افزایش 34 درصدی آسفالت راه‌های روستایی کشور در دولت سیزدهم

افزایش 34 درصدی آسفالت راه‌های روستایی کشور در دولت سیزدهم

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی راهداری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، هفت‌هزار و 110 کیلومتر راه‌ روستایی آسفالت و افزایش عملکرد 34 درصدی نسبت به دولت پیشین رقم خورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سیمای ساخت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم، گفت: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، 97 هزار و 538 روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد 39 هزار و 465 روستا بالای 20 خانوار ساکن هستند.

به گفته وی، در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم هفت‌هزار و 222 روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه‌های کشور به طول 31 هزار و 808 کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار کشور 81.7 درصد بوده است.

این مقام مسيول از آسفالت هفت‌هزار و 110 کیلومتر از راه‌های روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار 35.4 هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد 34 درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد. بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مجموع شبکه راه‌های روستایی کشور به طول 202 هزار و 837 کیلومتر شامل 116 هزار و 431 کیلومتر راه آسفالته، 20 هزار و 886 کیلومتر راه شوسه و 65 هزار و 520 کیلومتر راه خاکی است.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون 2 هزار و 50 پروژه روستایی به طول هشت‌هزار و 995 کیلومتر با قرارداد 62 هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوان‌کرد: در هدفگذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت سه‌هزار کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شده است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در تکمیل راه‌های روستایی بالای 20 خانوار کشور، تامین سهمیه قیر ساخت راه‌های روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود. در دولت سیزدهم روکش آسفالت 14 هزار و 300 کیلومتر از راه‌های فرعی روستایی با صرف اعتبار 23 هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی دارد، افزود: نزدیک‌به هفت هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 14 هزار و 700 کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: همچنین هفت‌هزار کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی نیاز به بهسازی داشته، 19 هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و 33 هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه نزدیک به 55 درصد راه‌های فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال 1402 در مجموع 350 میلیارد تومان سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راه‌ها هزینه شده است.

این مقام مسيول به نیاز سالیانه حداقل 22 هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال 1402 با اجرای هفت میلیون تن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی، عملکرد کم‌نظیری را طی چند سال گذشته رقم زد. در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته 87 هزار تن بود که سالیانه به تامین 240 هزار تن قیر نیاز داریم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد