیمت تضمینی برای جو تولید داخل، یکی از اقدامات حمایتی از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان این محصول است. این سیاست می‌تواند به ثبات و تقویت درآمد کشاورزان و تولیدکنندگان جو در سال آینده کمک کند.

همچنین، این تصمیم می‌تواند به تشویق و افزایش کشت و تولید جو در داخل کشور منجر شود و از این طریق، به تامین نیاز داخلی و کاهش وابستگی به واردات این محصول کمک نماید.

بنابراین، این قیمت تضمینی مصوب شده، بخشی از برنامه حمایتی و سیاست‌های تشویقی در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.

دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی اعلام کرد: قیمت تضمینی جو تولید داخل برای سال 1403 طی جلسه‌ای در این شورا به تصویب رسید.

این دبیرخانه افزود: براساس مصوبه این شورا، جو تولید داخل کشور به ازای هر کیلوگرم 100 هزار ریال با 3 درصد افت مفید و 2 درصد غیرمفید اعلام شده است.

آخرین وضعیت تولید جو در کشور

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم آنکه جو یکی از اقلام خرید تضمینی است، اما هنوز نرخ آن اعلام نشده است. درحالیکه خریداری هم در بازار برای خرید جو تولیدی کشاورزان وجود ندارد.

به گفته او، کشاورزان هرکیلو بذر جو از جهاد استان ها را 14 هزار تومان خریداری کردند و با احتساب دیگر هزینه ها، قیمت تمام شده هرکیلو جو تولیدی برای کشاورزان 10 هزار تومان است، درحالیکه  نرخ آن در بازار 6 تا 7 هزار تومان است.

ایمانی قیمت کنونی هرکیلو جو وارداتی در بندر نوشهر را حدود 9 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه حمل برای دامدار 10 هزارت ومان تمام می شود، اما قیمت جو تولید داخل به سبب افزایش هزینه ها بالاتر است به طوریکه با احتساب قیمت تمام شده تولید و 25 درصد سود با نرخ 13 هزار و 500 تومان از کشاورزان باید خریداری شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: بنابر آمار طی امسال بیش از 3 میلیون تن جو در کشور تولید شده است، اما به طور کلی واردکننده جو هستیم که به سبب واردات با ارز ترجیحی، نرخ آن قابل مقایسه با تولید داخل نیست.

او گفت: با توجه به آنکه نرخ کنونی جو در بازار کمتر از قیمت تمام شده است، از این رو آینده تولید در معرض خطر است. درحالیکه بنابر تاکید مقام معظم رهبری خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات راهکار تحقق شعار سال و جهش تولید است.

9 هزار تن جو در خاش تولید شد

مجتبی خاشی افزود: کشت این محصول در نقاط دیگر سیستان و بلوچستان و کشور در 2 فصل انجام می شود، در حالیکه شرایط آب و هوایی شهرستان خاش باعث شده کشت و برداشت این محصول در سه فصل است.
وی بیان کرد: کشت اول جو یک ماه قبل از کشت گندم انجام می شود و کشت دوم در اوایل زمستان و صرفا در راستای تامین علوفه دام هایی است که دیگر قادر به استفاده از مراتع نیستند و کشت سوم پس از برداشت گندم در سال بعد انجام می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: تنوع کشت این نوع محصول بیشتر در بخش های پشتکوه و مرکزی است و بیش از2 هزار و 700 نیرو در کار داشت و برداشت این محصول در سه فصل متناوب فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد