اروپا در آستانه ورود به وضعیت اضطراری کمبود گاز

اروپا در آستانه ورود به وضعیت اضطراری کمبود گاز

کمیسیون اتحادیه اروپا به منظور آماده سازی اوضاع برای کاهش چشمگیر عرضه گاز از طرف روسیه طرحی را برای وضعیت اضطراری...

به گزارش خبرگزاری برنا، کمیسیون اتحادیه اروپا طرحی را برای وضعیت اضطراری احتمالی گاز در این منطقه ارايه می کند.

توقف عرضه گاز روسیه پیامدهای قابل توجهی در اروپا خواهد داشت. به منظور آماده شدن برای وقوع این سناریو، کمیسیون اتحادیه اروپا اکنون در حال ارايه پیشنهاداتی است.

به این ترتیب اتحادیه اروپا برای یک بحران احتمالی گاز در این منطقه آماده می شود. امروز چهارشنبه کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل یک طرح اضطراری در مورد نحوه واکنش به نقص عرضه گاز ارايه خواهد کرد.

بر اساس پیش نویس، این طرح حاوی پیشنهادهایی است که در مواقع اضطراری علاوه بر خانوارهای حفاظت شده، به کدام صنایع باید گاز رسانده شود. این نهاد بروکسل در حال حاضر خواستار صرفه جویی در انرژی بوده و هدف اصلی آن ایجاد همبستگی است.

اما حالا این پرسش مطرح است که این برنامه ها چه معنی می توانند داشته باشند.

در پیش نویس این طرح از جمله پیش بینی شده است که ساختمان های عمومی، ادارات و ساختمان های تجاری باید حداکثر تا 19 درجه گرم شوند و با تهویه مطبوع تا حداکثر 25 درجه خنک شوند، مشروط بر اینکه این امر از نظر فنی امکان پذیر باشد. به طور کلی همه مصرف کنندگان به صرفه جویی دعوت می شوند.

به طور کلی، در شرایط اضطراری گازی قوانین یکسانی در اتحادیه اروپا وجود دارد که در به اصطلاح مقررات SoS آمده است.

به عنوان مثال، این امر تنظیم می‌کند که در مواقع اضطراری به کدام یک از مشتریان باید گاز داده شود. در این شرایط خانواده ها و خدمات اجتماعی ضروری به عنوان مصرف کنندگان حمایت شده با رفتار ویژه ای مواجه می شوند.

آنها از وضعیت ویژه ای برخوردار هستند و می توانند توسط کشورهای عضو در اولویت قرار گیرند.

"رابرت هابک" ، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم قبلا به صراحت گفته بود که در صورت کمبود گاز، همه مصرف کنندگان باید برای صرفه جویی در انرژی مشارکت داشته باشند. نحوه اجرای دقیق این امر هنوز مشخص نیست.

پیش‌نویس کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند که شرکت‌ها باید مصرف گاز خود را کاهش دهند یا به منابع انرژی دیگر روی بیاورند. شرکت ها می توانند برای این کار مشوق های مالی دریافت کنند.

طبق قوانین فعلی اتحادیه اروپا، به عنوان مثال، صنعت معمولا در مواقع اضطراری یک مصرف کننده محافظت شده در نظر گرفته نمی شود و عرضه آن در بدترین حالت متوقف می شود. از نظر تيوری صنعت آلمان باید در این شرایط گاز را به خانوارهای کشور همسایه مانند اتریش در صورتی که این کشور نتواند خود را از طریق دیگری تامین کند بفروشد.

برعکس، اگر بدترین وضعیت شکل گیرد، خانوارهای آلمانی از طرف بخش صنعت کشورهای همسایه تامین خواهند شد. این آخرین راه حل خواهد بود و احتمالا تنها در صورتی اتفاق می افتد که گاز در چندین کشور به طور همزمان کمیاب شود. سپس باید روش‌های دقیق اجرای آن مشخص شود.

در حال حاضر کشورهای عضوی در اتحادیه اروپا وجود دارند که نمی خواهند از این قوانین پیروی کنند.

هفته گذشته مجارستان وضعیت اضطراری گازی را حاکم کرده و اعلام کرد که از ماه آگوست دیگر گاز و سایر منابع انرژی را به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا عرضه نخواهد کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بررسی این مرحله است.

بر اساس پیش‌نویس طرح اضطراری جدید کمیسیون اروپایی، اگر اقدامات داوطلبانه دیگر کافی نباشد، می‌توان اهداف صرفه جویانه را اجباری کرد تا از عرضه خانوارهای خصوصی و سایر مصرف‌کنندگانی که نیاز به حفاظت ویژه دارند، مانند بیمارستان‌ها، در تمام کشورهای اتحادیه اروپا اطمینان حاصل شود.

بر اساس این طرح، پیش‌نیاز برای معرفی اهداف صرفه‌جویی اجباری می‌تواند این باشد که حداقل دو کشور اتحادیه اروپا از بروز شرایط اضطراری حاد به دلیل کمبود گاز بترسند. نویسندگان این طرح در ابتدا این مسيله که کشورهای اتحادیه اروپا چقدر باید مصرف گاز خود را کاهش دهند باز گذاشتند، اما اخیرا ارقام 5 تا 15 درصد مورد بحث قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد