چرا خودرو گران شد؟

چرا خودرو گران شد؟

در شرایطی که آرامش نسبی در بازار سکه، طلا و ارز برقرار است، بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. همراه با کاهش انتظارات تورمی، انتظار می‌رفت که بازار خودرو نیز به آرامش برسد؛ اما قیمت‌ها خلاف جهت انتظارات حرکت کرده است. ردپای قیمت دستوری در نابسامانی بازار خودروهای پرتیراژ دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. در دو سال گذشته نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت محصولات خودرویی در بازار بود حال آنکه در سال جدید به نظر می‌رسد خودرو تبعیتی از ارز ندارد و کاهش انتظارات تورمی نیز قادر به معجزه‌گری در این بازار نیست.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که به‌رغم بازگشت ثبات نسبی به بازارهای مالی چرا خودرو همچنان بر موج بی‌ثباتی شناور است؟

آنچه مشخص است شیوه عرضه خودرو از سوی تولید‌کننده پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو در بازار بود. به این معنا که اگر خودروساز تولید محصولی را‌ (خواسته یا ناخواسته) کاهش می‌داد قیمت آن خودرو در بازار روند صعودی به خود می‌گرفت این در شرایطی است که اگر تیراژ همان محصول افزایش می‌یافت قیمت آن نیز در بازار کاهشی می‌شد.

به این ترتیب نوع عرضه از سوی خودروساز و همچنین تقاضای موجود در بازار، مرجع تعیین کننده قیمت خودرو در بازار بود. این مسیر اما در سه سال گذشته به واسطه کاهش تیراژ خودرو و اوج‌گیری تقاضای غیرمصرفی، تغییر جهت داده به طوری که در این سال‌ها نرخ ارز چراغ راهنمای بازار خودرو بوده است.

به این معنا که هر زمان نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گرفت قیمت‌ها نیز در بازار اوج می‌گرفت و هر زمان نرخ ارز کاهشی می‌شد خودرو نیز در سراشیبی قیمت قرار می‌گرفت.

حال این مسیر در سال 1400 بار دیگر تغییر جهت داده به طوری که چراغ نرخ ارز برای خودرو خاموش شده و بار دیگر عرضه، جهت‌یاب قیمت محصولات خودرویی شده است. به این ترتیب آنچه از ابتدای سال جدید بازار را همراه خود کرده، شیوه عرضه خودروساز است.

رد پای شورای رقابت

تولید‌کننده خودرو از ابتدای سال با نگاه انتقادی نسبت به میزان درصد افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، خود مسیری برای کاهش زیان‌دهی پیموده است. مسیری که بازار خودرو را نیز متاثر از خود کرده است.

نگاهی به تیراژ تولید محصولات خودرویی از ابتدای سال جاری حکایت از رشد تولید خودروهای کم تیراژ و افت تولید پرتیراژها دارد. صورت‌های مالی خودروسازان طی سه سال گذشته بیانگر رشد زیان‌دهی محصولات پرتیراژ است.

شورای رقابت در این سه سال برای جلب رضایت مشتریان، از زیان تولید این محصولات چشم‌پوشی و خودروساز را مجبور به عرضه خودرو با قیمتی زیر هزینه‌های تولید کرده است.

تلاش خودروسازان برای کاهش زیاندهی

حال در شرایطی که زیان‌دهی خودروسازان با بی‌تفاوتی سیاستگذار و شورای رقابت روبه‌روشده، خودروساز به ناچار خود قدم‌هایی را برای کاهش زیان تولید برداشته است.

اولین قدم همان‌طور که عنوان شد تمرکز بر تولید محصولات کم تیراژ با زیان‌دهی کمتر است. آمار فروش خودرو از ابتدای سال 1400 تاکنون که در قالب فروش فوری بوده از تمرکز خودروسازان بر فروش محصولات کم تیراژ حکایت دارد. به این معنا که خودروسازان با فاکتور گرفتن از محصولات پرتیراژ و ضررده، تولید کم‌تیراژها را در دستور کار قرار دادند.

کاهش زیان، تلاطم در بازار

این رویه اگر چه از رشد ضرر در شرکت‌های خودروساز جلوگیری خواهد کرد، اما با تبعاتی در بازار خودرو همراه است. یکی از این تبعات، رشد قیمت پرتیراژها در بازار است.

