تمدید گرانی یا پایان نگرانی؟؛ بیم و امید معیشت در دولت بعد/ برنامه های اقتصادی کدام کاندیدا با اقبال مردمی مواجه است؟

تمدید گرانی یا پایان نگرانی؟؛ بیم و امید معیشت در دولت بعد/ برنامه های اقتصادی کدام کاندیدا با اقبال مردمی مواجه است؟

بعد از تایید 6 نامزد نهایی تصدی پست ریاست جمهوری به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین اولویت مردم برای انتخاب کاندیدای اصلح برنامه‌های اقتصادی، آن هم برنامه هایی به دور از شعار زدگی و مبتنی بر حل واقعی مشکلات است.

به گزارش تابناک اقتصادی، شرایط حاکم بر جامعه نشان می دهد مهم‌ترین بخش سوالات در مناظره‌ها و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری برای مخاطبان، به حوزه اقتصاد و معیشت مربوط است. اقتصاد، چالشی‌ترین بحثی است که همه مردم با آن درگیر هستند و نامزدهای انتخاباتی هم باید پاسخ های روشنی برای آن داشته باشند.

به گفته کارشناسان وضعیت کنونی ایران حاکی از آن است که اقتصاد نیاز به یک جراحی بزرگ دارد. وضعیت معیشتی و گرانی های افسار گسیخته که به نظر می رسد از کنترل خارج شده از اصلی ترین مطالبات مردم محسوب می شود. در این میان نامزدها نیز قطعا به رسم همیشه برنامه های اقتصادی را حداقل فعلا در اولویت قرار داده و درمورد آن سخن خواهند گفت. البته باید به این نکته توجه داشت که فاصله شعار انتخاباتی تا عمل بسیار زیاد است. چه بسیار مسيولانی که در این سال ها با شعارهای امیدوار کننده به میدان آمدند اما در عمل چیری نصیب مردم نشد و در نهایت به نارضایتی بیشتر از وضعیت اقتصادی دامن زده است.

دغدغه های مهم اقتصادی

نگاهی به تحلیل ها و اظهارات اقتصادی استادان، کارشناسان، فعالان بخش و حتی اظهار نظرهای مسيولین نشان می دهد که در مجموع برخی موارد مانند رشد اقتصادی پایین با نوسان بالا، تورم‌های مزمن، کاهش‌های شدید و پیاپی ارزش پول ملی و افول قدرت خرید مردم، کمیت و کیفیت پایین اشتغال و اشتغالزایی، ناترازی عرضه و تقاضای انرژی ونزدیک شدن آن به بحران، بی‌ثباتی اقتصاد کلان، پایین بودن نرخ پس انداز، تشکیل سرمایه و طبعا سرمایه‌گذاری و مستهلک شدن سرمایه‌های فیزیکی و زیرساخت‌ها،فقدان نقش شایسته تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، فضای مجازی و اکنون چالش های مرتبط با نقش هوش مصنوعی در مسیر توسعه، روند افزایشی خروج سرمایه انسانی و مادی از کشور، ‌فرصت‌های نابرابر رقابت برای عاملان اقتصادی، مواجهه فعالان اقتصادی با فقدان شفافیت، بهره‌وری پایین نیروی کار و سرمایه و مسیر ضعیف ارتقای تکنولوژی در کشور، افزایش نابرابری در ثروت، بحران در برخی از شاخص‌های زیست محیطی، درخطر بودن منابع آبی، سطح بالای آلودگی هوا منتج به تهدید سلامتی شهروندان و نیز دغدغه های بخش خصوصی از مشکلات جدی حوزه اقتصاد در شرایط فعلی بوده، یا این که به صورت غیرمستقیم، اما جدی، در این حوزه اثرگذارند.

در حال حاضر و تاکنون نامزدهای پاستور برنامه اقتصادی شفافی ارایه نداده و در مورد تیم اقتصادی خود اظهارنظری نکرده اند. اینکه چه کسی موفق شود تیم اقتصادی قوی تری را به همکاری دعوت کند و چه برنامه ای ارایه دهد، به طور قطع یک برد برای آن نامزد خواهد بود.

اظهارات جسته و گریخته برخی نامزدها در مورد اقتصاد

محمدباقر قالیباف یکی از کاندیداهای تایید شده گفته است: امروز باید یک مدیریت دقیق منطبق بر هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی فعال باشد. ما باید اقتصاد را بزرگ کنیم و بعد از آن قادر به حل مشکلات خواهیم بود. شعار ما دولت خدمت و پیشرفت است.

رییس مجلس شورای اسلامی فعلی می گوید: در اداره دولت تلاش می‌کنم شوکی وارد نکنم، مبنا کارآمدی است و اگر ضرورت پیدا کرد ، تغییراتی خواهیم داشت در غیر این صورت به همین منوال کار را ادامه خواهیم داد.

سید امیرقاضی زاده هاشمی دیگر نامزد تایید شده نیز گفت:ما تورم مزمن داریم باید ببینیم ریشه‌اش چیست که این گرانی کمرشکن که هر روز سفره مردم را کوچکتر می‌کند.باید کاری کنیم که اقتصاد کم کم ملی شود و اقتصاد به نفع مردم شکل بگیرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ثروت دولت باید ثروت ملی شود، تاکید کرد: مردم باید سهامداران دارایی‌های دولت باشند.

به گفته وی اگر نظام اداری جراحی نشود و اقتصاد کشور به سمت اصلاح حرکت نکند، این ساختار سفت و سلب نمی‌گذارد که تورم مزمن 60 ساله و 70 ساله از بین برود، این را هم باید اصلاح کنیم تا آن مسيله تورم درست شود.

به گفته وی ، نظام پولی و بانکی، بانک مرکزی، کسر بودجه، ساختار نامتوازن بودجه، که باعث می‌شود، مرتب دولت‌ها دست در جیب مردم کنند و هزینه‌های خودشان را از جیب مردم پرداخت و به مردم تحمیل تورم کنند.

مسعود پزشکیان هم یکی دیگر از کاندیداهای تایید شده شورای نگهبان در سخنانی اظهار داشت: کاری که ما باید در دولت انجام دهیم این است که دولت و مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به اهداف مان برساند. در جهت رسیدن به این اهداف باید سه اصل مسيولیت پذیری، ادامه مسیر و پاسخ گویی مورد توجه قرار گیرد و هیچ دولت و حاکمیتی بدون رعایت این اصول نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

وی گفت:علت آن که نتوانستیم خیلی از برنامه‌ها از جمله برنامه ششم توسعه را به هدف برسانیم این است که افرادی که در سیستم حضور داشتند، اصلا از برنامه خبر نداشتند، هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای این کار را نداشتند.

ما از عدالت صحبت می‌کنیم، اما هیچ گاه سهم مناطق محروم را از نظر نیروی انسانی، منابع، فضا، تجهیزات و امکانات به شکل صحیح پرداخت نمی‌کنیم.

پزشکیان افزود: با شعار نمی‌توان به رشد هشت درصدی دست پیدا کرد، زمانی که توانستیم با مردم آشتی کنیم، اعتماد سرمایه دار و سرمایه گذار را جلب کنیم و به کارشناس و تولید کننده احترام بگذاریم، دستیابی به اهداف نیز امکان پذیر است.

وی تاکید کرد:باید مسيولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته اند اگر این کار را انجام دهیم مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند، اما اگر این کار را نکنیم ضریب‌ها صرفا عدد‌هایی است که نوشته شده است و محقق نمی‌شود و در نهایت نیز تقصیر را نمی‌پذیریم و به گردن آمریکا می‌اندازیم. تقصیر‌ها برای ما است و اگر اتفاقی در این جامعه رخ می‌دهد مقصر ما هستیم که در قبال تصمیمات گرفته شده پاسخگو نیستیم.

در روزهای آینده نامزدها احتمالا به صورت شفاف تری نسبت به قبل، در خصوص برنامه های اقتصادی خود سخن خواهند گفت تا مردم با تامل بهتر، به انتخاب کاندیدای مورد نظر خود اقدام کنند. اینکه کدام نامزد موفق می شود برنامه های اقتصادی عملگرایانه و واقعی ارایه دهد و سعی جدی ر رفع دغدغه های اقتصادی و معیشتی مردم داشته باشد او را نه یک قدم، که چندیم قدم به پاستور نزدیک تر خواهد کرد. هر چند تاکنون برنامه ملموس اجرایی و خاص از سوی کاندیداها ارایه نشده و اقبال عمومی را نیز در پی نداشته است. باید منتظر روزهای بعد بود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد