طرح رتبهبندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبهبندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میشود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم میشود. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. ريیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آيین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور 1400 اجرایی می شود.ابراز امیدواری کرد تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان جمعآوری و ساماندهی شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم 42 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی هزینه کرد که نشاندهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قايل است گفت: هرچند رتبهبندی اشکالاتی در آییننامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.
رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی "صف اول" ضمن مروری بر سوابق تحصیلی و کاری خود، به پرسشی درباره فرزندانش گفت: متولد 1355 هستم و سه فرزند دارم. دختر اولم فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر است. پسرم پایه هشتم و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شاهد درس میخواند که مدرسه دولتی است. دختر بزرگم نیز در مدرسه شاهد تحصیل کرد.
وی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و اینکه بسیاری از ما ترجیح میدهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبتنام نکنیم اظهار کرد: این حرف درستی است؛ برای وزارت آموزش و پرورش برنامهای به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول 9 محور تاکید کردهام که یکی از کلیدیترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمیگردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کردهام.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره مدرسه غفلت کردهایم گفت: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول، معلم است. ما باید مدارس دولتی را به گونهای بالا ببریم و اهمیتش را نشان دهیم که مردم رغبت نکنند به مدرسه دیگری بروند، مگر در موارد و عللی چون نزدیکی مدرسه به محل سکونت و غیره.
صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب میکنیم. سوال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل میداند یا آموزش عالی را؟ قطعا آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کردهایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه براساس سندتحول بنیادین مدارس دولتی باید رتبهبندی شوند، در این صورت رقابت و رغبت برای رفتن به مدارس دولتی هم افزایش مییابد گفت: نیازمند مدیریت راهبردی آینده نگر هستیم. اگر ایران قوی میخواهیم، مسیرش آموزش و پرورش است. رهبری هم فرمودند که برای عبور از قلههای سخت پیشرفت به آموزش و پرورش نیاز داریم. باید به سمت افزایش 20 درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حرکت کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی و 2.5 درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی به اندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچکانگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر.
صحرایی ادامه داد: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمیگردد و در درون حل میشود. ما باید منابع آموزشی، برنامهریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با 20 سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگترین نهاد دولتی هستیم، 730 منطقه آموزشی داریم و پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استانها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.
ضرورت تغییر جهت برخی فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان
وی با اشاره به فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان و ضرورت تغییر جهتش در برخی امور گفت: به عنوان مثال بیمه معلم داریم، اما بیمه تکمیلی را به شرکت دیگری میسپاریم. آیا نمیتوانستیم به جای هواپیما چندقطار خریداری کنیم که در اختیار فرهنگیان باشد تا بتوانند آسودهتر سفر کنند؟ آیا نمیتوانستیم همانند ارگانهای دیگر فروشگاههای زنجیرهای و مانند آن داشته باشیم؟ اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. لذا به طور کلی تحول از درون خود آموزش و پرورش شروع میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مولدسازی، ظرفیت فوقالعادهای برای آموزش و پرورش است. سالهاست میگوییم کمبود بودجه داریم، اما فکر نکردهایم که باید چه کنیم و چگونه مدیریت کنیم؟.
صحرایی به اصلاح نگاه مدیران کشوری به آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: غلبه نگاه مصرفی به نگاه سرمایهای یک علت بروز مشکلات ماست و باید برای تغییر این نگاه تلاش کنیم که وظیفه مسیر است. دولت 42 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی هزینه کرد که نشاندهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قايل است. هرچند رتبهبندی اشکالاتی در آییننامه و اجرا داشت و در حال حل آن هستیم.
وی تاکید کرد: اگر وزیر کارش را از مدرسه شروع کرد و بین ارکان محله چون مدرسه، مسجد و خانواده پیوند برقرار کرد، تحول را کلید زده است. همه نهادهای فرهنگی باید مدارس را به عنوان نقطه تحول مد نظر قرار دهند. ما این آمادگی را اعلام میکنیم و ظرفیت مدارس را به ویژه در تابستان میتوانیم در اختیار نهادهای فرهنگی قرار بدهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در سال 91 به طور رسمی شروع به کار کرد و ایدهآل ما این است که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب کنیم اما شاهد هستیم که طی سالهای 1390 تا 1400، 504 هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدهاند ولی 20 درصد از مسیر این دو دانشگاه بوده که البته با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته شده و اکنون باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم.
تقابل و تعارضی با همکارانمان در این زمینه نداریم
صحرایی ادامه داد: مشکلاتی در فضا برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داشتیم. اموال بلااستفادهای در سطح کشور وجود دارد، در جلسهای که با آقای ريیس جمهور داشتم مطرح کردم که در اول مهر با مشکل فضا روبه رو هستیم و پیشنهاد شد نامهنگاری کرده و تقاضا کنیم تا اموال بلااستفاده در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد؛ اما دیدم برخی ناراحت شدند که صحرایی هنوز نیامده میخواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را بگیرد، در حالی که چنین قصدی نداریم، دانشگاه پیام نور ماموریتهای خودش را دارد که بسیار هم مهم هستند.
وی ادامه داد: بحث استفاده بهینه از اموال بلااستفاده دولت است. خود دانشگاه پیام نور هم علاقه مند است که املاک بلااستفادهاش را در اختیار بگذارد، اما خب مایل است دولت هم به او کمک کند . هدف من این بود که این ظرفیت شکل بگیرد؛ هم دانشگاه پیام نور بتواند مشکلش را حل کند و هم ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. روز گذشته به مجلس رفته بودم و برخی هدفشان تخریب بود زیرا گفته بودم دانشگاه پیام نور را به دانشگاه فرهنگیان بدهید درحالی که پیام نور خودش یک دانشگاه مستقل با ویژگیهای خاص خودش است، دانشگاه فرهنگیان هم همینطور. اینکه از اموال بلااستفاده، مصرف بهینه داشته باشیم آیا اقدام بدی است؟.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تقابل و تعارضی با همکارانمان در این زمینه نداریم گفت: با وزیر علوم فعلی رابطه صمیمانه خوبی دارم و ایشان از دانشگاه فرهنگیان بسیار حمایت کرد اما برخی تخریب میکنند و سعی میکنند تصویر دیگری از یک کار خوب ارايه دهند. یک زمانی تعداد دانش آموزان ما کم شده بود و به 12 میلیون رسیده بود و ما شماری از مدارسمان را دادیم تا دانشگاه پیام نور شکل بگیرد. در یک مقطعی اموزشکدههای فنی را به وزارت علوم دادیم. مردم به ما نگاه میکنند و میگویند یک دانشگاه خالی است و دانشگاه دیگر خوابگاه ندارد. باید این مسايل را بتوانیم حل کنیم.
دانشگاه فرهنگیان مشکل "فضا" دارد
صحرایی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان مشکل "فضا" دارد، از یک سال قبل در ستاد راهبری تعلیم و تربیت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی داشتیم که مصوباتش در 18 اردیبهشت از سوی ريیس جمهور ابلاغ شد. یکی از مصوبات این بود که همه دانشسراها باید به دانشگاه فرهنگیان برگردد که ابلاغ هم شد. یک مصوبه دیگر این بود که دانشگاههای جامع علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی که بر اساس مصوبه سال 96 لغو شدند و دیگر نمیتوانند دانشجو بگیرند، ساختمانهایشان چندسالی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد که دانشگاه فرهنگیان بتواند از بحران عبور کند. در حال رایزنی هستیم تا اول مهر مشکل فضا را حل کنیم.
برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار در سال جاری
وی با بیان اینکه ایدهآل ما این است که سالانه 40 هزار دانشجو بگیریم و به آموزش و پرورش تحویل بدهیم که خب فعلا نمیتوانیم گفت: اکنون برای جذب 25 هزار دانشجو هدفگذاری کردهایم. امسال برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم داریم که یک کار جدید است. شیوه جدید دیگر تربیت معلم به کمک دانشگاههای دیگر در قالب طرح به اصطلاح «دومدرکی» است که براساس آن دو دانشگاه به طور مشترک کار میکنند. فعلا این امکان در پنج رشته فراهم شده و دانشجو دوسال دروس تخصصیاش را در دانشگاه مادر میگذراند و بعد از دوسال، در صورت تمایل شرایطی را از سرمیگذراند و معلمی را در دانشگاه فرهنگیان میآموزد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک روش دیگر بورسیه معلمی است و دانشجویان سال آخری دانشگاههای دیگر به دانشگاه فرهنگیان میپیوندند. یک شیوه دیگر کارشناسی ارشد حرفهای است؛ لذا برای حل مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان به وفاق ملی نیاز داریم.
تعیین رتبه همه معلمان مشمولان رتبهبندی
صحرایی در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود گفت: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبه شان تعیین نشده بود و بخشی هم اعتراض داشتند. رتبه تمام کسانی که مشمول بودند و رتبه به آنها تعلق میگرفت، تعیین شده است. اعتراضها نیز در حال بررسی است و کارگروهها در مناطق و استانها تشکیل شده است. انتهای این فرایند، اصلاح آییننامه رتبهبندی است.
وی همچنین درباره امتحانات نهایی گفت: امسال سوابق تحصیلی 40 درصد تاثیر قطعی در پذیرش دانشگاه دارد. آموزش یک فرایند پیوسته است که به سنجش ختم میشود و این دو در کنار همدیگر هستند و به همدیگر بازخورد میدهند. اینکه کل این سنجش از وزارت آموزش و پرورش جدا شده بود موجب شده بود که آموزش چندان در خدمت سنجش نباشد و بچه ها وارد کلاسهای کنکور و مسايلی از این دست میشدند. اکنون فرایند پیوسته شده و به تقویت ابعاد مختلف تربیتی کمک میکند.
آزمونهای نهایی سالم برگزار میشوند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما باور داریم که به پشتوانه تجربیات مان در سنوات گذشته، آزمونهای نهایی سالم برگزار می شوند. اینکه بعد از آزمون سوالی منتشر میشود در همه دنیا ممکن است اتفاق بیفتد، سوالات تشریحی هستند. اما وظیفه ما این است که سوال پیش از آزمون منتشر شود و دوم اینکه جواب وارد حوزه امتحانی نشود. تدابیر متعددی اندیشیده شده از دستگاههای سیگنال گرفته تا سایر شیوههای حفاظت از آزمون. با اقداماتی که انجام دادهایم سوالات به هیچ وجه پیش از آزمون نمیتواند در اختیار کسی قرار بگیرد.
صحرایی ضمن توضیح فرایند طراحی سوالات در فضای قرنطینه و تکثیر و انتشار سوالات رمزگذاری شده در اتاقهای قرنطینه گفت: به خانوادهها اطمینان میدهم تمام دقت و اهتمام خود را برای حفظ امنیت امتحانات به کار گرفتهایم.
ماجرای اعتبار رتبهبندی معلمان و صدور احکامدر این قانون رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیشبینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید 460 امتیاز، مربی معلم 530 امتیاز، استادیار معلم 600 امتیاز، دانشیار معلم 750 امتیاز و استاد معلم 900 امتیاز کسب کند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس میگوید: هدف اصلی رتبهبندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگیهای معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبهبندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته میشود.
وی ادامه میدهد: اعتبار رتبهبندی معلمان 38 هزار میلیارد تومان است. ريیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این 38 هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
ماجرای جاماندگان
بنا بر گفته صادق ستاریفرد سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به 80 درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود 90 درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کردهاند.
ستاریفرد میگوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، 45 درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل است که از از 31 شهریور 1400 اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین 1401 به مدت 8 ماه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبهبندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات 1400 دیگر کسر نخواهد شد، ادامه میدهد: برای جاماندگان یعنی 20 درصد باقی مانده مشمولان رتبهبندی از جمله منتقلشدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و 10 درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت میشود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات 1400 نیز پرداخت شود، اضافه میکند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا 50 درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت 9 ماه (6 ماهه سال 1400 و 3 ماه 1401) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است
اعتبار رتبه بندی معلمان 38 همت(38 هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی ريیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این 38 همت بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبهاش را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
یعنی مابهالتفاوت پرداخت نشده، دیون معلمان میشود؟
هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداختها صورت گیرد. حالا نمیدانم دیون میشود یا نمیشود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبهای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.
در آییننامه رتبهبندی معلمان آمده است رتبه یکبار صادر شد و 5 سال بعد میتوانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبهای را گرفتیم که بتوانیم علیالحساب به همکارانمان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه برای آنها صادر میشود. انشاءالله رتبهبندی معلمان به پایان سال نمیخورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش و پرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.
