کاربران اپل منتظر این آپدیت جدید باشند | دلیل...

کاربران اپل منتظر این آپدیت جدید باشند | دلیل...

طبق اطلاعیه اپل، این شرکت با OpenAI همکاری کرده و قصد دارد ChatGPT را در سیستم‌عامل‌های آیفون خود گنجانده و به کاربران...

در واکنش به این خبر، ایلان ماسک از اپل به دلیل این تصمیم انتقاد کرده و عدم توانایی آن‌ها در ایجاد هوش مصنوعی را باور‌نکردنی خوانده است. همچنین، کشمکش و سابقه بین ماسک و سم آلتمن نیز بر دیدگاه‌های وی تاثیرگذار بوده است.

ارتقای سیری با ChatGPT

با شروع ادغام ChatGPT که به تازگی منتشر شده است، تجربه کاربری آیفون در آستانه تحولی چشمگیر است. اپل با استفاده مستقیم از چنین هوش مصنوعی پیشرفته‌ای در سیری نه تنها ویژگی‌های بیشتری به دستیار هوشمند o,n می‌بخشد، بلکه جایگاه خود را در عرصه رقابتی هوش مصنوعی مستحکم‌تر می‌سازد.

همچنین، این ویژگی تنها به سیری محدود نمی‌شود، زیرا اپل به دنبال ادغام آن در اکثر ابزارهای نوشتاری در محصولات اپل است. در طی این اعلامیه، سخنگوی اپل درمورد ادغام ChatGPT با سیری و سایر برنامه‌ها گفت که این فرصت جدیدی را در نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با دستگاه‌هایشان ارايه می‌دهد و تجربه کلی کاربر را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

واکنش ایلان ماسک

ایلان ماسک در واکنش به این خبر، اپل را تهدید کرده است که اگر ChatGPT را در سیستم عامل‌های آیفون، آی‌پد و مک خود ادغام کند، دستگاه‌های اپل را در شرکت‌های خود ممنوع خواهد کرد. وی در صفحه X (توییتر سابق) در 10 ژوين (21 خرداد) بیان کرد:

اگر اپل OpenAI را در سیستم عامل خود ادغام کند، دستگاه‌های اپل در شرکت‌های من ممنوع خواهند شد. این یک نقض امنیتی غیرقابل قبول است .

ماسک حتی بیان کرد که بازدیدکنندگان تسلا، اسپیس اکس و سایر شرکت‌هایی که او اداره می‌کند باید دستگاه‌های اپل خود را در هنگام ورود «در قفس فارادی بگذارند».

در طول کنفرانس جهانی توسعه دهندگان 2024 اپل در 10 ژوين (21 خرداد)، این غول فناوری، اپل اینتلجنس (Apple Intellegence)، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مولد را معرفی کرد که در اواخر امسال برای iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia عرضه خواهد شد.

یکی از ویژگی‌ها، سیری، دستیار صوتی اپل را قادر می‌سازد تا در صورت لزوم، سوالات کاربر را به ChatGPT ارسال کند. البته، قبل از ارسال هرگونه سوال از ChatGPT، همراه با هر سند یا عکس، از کاربران پرسیده می‌شود و سیری پاسخ را مستقیما ارايه می‌دهد. این ویژگی توسط GPT-4o، جدیدترین نسخه OpenAI از ChatGPT ارايه خواهد شد. لازم به ذکر است، اخبار Apple Intelligence باعث افزایش قیمت توکن‌های هوش مصنوعی نشد.

دلیل مخالفت ایلان ماسک چیست؟

ماسک بیان کرد که باور نمی‌کند اپل «به اندازه کافی باهوش» نباشد تا بتواند هوش مصنوعی خود را بسازد و معتقد است که با برون‌سپاری حریم خصوصی و امنیت به مشتریان خود آسیب می‌رساند.

وی در ادامه افزود:

اپل نمی‌داند وقتی که که اطلاعات شما را به OpenAI تحویل دهد، چه خبر خواهد شد. اطلاعات شما لو خواهد رفت!

ماسک در پست دیگری گفت که اپل مدعی است که از حریم‌خصوصی شما محافظت می‌کند، اما دادن اطلاعات شما به هوش مصنوعی شخص ثالثی که خود متوجه نیستند یا اصلا شاید قادر به توسعه‌اش نیستند، حفاظت از حریم خصوصی نیست.

اما ماسک جزيیات حفاظت از حریم خصوصی تعبیه شده در ادغام OpenAI را ارايه نکرد و در نتیجه، پست X او ویژگی «بیشتر بخوانید» را فعال کرد.

در این بخش یک پیوند به بیانیه مطبوعاتی اپل ارايه شد که توضیح می‌دهد آدرس‌های IP کاربران پنهان می‌مانند و OpenAI درخواست‌ها را ذخیره نمی‌کند.

جدال ماسک با OpenAI

تحولات اخیر بخشی از ادامه رابطه پیچیده بین ماسک و OpenAI است که خودش آن را در سال 2015 تاسیس کرد. در طول این سال‌ها، ماسک به طور فزاینده‌ای از OpenAI انتقاد کرده است و آن را متهم می‌کند که از هدف اصلی خود دور شده و سود را به نوآوری و امنیت ترجیح می‌دهد.

اختلافات او با OpenAI حتی به پیگرد قانونی منجر شده است و ماسک از شرکت و مدیر عامل آن، سم آلتمن شکایت کرده است. علاوه بر این، تعاملات مشاجره‌آمیز ماسک با اپل به اختلافات بر سر سیاست‌های پرداخت این شرکت برمی‌گردد، اگرچه به نظر می‌رسید دیدار با تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل اپل در سال 2022 تنش‌ها را موقتا کاهش داده باشد.

سارا فریار، مدیر مالی جدید OpenAI

با توجه به اعلام این همکاری، OpenAI سارا فریار (Sarah Friar) را به عنوان مدیر مالی جدید شرکت استخدام کرده است. یکی از مدیران OpenAI گفت:

سال گذشته با کمک سارا، ما موفق شدیم مدیریت مالی شرکت و همچنین قابلیت‌های آن را برای توسعه و گسترش کار خود در کشورهای مختلف به طور قابل توجهی بهبود بخشیم.

علاوه بر این، کوین ویل (Kevin Weil) به عنوان مدیر ارشد محصولات به OpenAI پیوسته است. ویل تیم را در تبدیل یافته‌های آکادمیک متعدد OpenAI به محصولاتی هدایت می‌کند که تجربه‌های مشتریان را افزایش می‌دهد و منابع ارزشمندی را برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ارايه می‌کند. این انتصاب استراتژیک نشان‌دهنده قصد OpenAI برای به کارگیری فناوری‌های نوآورانه خود در مقیاسی بزرگ در صنایع مختلف است.

پیش از این، اپل به دنبال مشارکت با سایر شرکت‌های فناوری، به‌ویژه گوگل بود تا ویژگی‌های هوش مصنوعی را در سیستم عامل iOS خود بگنجاند. با این وجود، همکاری با OpenAI و در نتیجه گنجاندن ChatGPT در اپل این امکان را می‌دهد که برای به روزرسانی بزرگ برنامه سیری آماده شود. این ادغام سیری را با توانایی برتر هوش مصنوعی ارتقا می‌دهد و نحوه تعامل کاربران با آیفون‌های خود را متحول می‌سازد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد