هر ساله دولتها علی رغم تدوین لایحه بودجه با کسری مواجه می باشند هدفمندی یارانهها نیز یکی از دستگاه های اجرایی مهمی است که به دلیل عدم اجرای تعهدات شرکتهای تامین کننده منابع (شرکتهای تابعه نفت) با ناترازی منابع و مصارف مواجه است. بودجه هدفمندی در سال 1403 با ناترازی شدید مواجه شد این موضوع نگرانیهای بزرگی را در رابطه با مدیریت منابع عمومی به وجود آورده و نیاز به اصلاحات جدی در این زمینه را برجسته کرده است. با نزدیک شدن به پایان سال سازمان برنامه و بودجه تدوین لایحه بودجه سال 1404 را تقدیم مجلس کرده و گزارشهایی از معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت این سازمان در مورد ساختار و جهتگیریهای کلان بودجه ارايه شده است.
در جهت تبیین چالشهای ناترازی هدفمندسازی یارانه به موارد ذیل اشاره می شود؛
1.رویکرد دولتهای مختلف در حوزه سیاستگذاری در قالب تبصره های هدفمندسازی و جداول آن بصورت برآوردی و احتمالی بوده که بدلیل عدم تحقق 100 درصد منابع مندرج در آن و عدم پایبندی شرکتهای تامین کننده منابع هدفمندی به بودجه مصوب و اجرای تکالیف قانونی به منظور پرداخت مصارف اجتناب ناپذیر (یارانه نقدی و یارانه معیشتی، مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان و دارو، حمل و نقل) سازمان هدفمندسازی را مجبور به استقراض می نماید که ادامه این رویه موجب ایجاد آسیب در اقتصاد کشور می گردد.
2.رویکرد پرداخت یارانه به استناد مادە (31) قانون برنامە هفتم پیشرفت، جزء (2) بند (الف) تبصرە (8) قانون بودجه سال 1403، جزء (2) بند (الف) ماده واحدە قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، بند (هـ) تبصرە (19) قانون بودجه سال 1401، بند (ز) تبصرە (19) قانون بودجه سال 1402 کل کشور باید بصورت پرداخت به ذینفع نهایی باشد و استثناء برخی دستگاهها و مسکوت نمودن آن از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) صحیح نمی باشد.
4.موظف شدن بانک مرکزی ج. ا.ا بر اساس جزء (8) بند (الف)، بند (ب) و بند (ت) تبصرە (8) قانون بودجه سال 1403 کل کشور به تهیه گزارشهای تفصیلی به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی که میتواند برای سالهای آتی جهت تصمیمگیری و تحقق صد در صدی منابع هدفمندسازی حايز اهمیت باشد.
پرداخت 758 هزار میلیارد تومان یارانه به 80 میلیون نفر5. رویکرد سیاستگذاری برای تکالیف سازمان هدفمندسازی یارانهها در قانون هدفمندکردن یارانهها در اجرا این دستگاه را به یک حساب دریافت و پرداخت تبدیل کرده است که ضروری است با اصلاح سیاستهای اجرایی این سازمان به سازمانی کنشگرایانه تبدیل گردد تا بتواند در کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه هدف و مدیریت توزیع یارانه به آخرین زنجیره راهگشا باشد. پرداخت ماهیانه یارانه حمایتی به 80.264.480 نفر در دهک های درآمدی مختلف و پرداخت سایر مصارف اجتناب ناپذیر بار مالی 758.8 هزارمیلیارد تومان در سال را به دولت تحمیل نموده است که با وجود تحریم های اقتصادی، عدم اصلاح الگوی مصرف کنونی و عدم اجرای آزمون وسع سنجی دقیق و واگذاری وظیفه شناسایی و حذف گروههای پردرآمد به دستگاه اجرایی دیگر، این امر مهم را از سال 1393 تا کنون بدون نتیجه گذاشته و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شناسایی و حذف ناکام بوده است. عدم انجام تکلیف مذکور باعث هدر رفت منابع هدفمندی و تورمی تر شدن هر ساله اقتصاد کشور شده است. در نتیجه ضرورت دارد به منظور نظارت بر نحوه اجرای حذف خانوارهای پردرآمد، نظارت بر مدیریت مصرف منابع هدفمندی در بخش یارانههای مستقیم (خانوار)، نظارت بر صحت و سقم اطلاعات اقتصادی خانوار، ثبت نام یارانه نقدی و معیشتی، تعیین مشمولین برخورداری از حمایتها و یارانههای غیرنقدی کلیه افراد واجدشرایط، شناسایی و حذف خانوارها (گروههای) پردرآمد از فهرست یارانهبگیران، مدیریت و نظارت بر حمایت و پرداخت مستمری مددجویان دستگاههای حمایتی، یارانه سلامت و دارو و همچنین یارانه نان و نظارت و مدیریت بر حسن اجرای تکالیف قانونی مندرج در ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانهها و استقرار نظام جامع تامین اجتماعی بر پایه یارانه خانوار، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (1) قانون برنامە هفتم پیشرفت مکلف گردند پایگاههای داده و اطلاعات ثبتی خود را بر اساس اقلام آماری مورد نیاز به صورت برخط در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانهها قرار دهند.
6.نامشخص بودن یک نقشه راه توسط تیم های اقتصادی که برگرفته از سیاستهای اقتصادی نادرست و اصرار به آزمون و خطا برای واریز یارانه به قشر تولیدی و زنجیره واسط یا شبکه های توزیع و خدماتی و یا اصرار به نقدی یا غیر نقدی نمودن یارانه ها که همه موارد تاکنون موجب تحمیل هزینههای گزاف به دولتها شده است.
7. در اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 21/06/1368 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور، تامین نقدینگی لازم برای خرید گندم و پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده به کشاورزان، سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار مورد نیاز برای خرید گندم مازاد بر نیاز صنف و صنعت تولیدی کشاورزان داخل کشور را تامین نموده و خرید گندم به قیمت نهايی مصوب شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از محل اعتبارات و ظرفیتهای این تبصره بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی به طور کامل تخصیص و پرداخت گردید.