فرصت توسعه CNG برای جلوگیری از واردات بنزین

فرصت توسعه CNG برای جلوگیری از واردات بنزین

ایلنا: عضو انجمن صنفی CNG گفت: جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها، فرصت مهم و یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و قطع وابستگی...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن جوهری، عضو انجمن صنفی CNG کشور در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما با داشتن ذخایر عظیم گازی که 18 درصد ذخایر گازی جهان را شامل می‌شود و همچنین دارا بودن شبکه گسترده خطوط انتقال گاز در سرتاسر کشور، مزیت نسبی برای توسعه سوخت CNG دارد، اظهار داشت: به رغم اینکه در دولت قبلی، مجلس شورای اسلامی توسعه CNG را تصویب کرد اما متاسفانه مصرف CNG افزایش محسوسی پیدا نکرد و توسعه عرضه و تقاضای CNG آنچنان که پیش‌بینی می‌شد صورت نگرفت.

عضو انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه در بخش تقاضا و عرضه CNG مشکلات زیادی وجود دارد"، گفت: شاهد کوتاهی و عدم حمایت دولت در ساماندهی و استانداردسازی خودروهای دوگانه‌سوز هستیم.

وی افزود: خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت کوتاهی کرده‌اند و قراردادی که سال گذشته بین وزارت نفت و ایران خودرو مبنی بر تولید 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز امضا شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه‌سوز وجود ندارد.

جوهری با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی از دیگر مشکلات موجود است، گفت: یکی از راهکارها، واردات خودروهای CNG‌سوز با تعرفه صفر است؛ به‌طوری که واردات این خودروها در طرح واردات خودرو که توسط دولت در نظر گرفته شده، در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد این مسيله که دولت در سالهای قبل وضعیت خودروهای گازسوز را ساماندهی نکرده، این است که هنوز بعد از گذشت حدود 20 سال، آمار رسمی از تعداد خودروهای دوگانه‌سوز کشور وجود ندارد.

جوهری با بیان اینکه عدم انجام بازرسی دوره‌ای مخازن CNG خودروها از دیگر چالش‌های این عرصه است، گفت: این مسيله موجب شده هر از چند گاهی شاهد بروز حادثه‌ای در زمان سوخـت‌گیری خودروها باشیم و این گونه حوادث اخیرا افزایش نیز یافته است.

وی افزود: یکی از راهکارهای حل این معضل، بحث هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه بود که با وجود تصویب آن در هیيت وزیران در سال 97، هنوز این مهم اجرایی نشده است.

این عضو انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که صورت گرفته، بحث جمع‌آوری دوربین‌های پلاک‌خوان بوده که قرار بود با وجود این دوربین‌ها، خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند تفکیک شده و به مراکز مجاز صدور معاینه فنی فرستاده شوند؛ بدون شک دولت مجبور خواهد شد در آینده دوباره دوربین‌های حذف شده را نصب کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در جهت افزایش ایمنی عرضه CNG‌ در کشور، هرچه سریعتر دولت این مسيله را اصلاح کند و بحث هوشمندسازی جایگاه‌های CNG را به صورت کامل اجرایی کند؛ در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش بروز حوادث و تلفات در زمان سوخت‌گیری خودروهای فاقد معاینه فنی و خودروهایی که بازرسی‌های ادواری مخازن را انجام نداده‌اند، خواهیم بود.

جوهری در پاسخ به اینکه "فعالان بخش خصوصی صنعت CNG و انجمن‌های مربوطه چقدر در تعیین سرنوشت و تصمیمات این حوزه تاثیرگذار هستند"، گفت: متاسفانه تصمیماتی که در مورد CNG گرفته می‌شود بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی است؛ البته در دولت فعلی اقدام قابل تقدیر و خوبی شکل گرفت مبنی بر اینکه مدیریت طرح CNG با انجمن صنفی CNG برای تعیین هزینه‌های جایگاه‌داران جلساتی را برگزار کرد و در نهایت، نتیجه بررسی‌های کارشناسی، توسط مدیریت طرح CNG به سازمان حمایت فرستاده شد؛ اما سازمان برنامه و بودجه و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت بدون در نظر گرفتن این مباحث کارشناسی و اسناد هزینه‌های به تایید رسیده، اقدام به تعیین افزایش 45 درصدی برای مبلغ حق‌العمل جایگاه‌داران کرده‌اند؛ در حالی که این رقم در محاسبات کارشناسی شده سازمان حمایت، 80 تا 90 درصد در فروردین ماه بود.

در ادامه این نشست، محسن جوهری، عضو انجمن صنفی CNG اظهار داشت: سیاست کلی نظام در راه‌اندازی و گسترش زیرساخت‌های استفاده از سوخت پاک CNG با هدف تنوع بخشی به سبد سوخت کشور و قطع وابستگی به واردات بنزین با تکیه بر وجود منابع عظیم گازی و نیز دارا بودن شبکه گسترده توزیع گاز، سیاست دوراندیشانه‌ای بود که در تطابق کامل با منافع ملی بود؛ ولی به سبب عدم توجه به توسعه کیفی جایگاه‌ها، هرگز به راندمان پیش‌بینی شده نرسید.

وی افزود: متاسفانه در سنوات گذشته و علی‌الخصوص طی 2 سال اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست دولت در تخصیص حق‌العمل منصفانه به جایگاه‌های CNG و متعاقب آن تحمیل هزینه انباشته سنگین به جایگاه‌ها و بروز عدم توازن مالی، جایگاه‌های CNG در دخل و خرج خود با بحرانی جدی مواجه شده‌اند؛ چنانچه مطابق با کارشناسی انجام شده، حدود 80 درصد از جایگاه‌های سوخت پاک و ارزان CNG که عمدتا کم‌فروش و یا متوسط فروش هستند، زیان‌ده شده و در معرض تعطیلی ناخواسته قرار گرفته اند.

 جوهری در خصوص قیمت عرضه CNG‌ گفت: با افزایش 45 درصدی حق‌العمل جایگاه‌های عرضه CNG‌که 4 درصد آن مالیات بر ارزش افزوده است، ابتدا تصمیم بر افزایش نرخ CNG‌ بود که دولت به‌درستی در دقایق آخر، تصمیم گرفت قیمت CNG برای مصرف کننده افزایش نیابد و مبلغ افزایش یافته برای حق‌العمل جایگاه‌ها، توسط دولت پرداخت شود.

در ادامه این نشست، احسان جان‌محمدی، عضو انجمن صنفی CNG‌ کشور با بیان اینکه "شاهد افزایش بیش از 100درصدی نرخ قطعات جایگاه‌های CNG و افزایش شدید قیمت روغن هستیم"، گفت: این در حالی است که عمده جایگاه‌ها با عمر بالای ده سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسيله از مشکلات مهم در عرضه CNG است.

وی افزود: متاسفانه طی 6 سال گذشته کارمزدها متناسب با افزایش هزینه‌ها، افزایش نیافته و در نتیجه با زیان انباشته در جایگاه‌های عرضه مواجه‌ایم و با این میزان افزایش کارمزد سالانه، بهره‌برداری از جایگاه‌ها با مشکل مواجه شده است.

جان‌محمدی با بیان اینکه اکنون حدود 2600 جایگاه عرضه CNG‌ در کشور داریم که از این تعداد 130 جایگاه مالکیت کاملا خصوصی دارد، گفت: سهم 4 تا 5 درصدی مالکیت خصوصی جایگاه‌های عرضه نشان می‌دهد که فعالیت فعالان خصوصی در این عرصه، سودآور نیست و به طور متوسط سالانه 4 درصد بازگشت سرمایه در بخش جایگاه‌داری داریم که رقمی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با انباشته شدن زیان‌های جایگاه‌داران و افزایش قیمت زمین‌ها، شاهد افزایش تقاضا برای تغییر کاربری زمین جایگاه‌ها بوده‌ایم.