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد قیمت بسیاری از محصولات پرتیراژ خودروسازان همچون سمند و 405 و 206 و… روند صعودی به خود گرفته است حال آنکه کم تیراژها به نسبت پرتیراژها رشد قیمتی چندانی به خود نمی‌بینند.

طبق بررسی‌های انجام شده، محصولات کم تیراژ خودروسازان از ابتدای سال جاری تاکنون رشد 5/ 3 درصدی را در قیمت‌ها به خود می‌بیند حال آنکه بر قیمت پرتیراژها 5/ 8 درصد اضافه شده است.

بنابراین تغییر جهت تولید در شرکت‌های خودروساز اگر چه از زیان این شرکت‌ها می‌کاهد اما بازار را با رشد قیمت مواجه خواهد کرد. بنابراین بازار کنونی خودرو که برخلاف دیگر بازارها در تلاطم قیمتی به سر می‌برد این بار با جریان عرضه خودرو روند صعودی در قیمت‌ها به خود گرفته است.

هر چند برخی از مخالفان خودروسازان، از این روش به نام مدیریت بازار توسط خودروساز نام می‌برند، اما آنچه مشخص است با شیوه قیمت‌گذاری دستوری ظاهرا چاره دیگری برای جبران ضرر برای خودروساز باقی نمانده و چاره کار نیز تجدید‌نظر در این نوع فعالیت‌های دستوری است.

تبعات رویکرد جدید عرضه

تمرکز شرکت‌های خودروساز در طرح‌های فروش فوق‌العاده بر عرضه محصولاتی که عنوان کم‌تیراژ را یدک می‌کشند، هرچند توانسته سرعت حرکت ماشین تولید زیان خودروسازان را کاهش دهد، اما این مساله تبعاتی را متوجه بازار کرده است.

همان‌طور که عنوان شد، شرکت‌های خودروساز همچنان تحت فشار سیاست قیمت‌گذاری دستوری قرار دارند و برای اینکه خود را از زیر این فشار تا حدودی خارج کنند، عرضه محصولات پرتیراژ را که بالطبع روی آنها زیان بیشتری نیز متحمل می‌شدند، متوقف کرده‌اند.

این شرکت‌ها تمام هم و غم خود را روی عرضه محصولاتی قرار داده‌اند که در وهله اول زیانی از ناحیه تولید و عرضه‌ متوجه آنها نشود و در وهله بعد، چنانچه امکان داشت، بتوانند در پس عرضه این محصولات سودی نیز به حساب خود واریز کنند، اما بازار از این سیاست خودروسازان به‌نوعی متضرر شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که به‌طور مشخص این روش عرضه شرکت‌های خودروساز چه تبعاتی را متوجه بازار کرده است؟

کاهش تعداد خودروهای پرتیراژ در بازار

بی‌تردید اولین مساله‌ای که از رهگذر رویکرد جدید عرضه شرکت‌های خودروساز متوجه بازار شده، کاهش تعداد خودروهای پرتیراژ در بازار است. محصولات پرتیراژ به دلیل اینکه نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار قیمت کمتری دارند، به‌طور معمول با تقاضای بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

حال مشخص است زمانی که عرضه محصولات پرتیراژ و پرتقاضا از سوی خودروسازان به نوعی متوقف شده، همچنان تقاضا برای این دست محصولات در بازار بالا است، دو اتفاق به‌طور همزمان می‌افتد.

در وهله اول دست بخشی از تقاضا که می‌توان آن را به‌نوعی تقاضای واقعی قلمداد کرد، از خودروهای مورد نظرشان کوتاه می‌ماند. اتفاق دیگری که به دلیل توقف عرضه محصولات پرتیراژ، بازار از آن تاثیر می‌پذیرد، رشد قیمت‌ این محصولات است.

در حال حاضر شاهد هستیم که محصولات پرتیراژ به دلیل تقاضای بالا و توقف عرضه شرکت‌های خودروساز طی چهار ماهی که از سال جاری گذشته با جهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

صعودی‌شدن نمودار قیمت پرتیراژها در بازار خودرو در شرایطی است که از یک طرف نرخ ارز، نوسان کمی را تجربه کرد و از طرف دیگر به دلیل خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار پیش‌بینی می‌شد قیمت این خودروها نیز به‌نوعی به ثبات برسند.

افزایش کف قیمت در بازار خودرو

البته این همه اتفاقی نیست که در بازار خودرو افتاده است. بالا آمدن کف قیمت در بازار، تاثیر خود را روی قیمت محصولاتی که عنوان کم‌تیراژ را به خود اختصاص داده‌اند نیز گذاشته و قیمت این محصولات هم در بازار به‌رغم محدودیت تقاضا برای آنها و همچنین عرضه توسط خودروسازان تا حدودی از رشد قیمت پرتیراژها تاثیر پذیرفته و نمودار آنها صعودی شده است.

تغییر رویکرد خودروسازان در عرضه محصولات خود سبب شده علاوه بر بازار، کف قیمت‌ها در کارخانه هم تغییر کند. بررسی قیمت خودروهای عرضه‌شده در فروش‌های فوق‌العاده نشان می‌دهد که در حال حاضر کف قیمت محصولات عرضه‌شده توسط خودروسازان به حدود 180میلیون تومان رسیده است.

البته این مساله با فرض فاکتور گرفتن از محصولات جدید خودروسازی سایپا که در فروش‌های فوق‌العاده این خودروساز عرضه شده (به این دلیل که هنوز تیراژ بالایی ندارند) و همچنین عرضه محدود محصولات پرتیراژی مانند پژو پارس با موتور TU5 و تیبا در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر سقف قیمت کارخانه‌ای محصولات عرضه‌شده نیز به حدود 400میلیون تومان رسیده است (این قیمت متعلق به دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک است). در بازار نیز به‌نوعی همین اتفاق را در زمینه تغییر کف قیمت‌ها شاهد هستیم.

براساس همان سیستمی که کف قیمت کارخانه‌ای خودروها محاسبه شده، در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار با حذف دو عضو خانواده تیبا به محصولات خانواده پژو206 تعلق دارد. پژو206 تیپ2 به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده در حال حاضر به قیمت حدود 217 میلیون تومان در بازار حضور دارد. سقف قیمت بازار نیز در اختیار دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک با قیمت حدود 470میلیون تومان قرار دارد.

افت و خیز قیمت‌ها در بازار

حال وضعیت افت و خیز قیمت را در بازار خودروهای پرتیراژ که عرضه‌شان توسط خودروسازان طی مدتی که از سال‌جاری می‌گذرد متوقف شده و همچنین محصولات کم‌تیراژ که طی سال‌جاری خودروسازان تمرکز خود را روی عرضه آنها قرار داده‌اند بررسی می‌کنیم تا مشخص شود رویکرد جدید عرضه با قیمت محصولات پرتیراژ و کم‌تیراژ در بازار چه کرده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سبدی از محصولات پرتیراژ موجود در بازار (خانواده پژو 206، سمند LX، دنا معمولی، پارس LX، خانواده تیبا) از ابتدای سال‌جاری تا اواخر تیر ماه به طور میانگین حدود 5/ 8 درصد رشد را به خود دیده است.

این میزان رشد در حالی برای سبدی از محصولات پرتیراژ موجود در بازار اتفاق افتاده که بررسی قیمت سبدی از محصولات کم‌تیراژ که در فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان عرضه می‌شود (رانا پلاس، دنا پلاس با گیربکس اتومات، پژو 207 با سقف پانوراما، سمند سورن پلاس، ساینا S و کويیک R) رشدی حدود 5/ 3 درصد را نشان می‌دهد. ابتدا وضعیت قیمت محصولات پرتیراژ موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

خودروهای پرتیراژ با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟

در حال حاضر پژو 206 تیپ2 با قیمتی حول حوش 217 میلیون تومان در بازار حضور دارد. متقاضیان این محصول ابتدای سال‌جاری می‌توانستند آن را با پرداخت 203 میلیون تومان در اختیار بگیرند بنابراین قیمت این محصول طی مدت زمانی که از سال‌جاری سپری شده رشدی حول و حوش 7 درصدی را به خود دیده است.

