مصرف برق روز گذشته به 60 هزار و 800 مگاوات رسید

مصرف برق روز گذشته به 60 هزار و 800 مگاوات رسید

سخنگوی صنعت برق گفت: روز گذشته مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته و دیروز 60 هزار و 800 مگاوات برق مصرف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: روز گذشته مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته و دیروز 60 هزار و 800 مگاوات برق مصرف شد که این حجم مصرف، 7 هزار و 300 مگاوات بیشتر از حداکثر اوج بار مصرف است و معادل مصرف استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گلستان است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مد نظر برای کاهش مصرف برق، بخش اداری کشور است که بنا بر برنامه ریزی‌ها پیش‌بینی شده‌ است که ادارات غیر دولتی، شهرداری‌ها و... امسال 1000 مگاوات کاهش مصرف داشته باشند؛ این برنامه ریزی از 16 خرداد آغاز خواهد شد و مهمترین اقدام برای کاهش مصرف برق، تنظیم دمای سامانه های سرمایشی در ساعات فعالیت کاری 24 درجه یا بیشتر است.

رجبی مشهدی خاطر نشان کرد: ملاک صرفه جویی سال پایه 1400 است و در مناطق معمولی ادارات باید کولر ها را یک ساعت قبل از اتمام ساعت کاری و در مناطق گرمسیر کولر ها باید در پایان ساعت کاری خاموش گردد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به نصب کنتور های هوشمند در ادارات افزود: از اقدامات دیگر برای کاهش مصرف پایش‌ و رصد کنتورهای هوشمند نصب شده در ادارات توسط شرکت های توزیع و بعد از آن شرکت توانیر است.

وی تاکید کرد که درصورت عدم رعایت صرفه جویی توسط ادارات،از طریق سامانه 121 یا برق من امکان اطلاع رسانی وجود دارد و گزارش مصرف ادارات به صورت هفتگی به مدیران مربوطه ارسال خواهد شد.

همچنین سخنگوی صنعت برق درباره اینکه صنایع کوچک مشمول برنامه های مصرف برق نخواهند شد، گفت: امسال صنایع کوچک مشمول برنامه های مدیریت مصرف نمی شوند 92 درصد صنایع در ردیف صنایع کوچک قرار می‌گیرند که بیشترین میزان اشتغال را دارند و مشمول برنامه های مدیریت مصرف نخواهند شد.

رجبی مشهدی درباره محدودیت 12 ساعت در هفته صنایع شهرک های صنعتی تصریح کرد: صنایع مستقر در شهرک های صنعتی فقط یک نصف روز محدودیت خواهند داشت که می توانند آن را در روزهای تعطیل و یا ساعت غیر پیک جبران کنند و در این زمان ها انرژی بیشتری برای آنها تامین می شود.

وی اظهار داشت: برق مورد نیاز صنایع بزرگ از جمله سیمان، سال گذشته برای تولید پنج میلیون تن سیمان پیش بینی شده بود که در نهایت برای تولید 5.2 میلیون مهیا شد و امسال این میزان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه‌ داد: برای 440 واحد صنعتی بزرگ نیز همین برنامه تامین انرژی انجام می شود و در زمان اوج بار با جابه‌جایی، انرژی مورد نیاز آنها تامین می شود.

وی تاکید کرد: در سایر صنایع هدف تامین انرژی مطابق نیاز بازار است و کمک می‌کنیم مشابه سال گذشته و حتی بیشتر انرژی این بخش از صنایع را تامین کنیم. وی با اشاره به استقبال قابل توجه صنایع از تابلوی برق سبز گفت: بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان 20 درصد از تقاضای صنایع باید از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز تامین شود.

رجبی‌مشهدی گفت: پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی با سهم پاداش کاهش مصرف برق به کاهش 19 درصدی مصرف برق خانگی ثبت شده است.

این مقام مسيول گفت: امکان فعالیت مزارع رمز ارز مجاز که 240 مگاوات برق نیاز دارند از ساعت 12 شب تا 7 بامداد امکان پذیر است و اگر این مزارع نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشند می‌توانند بدون وقفه برق تولید کنند.

وی افزود: در بخش ساخت نیروگاه‌های صنایع برنامه 10 هزار مگاواتی داریم که عملیات اجرایی 5 هزار مگاوات آغاز شده و هم اکنون 666 مگاوات از این نیروگاه‌ها در مدار است و انتظار داریم تا انتهای سال 1402، 1500 مگاوات دیگر به ظرفیت اضافه شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد