تجمع مالباختگان خودروسازی آذربایجان / سرنوشت خودروهای ثبتنامی بعد از سه سال چه شد؟
به گزارش تجارتنیوز، رو به روی وزارت صمت در خیابان سمیه پیر و جوان تجمع کردهاند. حرف حسابشان این است: «خودروهای ثبتنامی را میخواهیم.» عکس علیرضا رزمحسینی، وزیر وقت صنعت را پاره کردهاند و کف خیابان ریختند. در این برگههای آچار نوشتهاند: عدم تحویل خودرو توسط آذویکو بعد از سه سال! حامی آذویکو کیست؟
آنها میگویند چرا با وجود تشدید تحریمها شرکت آذویکو همچنان آگهی فروش خودرو MG را به دروغ تبلیغ و جیب مردم را خالی کرده است؟
مالباختگان از یزد، بندرعباس، کرمان و … به تهران آمدهاند و رو به روی وزارت صمت تجمع کردند. به گفته یکی از مالباختگان، سال 97 قیمت قطعی خودرو امجی (MG) 88میلیون و 800 هزار تومان بود. همان اوایل هر حوالهدار 45 میلیون تومان به حساب شرکت خودروسازی (آذویکو) واریز کرد. قرار شد مابقی پول زمان تحویل نهایی خودرو واریز شود.
یکی از مالباختگان میگوید سال 96 این شرکت خودروسازی برای واردات ارز دولتی 4200 یا 3800 تومانی گرفته است. اما به ما خودرویی تحویل ندادهاند. خودرو بماند هنوز سرنوشت این ارزهایی که از کشور خارج شده هم معلوم نیست. یعنی مشخص نیست ارز دولتی تخصیص یافته به این شرکت بابت واردات چه کالایی بوده، هر چه هست نه قطعات خودرویی وارد شده و نه خودرویی ساخته شده که به مردم تحویل داده شود!
وعده تولید و تحویل به موقع خودرو MG به مشتریان
مالباختگان در شرایطی از عدم تحویل خودروهایشان سخن میگویند که تیر ماه سال 97 فریبرز زارعی، قايممقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش شرکت صنعتی خودرو آذربایجان، تولیدکننده خودروهای MG به ایسنا گفته بود: «مانعی در تولید و تحویل به موقع خودروهای فروش رفته نداریم و روند افزایش تولید روزانه کارخانه بیانگر رکورد جدید تولید خودرو در مردادماه امسال است.»
یکی دیگر از مالباختگان میگوید گویا مقامات این شرکت در وزارت صمت نفوذ دارند. چون پرونده آنها در دادگاه مفاسد اقتصادی و دادگاه کیفری شرکت کردهاند و دادگاه هم رای را به نفع این افراد صادر کرده است اما به دلیل نفوذ این افراد در وزارت صمت کسی به حقوق مالباختگان توجهی ندارد!
حضور وکیل بابک زنجانی در پرونده مالباختگان!بررسیها حکایت از آن دارد که ردپای رسول کوهپایهزاده، وکیل بابک زنجانی هم در پرونده مالباختگان شرکت (آذویکو) وجود دارد. به گفته یکی دیگر از مالباختگان، هر چند که وکیل بابک زنجانی وکالت کارمان را برعهده دارد اما هنوز کار پیش نرفته است. برخی مالباختگان هستند که با دریافت حقوق بازنشتگیشان این خودرو را ثبت نام کردند برخیهای دیگر افراد مسنی هستند که به دلیل همه گیری ویروس کرونا حاضر نشدند که به این محل بیایند و اعتراض کنند.
عده دیگری هم هستند که بابت بروکراسیهای اداری برگههای انصراف را پر کردهاند و حالا دستشان به هیچ جا بند نیست. آنچه مشخص است در این سه سال مدیرعامل شرکت در حال وقت خریدن است؛ چرا که پرونده مالباختگان حکمش را گرفته اما در نهایت هیچ مسيولی نیست که این حکم را اجرا کند.
مدیرعامل شرکت آذویکو فرار کرده است؟مدیرعامل شرکت آذویکو کجاست و با وجود شکایت سه هزار نفره چرا تاکنون دستگیر نشده است؟ یکی دیگر از مالباختگان پاسخ میدهد: چندین مرتبه حکم جلب مدیرعامل را گرفتهایم اما افراد نزدیک به این فرد میگویند اگر دستگیر شود دیگر به حق و حقوقتان نمیرسید و پرونده بیشتر به تعویق میافتد. با این واژهها گولمان زدند و حالا هم از سرنوشت او خبر نداریم. نمیدانیم داخل کشور است یا از کشور فرار کرده است!
سر و کله شرکت صنعت خودرو آذربایجان از کجا پیدا شد؟ سال 96 «شرکت صنعت خودرو آذربایجان» بزرگترین کارخانه تولیدکننده خودروهای سواری در شمال غرب ایران افتتاح شد که سالانه قرار شد ظرفیت تولید بیش از 200 هزار دستگاه انواع خودروهای سواری را داشته باشد.
هنوز یک سال از فعالیت تولیدی این بنگاه صنعتی خودرو نگذشته بود که در سال 97 دو نمایندگی در خیابان مرزداران تهران و تبریز افتتاح کرد. با افتتاح این نمایندگیها به مردم وعده داد که قرار است خودروهای لوکس چینی را در ایران تولید و در اختیار آنها بگذارد.
حدود شش هزار نفر در طرح فروش خودرو MG ثبتنام کردند. ثبتنام کردن و گرفتن پولهای بیزبان همان و وعده دروغین شرکت صنعتی خودرو آذربایجان مبنی بر تحویل سه ماهه خودروها همان.
مالباختگان از زمان محمدرضا نعمتزاده وزیر پیشین وزرات صمت تا همین حالا که نوبت به علیرضا رزمحسینی رسیده اعتراضهای متعددشان را بابت فروش مال غیر این شرکت خودروسازی به گوش مسيولان رساندهاند اما نه تنها گوشی برای شنیدن مطالبات مردم وجود نداشته بلکه اعتراض اخیر آنها مبنی بر عدم ایفای تعهدات آذویکو در تحویل خودروهای ثبتنامی که موجب نارضایتی آنها شده شنیده نشد.
یکی از مالباختگان به تجارتنیوز میگوید: سه سال می گذرد که خودرو چینی MG را ثبتنام کردیم اما با گذشت سه سال هنوز خودرویی دریافت نکردیم. امروز نهمین بار است که در محل وزارت صنعت جمع میشویم اما هیچ مسيولی پشتیبان مردم نیست.
خودروسازی (آذویکو) چه تعداد شاکی دارد؟خودروسازی (آذویکو) چه تعداد شاکی دارد؟ یک مرد مسن مالباخته دیگر که پول بازنشتگیاش را برای ثبتنام این خودرو صرف کرده است، توضیح داد: شش هزار نفر حواله خودرو MG را پر کردند. برخیها به دلیل شیوع ویروس کرونا منصرف شدند و اکنون سه هزار نفر شاکی دارد!
آیا با وجود اعتراضهای گوناگون مالباختگان مدیران شرکت بیانیهای ندادند؟ این مالباخته میگوید: در این سه سال مدیرعامل شرکت صنعتی خودرو آذربایجان حتی در این باره بیانیهای هم نداده است. حتی ما به وزارت صمت این پیشنهاد را دادیم به جای برگشت اصل پول خودروهای جدید خودروسازان را مثل دناپلاس و هایما اس 5 را جایگزین کنند و به ما بدهند. در غیر اینصورت باید علاوه بر پرداخت خسارتهای ایجاد شده خودرو را با نرخ امروز محاسبه و حدود یک میلیارد تومان به مالباختگان پرداخت کنند.
باید گفت در شرایطی علیرضا رزمحسینی، وزیر فعلی صنعت نسبت به رفتار امروز معترضان سکوت اختیار کرد که چندی پیش او در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «انحصار تولید خودرو را با واردات میشکنیم.»
واردات خودرو در سال 1400 آزاد است؟
اگچه برخی اظهارات درباره واردات خودروی خارجی در سال 1400 شنیده میشود اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو میگوید تا زمانی که انتقال پول از سوی شبکه بانکی ممکن نباشد، احتمال واردات خودرو وجود ندارد و هر ...
سیگنالهای بازگشت خودروسازان اروپایی
نزدیک به دو سال و نیم از خروج شرکتهای خودروسازی خارجی از ایران میگذرد و حال با افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام این بحث مطرح است که شرکای پیشین و شرکتهای جدید خودروسازی به کشور باز خواهند گشت؟
واردات خودرو از مناطق آزاد نهایی شد
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در نهایت واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را تصویب کرد و این در حالی است که دولت با وجود کسب درآمد از این محل، چندان موافق این تصمیم نیست.
درآمد خودروسازان از فروش پژو و پراید
بررسی صورتهای مالی خودروسازان نشان میدهد بار اصلی درآمدزایی در گروه سایپا بر دوش پراید و تیبا است و در ایران خودرو بر دوش خانواده پژو.
حضور 3٫5 میلیون نفری در قرعه کشی خودروسازان
طبق آمار منتشره، در فروش فوقالعاده اخیر خودروهای داخلی، بالغ بر سه میلیون و 500 هزار نفر ثبتنام کردند، آن هم برای کمتر از 23 هزار دستگاه خودرو. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد شانس برنده شدن شرکتکنندگ...
تخصیص ارز برای واردات خودرو در اولویت نیست
ريیس کل بانک مرکزی گفت: تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویتها نیست و در حال حاضر، کشور نیازهای ارزی مهم تری دارد،...
سیگنال مهم خودروسازان برای آینده قیمت خودرو / کارنامه تولید 10 ماهه خودروسازان
با اعلام صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها در مجموع توانستهاند در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خود را افزایش دهند.
تکذیب واردات خودرو برای خانواده شهدا و جانبازان
مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران شایعات در مورد امتیاز و تسهیلات اعطایی واردات خودرو به خانواده شهدا و ایثارگران را تکذیب کرد.
مجوز واردات خودرو برای جانبازان صادر شده است؟
معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان 25 درصد به بالا و خانوادههای معزز شهدا را تکذیب کرد و گفت که مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانهها در این باره مطرح شد...
روایتهای رسمی از رشد تولید خودرو در ایران
مشکلات تامین نقدیندگی و مواد اولیه زمینه افت تیراژ روزانه تولید خودرو را فراهم آورده است.
بهنام بورس، به ضرر خودروسازان و به کام سایرین!
مجلس برای کنترل التهاب در بازار خودرو طرح "تحول بازار و صنعت خودروی سبک" را ارايه کرد. در این طرح قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود. سازوکار طرح مجلس چیست و...
تولید خودرو 50 درصد افزایش پیدا میکند
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار افزایشی تولید خودرو در چند ماه اخیر اعلام کرد افزایش 50 درصدی تولید خودرو در شش ماهه دوم سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.
آمار تولید خودرو در 9 ماهه 1399 / تولید تارا و شاهین آغاز شد
با اعلام صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها در مجموع توانستهاند در 9 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خود را اندکی بالا ببرند.
تولید 2 مدل جدید خودرو چینی در ایران
شرکتهای کرمان موتور و خودروسازان بم به تازگی، انبوهسازی خودروهای مدرن جکS5 و لیفان X70 را در خط تولید قرار دادهاند.
آزادسازی واردات خودرو جدی شد
احتمال «شکسته شدن قفل واردات خودرو در سال 1400» در حال تقویت است و سه سناریو را میتوان برای عرضه خودروهای خارجی به بازار مصرف در نظر گرفت.
در حال بارگیری...