تیپ5 این خودرو نیز که از ابتدای امسال تولیدش در خطوط تولید ایران‌خودرو متوقف شده نیز در بازه زمانی یاد شده همپای تیپ2 این خودرو رشد قیمت را تجربه کرده است. پژو 206 تیپ5 در فروردین ماه با قیمت 252 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت اما در چهارمین ماه از سال‌جاری برای خرید این خودرو باید حدود 272 میلیون تومان نقدینگی داشت.

مدل صندوق‌دار 206 نیز رشدی حول حوش 5/ 5 درصدی را از فروردین تا تیر در کارنامه خود ثبت کرده است. سمند LX به عنوان ارزان‌ترین محصول حاضر در گروه سمند از ابتدای سال تا اکنون رشدی حدود 12 درصدی را به خود دیده است.

سمند LX در فروردین ماه از سوی فروشندگان با قیمت 190 میلیون تومان به بازار عرضه شد اما این خودرو در تیرماه با یک رشد 23 میلیون تومانی قیمتش به 213 میلیون تومان رسید.

پارس LX هم مانند سمند قیمتش در بازه زمانی مورد محاسبه 23 میلیون گران شد. این میزان رشد قیمت باعث شده تا قیمت پژو پارس LX در بازار 9 درصد رشد کند. دنای معمولی اما بیشترین رشد را به خود دیده است. این محصول پرطرفدار ایران‌خودرو در اولین ماه از سال‌جاری با قیمت 255 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت اما در اولین ماه از فصل تابستان با یک رشد حول و حوش 5/ 13 درصدی با قیمت 290 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

شرایط در بازار خودروهای کم‌تیراژ

تیبا صندوق‌دار و تیبا دو نیز در تیرماه به نسبت فروردین ماه 1400 به ترتیب رشد 5/ 5 درصدی و 2/ 5 درصدی را به خود دیده‌اند. در محصولات کم‌تیراژ شاهد هستیم که دو محصول ساینا S و پژو 207 با سقف پانوراما و گیربکس اتوماتیک طی چهار ماهی که از سال‌جاری می‌گذرد افت قیمت را در بازار به خود دیده‌اند.

قیمت ساینا S افتی حول و حوش 6 درصد را تجربه کرده و از 175 میلیون تومان در فروردین ماه به 164 میلیون تومان در تیرماه امسال رسیده است.

پژو 207 با سقف پانوراما و گیربکس اتوماتیک نیز در بازه زمانی یاد شده 5/ 0 درصد از قیمت خود را از دست داده است. این محصول پیش‌تر 395 میلیون تومان قیمت خورده بود اما این روزها با قیمت 393 میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

سمند سورن پلاس نیز از فروردین تا تیرماه امسال تنها یک‌ درصد رشد قیمت داشته است. این محصول نسبتا جدید در فروردین ماه با قیمت 285 میلیون تومان عرضه شد.

همین خودرو در تیرماه با رشدی حدود 3 میلیون تومان به قیمت 288 میلیون تومان رسید. دنا پلاس اتومات از فروردین تا تیر سال‌جاری رشد قیمت نزدیک به 12 درصد را تجربه کرده است. رانا پلاس و کويیک R نیز به ترتیب 5/ 5 درصد و 5/ 4 درصد رشد را به نام خود ثبت کرده‌اند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

ضرر ایران خودرو 3 برابر شد / زیان‌ده‌ترین خودروی ایران خودرو چیست؟

ضرر ایران خودرو 3 برابر شد / زیان‌ده‌ترین خودروی ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو در گزارش مالی سال 99 زیانی 15 هزار میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده است.

TejaratNews.com/
شرایط جدید پیش‌فروش خودرو چیست؟

شرایط جدید پیش‌فروش خودرو چیست؟

خودروسازان در واکنش به تغییر انتظارات در بازار خودرو، شرایط فروش را تسهیل کردند. این دومین واکنش به تغییر انتظارات در بازار خودرو محسوب می‌شود که این بار در سمت عرضه رخ داده است.

TejaratNews.com/
شرایط عجیب پیش‌فروش خودرو/ کوییک صفر، 74 میلیون!

شرایط عجیب پیش‌فروش خودرو/ کوییک صفر، 74 میلیون!

سایپا از امروز 16 تیرماه، فروش فوری و پیش فروش خودروی کوییک R را آغاز کرده است. این خودروساز اعلام کرده که برخی از محدودیت‌های قبلی برای پیش‌فروش را حذف کرده است.کدام محدودیت‌ها حدف شده است؟

TejaratNews.com/
قیمت محصولات ایران خودرو در بازار + جدول

قیمت محصولات ایران خودرو در بازار + جدول

جدیدترین قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد منتشر شده است.

TejaratNews.com/
وانت‌نیسان‌ها پلاک نمی‌شوند/ خودرو ثبت‌نام کنید، تحویل نگیرید!

وانت‌نیسان‌ها پلاک نمی‌شوند/ خودرو ثبت‌نام کنید، تحویل نگیرید!

وانت نیسان توسط شرکت خودروسازی سایپا پیش فروش می‌شود، اما به گفته خریداران این خودرو‌ها به مشتریان تحویل داده نمی‌شود.

TejaratNews.com/
تحلیل تکنیکال و بنیادی یک نماد خودرویی | خودرو به مسیر صعودی باز خواهد گشت؟

تحلیل تکنیکال و بنیادی یک نماد خودرویی | خودرو به مسیر صعودی باز خ...

خودرو امروز 30 خرداد 1400 را مثبت آغاز کرد، اما خیلی زود وارد دامنه منفی بازار شد و بلافاصله با فشار فروش فروشندگان سهم به سمت صف فروش پیش رفت. در روزهای آینده بورس نماد خودرو چه روندی را طی خواهد کرد...

NabzeBourse.ir/
چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه می‌کنند؟

چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه می‌کنند؟

عضو هیيت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در هر قراردادی، دو طرف به فکر منافع ملی خود هستند و ایران نیز باید همین هدف را دنبال کند.

TejaratNews.com/
اولین واکنش بازار خودرو به انتخابات/ بازار خودرو ریزشی شد

اولین واکنش بازار خودرو به انتخابات/ بازار خودرو ریزشی شد

با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازار خودرو واکنش مثبتی نشان داد و خودرو در ساعت اولیه اندکی ارزان شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: کاهش قیمت خودرو مقطعی است و احتمال دارد دوباره افزایشی شود...

TejaratNews.com/
گسترش خدمات خودرو در محل سایپا با هدف تشویق ماندن در خانه

گسترش خدمات خودرو در محل سایپا با هدف تشویق ماندن در خانه

شرکت امداد خودرو سایپا که وظیفه امداد رسانی به محصولات گروه خودروسازی سایپا را بر عهده دارد با سرمایه گذاری و گسترش ناوگان خودرویی و در راستای تشویق مالکان خودرو برای در خانه ماندن، دور جدید از همیاری...

Bartarinha.ir/
ریزش قیمت خودرو در راه است؟

ریزش قیمت خودرو در راه است؟

سال 1400 با اخبار غیرمنتظره خودرویی شروع شده است. در حالی که حدود سه سال است که واردات خودرو ممنوع شده است، اخباری از واردات و مونتاژ خودروهای شاسی بلند روسی و پژو 308 به گوش می‌رسد. از آن سمت فروش فو...

TejaratNews.com/

آغاز رسمی فروش خودرو شاسی بلند فیدلیتی

قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع بررسی می‌شود

قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع بررسی می‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در جلسه این کمیسیون با حضور مسيولان مربوطه خبر داد و گفت: قرار است پیشنهادات وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت در این ب...

TejaratNews.com/
معامله خودرو با رمزارز واقعیت دارد؟

معامله خودرو با رمزارز واقعیت دارد؟

برخی وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در هفته‌های گذشته به موضوع خرید و فروش خودرو با رمزارزها در پایتخت پرداختند، اما فعالان بازار حرکت به این سمت در کشورمان را به این زودی‌ها امکان‌پذیر نمی‌دانند.

TejaratNews.com/
واکنش ريیس شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو

واکنش ريیس شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو

رضا شیوا، ريیس شورای رقابت گفت: اگر خودرویی نسبت به قیمت اعلام شده نمی‌ارزد مردم آن را خریداری نکنند.