این عضو انجمن صنفی CNG‌ کشور تصریح کرد: این مسايل درحالی است که جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها، فرصت مهم و یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است.

وی افزود: قانون توسعه CNG در دوره قبلی مجلس به تصویب رسید اما اقدامات دولت قبل و دولت فعلی، دست‌کم تا به امروز تاثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف CNG نداشته است که یکی از دلایل مهم آن عدم توجه به مشکلات صنعت CNG در دو بخش عرضه و تقاضا است.

جان‌محمدی با اشاره به اینکه حدود 44 درصد از ظرفیت فعلی عرضه CNG کشور استفاده می‌شود و حدود نیمی از این ظرفیت بلااستفاده مانده"، گفت: با رفع مشکلات این صنعت، به‌راحتی می‌توان مصرف روزانه CNG‌کشور را دوبرابر میزان فعلی کرد و به همان اندازه از مصرف بنزین کاهش داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 23 تا 24 میلیون مترمکعب به صورت روزانه مصرف CNG داریم و جایگاه‌های عرضه به واقع در فعالیت خود، ایثارگرانه در حال کار هستند که با وجود تمامی مشکلات و زیان انباشته، عرضه روزانه حدود 24 میلیون مترمکعب CNG بدون اختلال در حال انجام است.

این عضو انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: مصرف فعلی CNG‌کشور که حدود 8 میلیارد مترمکعب در سال بوده، درآمد سرشاری را نصیب دولت کرده به طوری که سالانه 100 هزار میلیارد تومان سودآوری برای دولت داشته و بسیار عجیب است که با این حجم سودآوری، این صنعت با غفلت و بی‌توجهی از سمت دولت مواجه است.

وی افزود: با توجه به تجربیات قبلی افزایش حق‌العمل در سالهای گذشته و سال جاری، به نظر می‌رسد نهادهای متولی و تصمیم‌گیر از جمله سازمان برنامه و بودجه درک درستی از وضعیت وخیم جایگاه‌داران و فعالان صنعت CNG نداشته و ندارند.

 جان‌محمدی، عضو انجمن صنفی CNG کشور تعداد جایگاه‌های تعطیل شده طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی را حدود 250 جایگاه اعلام کرد و گفت: زیان‌ده شدن فعالیت در زمینه عرضه سوخت به‌خاطر زیان انباشته و برگشت پایین سرمایه، موجب عدم تمایل سرمایه‌گذاران جدید، برای ورود به این عرصه شده است.

وی افزود: در شرایطی که کل بودجه‌ای که برای 2600 جایگاه عرضه CNG درنظر گرفته شده بود کمتر از 2000 میلیارد تومان بوده و در سال جاری نیز 800 میلیون تومان به این مقدار اضافه شده که 90 درصد آن خرج حقوق و دستمزد می‌شود، در تبصره 14 قانون بودجه 2000 میلیارد تومان برای احداث 150 جایگاه عرضه LPG درنظر گرفته شده که ورود این سوخت به سبد سوخت حمل‌ونقل کشور تجربه‌ای شکست خورده بوده و با وجود آنکه در ظاهر وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مخالف هزینه کردن برای ورود LPG هستند، حداقل نتیجه چنین مصوبه ای در قانون بودجه این است که این 2000 میلیارد تومان بلوکه خواهد ماند و خرج بهینه‌سازی جایگاه‌های عرضه CNG و بنزین نمی‌شود؛ در حالی که تصمیم‌گیران و مسيولان کشور می‌توانستند با تخصیص این 2000 میلیارد تومان به صنعت CNG، بخش قابل توجهی از مشکلات این صنعت سودآور را حل کنند.

 

 

جاری شدن سیل در کره جنوبی سورپرایز اپل لو رفت / زمان رونمایی و قیمت آیفون 14 مشخص شد قیمت خودروهای فردا مشخص شد + جدول قیمت خودرو در بازار آزاد در 17 مرداد 1401 خریداران ملک بخوانند | قیمت آپارتمان در تهران 17 مرداد 1401 زمان واریز یارانه نقدی مرداد 1401 اعلام شد آخرین قیمت خودروهای اقتصادی بازار + جدول رشد تراکنش‌های بانکی در تیر ماه / جابجایی 686 هزار میلیارد تومان آخرین قیمت گل سرسبد سایپا در بازار رژیم صهیونیستی وادار به بازگشایی گذرگاه‌های غزه شد نذری‌های عاشورا و تاسوعا، سیب زمینی را گران کرد؟ عواقب تورمی به دلخواه ما نیست! 4 محموله کشتی غلات و دانه روغنی دیگر از اوکراین صادر شد لیست جدیدترین افزایش سرمایه‌ها | پیشنهاد افزایش سرمایه 62 درصدی نماد پالایشی مونسون چگونه می‌تواند حیات‌بخش باشد؟ قیمت محبوب ترین بنزها در بازار خودروی ایران +... خریداران خودرو بخوانند | آخرین قیمت انواع تیبا در بازار خودرو خریداران خودرو بخوانند | آخرین قیمت انواع تیبا در بازار خودرو نذری های عاشورا و تاسوعا ، سیب زمینی را گران کرد؟ اقتصاد جهان در تاریکی فرو می رود؟ کاهش بهای جهانی غلات در پی تداوم صادرات اوکراین 10 عامل موثر بر بورس فردا | خبری برای سهامداران دارویی آینده اقتصاد ایران با احیای برجام اعتصاب یک روزه بانک‌ها در لبنان وضعیت عجیب ارزان‌ترین خانه‌های تهران در 5سال وضعیت عجیب ارزان‌ترین خانه های تهران در پنج سال / افزایش قیمت 800 درصدی ملک در پایتخت آینده اقتصاد ایران با احیای برجام/ نرخ تورم و بورس چه تغییری می کنند؟ پشت‌پرده نایاب شدن دستمال کاغذی در بازار آخرین قیمت انواع تیبا در بازار خودرو + جدول ترافیک سنگین در محورهای شمالی/ جاده چالوس یک طرفه شد پشت پرده نایاب شدن دستمال کاغذی در بازار / اقتصاد دستوری حتی حریف دستمال کاغذی هم نیست! عادت به نوسان های برجامی پایان می یابد؟ / مسیر بورس پس از توافق احتمالی برای احیای برجام طرح جدید برای صرفه‌جویی اقتصادی؛ از چوبی کردن صندلی‌های اتوبوس‌های واحد تا اخذ مالیات از نوار کاست پیش بینی بورس فردا از دریچه تابلو | آیا زمان ورود به بورس است؟ + فیلم افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد / حقوق‌ها چند درصد افزایش می یابد؟ فارس من| مطالبه اصلاح و بهبود بورس از دولت مصرف سرانه گوشت کارگران ایران به سه کیلو در سال رسیده چین به 53 کیلو! جهش قیمت تازه‌های بازار خودرو/ تارا 50 میلیون تومان... با پرفروش‌ترین خودروهای جهان آشنا شوید سرگردانی 4 ماهه مسيولان دولتی در قیمت گذاری رب / تولیدکنندگان : مصرف کنندگان ضرر می کنند فارس من| مطالبه پرداخت سریع وام فرزندآوری/ 2 دستور بانک مرکزی برای تسهیلات فرزندآوری با پرفروش‌ترین خودروهای جهان آشنا شوید/عکس فارس من| مطالبه مردمی برای رفع مشکل شماره‌گذاری 207 ام سی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران: با رویکرد انقلابی و جهادی می‌توان موانع را پشت سر گذاشت گام سوم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد اخبار مهم کدال دوشنبه 17 مرداد 1401 | کدام شرکت ها شفاف سازی می کنند؟ قیمت گوشت پايین می آید؟ / معافیت مهم برای عرضه کنندگان گوشت قرمز پیام متفاوت مدیرعامل ایران‌خودرو به مناسبت روز خبرنگار فارس من| شرکت سایپا به تعهدات گارانتی خود عمل نمی‌کند خرید گوشت برای این طبقه شغلی آرزو شد!