تکلیف معلمان مهرآفرین چه میشود؟
برای معلمان طرح مهرآفرین از قبل هم برنامهریزیها را انجام داده بودیم و علیالحساب هم به آنها پرداخت کرده بودیم. از اول مهرماه برای مهرآفرینان پرداختها انجام میشود و آزمون هم ندارند.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزيیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
جزيیات ترمیم حقوق کارکنان آموزش و پرورش اعلام شد.
حقوق شاغلان دولت از ماه جاری افزایش مییابد؛ این افزایش براساس یک لایحه دولت است که در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسیده و از این ماه اجرایی میشود؛ شاغلان دولت مابهالتفاوت مهرماه را نیز دریافت خواهند کرد.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزيیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
در این نامه آمده است: به موجب بند 1 قانون مذکور 3000 امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان «ترمیم حقوق» به صورت ثابت در احکام کارگزینی آنان درج میشود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی میباشد. کمک هزینه عايلهمندی و اولاد تمامی گروههای مختلف حقوقبگیر به ترتیب پنجاه درصد (50%) و صددرصد (100%) افزایش مییابد. افزایشهای فوقالذکر از مابهالتفاوت جزء 1 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، موضوع بند 5 مصوبه شماره 21487/ت59826هـ مورخ 15/2/1401 هیات محترم وزیران، منضم به بخشنامه شماره 11/710 مورخ 22/2/1401 (56.000.000) ریال) کسر نمیشود.
در ادامه این نامه میخوانیم: امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون، به کارگیری میشوند، نیز اعمال میگردد. بر اساس بند 9 قانون مذکور کلیه معلمان طرح مهرآفرین تحت شمول قانون رتبه بندی معلمان مصوب 15/12/1400 بدون برگزاری آزمون مجدد قرار میگیرند. افزایشهای مذکور، علاوه بر افزایشهای حقوق و دستمزد ناشی از تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 01/07/1401 اعمال میشود. به استناد تبصره بند (1) قانون، علاوه بر افزایشهای ذکر شده در بند (1)، حداکثر پانزده درصد (15%) به عنوان «فوقالعاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرایی اضافه میشود.
ريیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با استفاده از قانونی که اخیرا تصویب شد، مبالغ مربوط به معلمان مهرآفرین پرداخت و در دو ماه آینده رتبههای همه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
کیومرث سرمدیواله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی میدانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب میشوند.
وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا میکند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.
سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش بهعنوان هستههای برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمين خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از امروز دسترسی ارزیابان حرفهای نیز فعال میشود تا به طور موازی هم مدیران اظهار نظر و هم ارزیابان حرفهای ورود کنند گفت: فرصت زیادی نداریم و از مدیران مدارس میخواهیم ظرف این چند روز زمان بگذارند و تلاش کنند تا بتوانیم سایر فرایندها را از هفته آینده انجام دهیم.
ستاریفرد ادامه داد: میدانیم که مدیران مدارس گرفتاریهای دیگری هم دارند، اما اگر میخواهیم کار با سهولت بیشتر پیش برود نیاز است که با اقدامی جهادی در این بازه زمانی ورود کرده و نسبت به ارزیابی مدارک معلمان اقدام کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی میشوند و این حداقل گامی است که میتوان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزهمند در کلاس درس حاضر شوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی میشوند و این حداقل گامی است که میتوان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزهمند در کلاس درس حاضر شوند.
کیومرث سرمدیواله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی میدانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب میشوند.
وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا میکند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.
سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش بهعنوان هستههای برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمين خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.
وی در خصوص فعالیت سامانه رتبهبندی معلمان گفت: اعلام کرده بودیم که تا 10 مهر، مدارک بارگذاری شود و آن از زمان، 45 روز مهلت مجدد گذاشتیم که هنوز یک تعدادی از فرهنگیان، مدارک خود را بارگذاری نکردند.
هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید 460 امتیاز، مربی معلم، 530 امتیاز، استادیار معلم 600 امتیاز، دانشیار معلم 750 امتیاز و استاد معلم 900 امتیاز کسب کند