Bartarinha.ir/
چرا قطعات خودرو گران شد؟/ افزایش قطعات تقلبی

چرا قطعات خودرو گران شد؟/ افزایش قطعات تقلبی

عضو انجمن قطعه سازان خودرو کشور در خصوص علت گران شدن 25 درصدی قطعات لوازم یدکی توضیحاتی داد.

TejaratNews.com/
افزایش 26 درصدی درآمد "پخش" در تیرماه سود 650 ریالی سهامداران از مجمع "فایرا" تقسیم سود 500 تومانی در مجمع "کپارس" قیمت اجاره و فروش مسکن در اهواز + جدول خودرو زیر 400میلیون در بازار چی بخریم؟ هشدار کلاهبرداری به اسم ایران خودرو مجمع "وملل" برگزار نشد پیشتازی سهام شرکت های کوچک در نخستین ماه تابستان باز پس‌گیری قله 2500 دلار برای آلومینیوم قیمت پایه وکیوم باتوم در نیمه اول مرداد اعلام شد قیمت پایه فرآورده‌های نفتی ویژه داخلی در نیمه اول مردادماه سال جاری نرخ گذاری دستوری، بالاترین ریسک تهدیدکننده معاملات بازار است مهم‌ترین سیگنال‌های کدال امروز 3 مرداد / سود نقدی 45 تومانی بورس به سهامدارانش ارز دولتی 33 قلم دارو حذف شد "فتوسا" تصمیمات مجمع را به ثبت رساند تصمیمات مجمع عمومی "قاسم" ثبت شد "سفار" تصمیمات مجمع عمومی عادی را ثبت کرد صورت سود و زیان میاندوره ای "کاذر" منتشر شد انتشار صورت مالی 3 ماهه حسابرسی نشده "ساوه" ثبت تصمیمات مجمع "زنگان" "دحاوی" هم صورت مالی میاندوره‌ای منتشر کرد "قرن" صورت مالی 3 ماهه حسابرسی نشده منتشر کرد از سلطان شکر و سکه به سلطان سیمان رسیدیم؟ رونمایی کمپانی «کیا» از مدل پیشرفته اسپورتیج مرغ 100هزار تومانی؛ از شایعه تا واقعیت ورود و خروج نقدینگی زیر تابلوی بورس، سبز شد پیش‌بینی قیمت طلا امروز 3 مرداد + آخرین قیمت طلا و سکه روزهای خوب ارزهای دیجیتالی در راهند؟ سهم خوزستان از اقتصاد ایران پیش‌بینی قیمت دلار امروز 3 مرداد + آخرین قیمت سیگنال‌های مثبت به بازار سهام / بورس به کدام جهت حرکت می‌کند؟ از سلطان شکر و سکه به سلطان سیمان رسیدیم!؟ ريیس بنیاد مسکن بر اثر کرونا درگذشت ريیس بنیاد مسکن بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت قیمت‌گذاری دستوری ، عامل نابودی صنعت برق آب خوزستان به کویت صادر می‌شود؟ مصوبه نرخ 6400 تومان برای شیرخام اجرایی شد؟ مناطق ارزان کرج برای اجاره‌نشینی کدامند؟ / اندیشه ارزان‌تر است یا گوهردشت؟ امروز هر کیسه سیمان چند قیمت خورد؟ پیش‌بینی تورم افسارگسیخته در دولت ريیسی قیمت سکه طرح قدیم به 10400000 تومان رسید / قیمت دلار و یورو امروز 1400/5/2 چگونه مالیات عایدی مسکن محاسبه می‌شود؟ احتمال گرانی نرخ شیرخام در روزهای آینده قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار + قیمت انواع سکه | رشد نسبی دلار در بازار آزاد پیش‌بینی قیمت طلا فردا سوم مرداد بیسکوییت و شکلات هم گران شد آغاز اخذ مالیات از خانه‌های خالی پیش‌بینی بورس بعد از تعطیلات / فشار فروش در بازار بعد از تعطیلات موقتی است ظرفیت «دیوار» برای کسب و کار‌های کوچک بازگشت عقلانیت به معاملات در بازار سرمایه

در حال بارگیری...