ارز باید به تدریج تک نرخی شود/ رشد اقتصاد کشور به 5.7 درصد رسید

ارز باید به تدریج تک نرخی شود/ رشد اقتصاد کشور به 5.7 درصد رسید

رییس سازمان برنامه با بیان اینکه هر فعال اقتصادی باید میزان و جریان ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کند، گفت: نرخ ارز ترجیحی با رشد 7 برابری از 4200 به 28500 رسید و باید کم کم تک نرخی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود منظور ريیس سازمان برنامه و بودجه امروز در سی و یکمین همایش پولی و بانکی در بانک مرکزی با بیان اینکه در جریان امور کشور با وجود شهادت ريیس جمهور هستیم، اظهار کرد: در این مدت شاهد برگزاری دور جدید مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بودیم که نشان می‌دهد با همه حوادث غمبار، برقراری امور کشور به صورت عادی ادامه دارد. در این حادثه 70 هیات خارجی برای عرض تسلیت آمدند که نشان از دیپلماسی عزت دارد.

وی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم توسعه نظم قانونی مساعدی برای نظم و ثبات و کارآمدی فراهم کرد؛ این موارد در برنامه هفتم تصویب شد و در روزهای آینده قانون برنامه هفتم ابلاغ می‌شود.

به گفته منظور، هدفگذاری مهم در برنامه هفتم در نظر گرفته شده که نرخ تورم تک رقمی، رشد نقدینگی زیر 14 درصد و نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها 8 درصد شود. رسیدن به نرخ رشد 8 درصد اقتصاد، در برنامه هفتم بانک توسعه جمهوری اسلامی توسط دولت ایجاد می‌شود. بانک‌های توسعه بخشی هم ایجاد می‌شود.

ريیس سازمان برنامه و بودجه در مورد سیاست ارزی هم گفت: در شرایطی که بانک مرکزی یک حساب ارزی خارجی در خارج ندارد، سالانه 150 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی است.

منظور، تصریح کرد: هر فعال اقتصادی باید میزان ارز و جریان ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کند. کسی نمی‌تواند بگوید ارز خودم هست، بله مال اوست ولی باید بانک مرکزی اطلاع داشته باشد. در همه جای دنیا یک دلار بدون اطلاع بانک مرکزی جا به جا نمی‌شود.

منظور گفت: نرخ ارز ترجیحی با افزایش 7 برابری از 4200 به 28500 رسید و باید کم کم تک نرخی شود. در این دولت از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم، نرخ تورم از 43.7 درصد به 37 درصد رسیده است.

معاون ريیس جمهور اضافه کرد: نرخ رشد اقتصادی بر اساس آمار مرکز آمار ایران در پایان سال قبل به 5.7 درصد رسید که به زودی اعلام می‌شود. همچنین تراز عملیاتی بودجه از 420 همت منفی به 200 همت کاهش یافت یعنی پول نفت را به هزینه جاری نبردیم.

تکمیل می‌شود...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد