ایستادگی تجار برابر تعطیلی پنجشنبه ها |...

ایستادگی تجار برابر تعطیلی پنجشنبه ها |...

به گفته نجفی عرب، ابتدا با پیگیری ها نظر کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد و بحث تعطیلی پنجشنبه که مدنظر دولت بود، منتفی...

در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، محمود نجفی عرب اعلام کرد که اتاق های بازرگانی با رویکرد و نگاه ملی، تلاش می کنند تا از تصویب لایحه افزایش تعطیلی که مخل کسب و کار است، جلوگیری کنند. اتاق بازرگانی در ابتدا مخالفت خود را با افزایش تعداد روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلی روز پنجشنبه اعلام کرد و این امر می توانست با کاهش روزهای کاری مشترک با بسیاری از کشورها، آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده این اقدام، سالانه بین 8 تا 10 میلیارد دلار آسیب به دنبال داشت.

به گفته نجفی عرب، ابتدا با پیگیری ها نظر کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد و بحث تعطیلی پنجشنبه که مدنظر دولت بود، منتفی و شنبه جایگزین شد، اما در قدم بعدی و در پیامد حضور بنده به عنوان نماینده بخش خصوصی در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتم خرداد ماه، کلیت طرح از موضوعیت ساقط شد، بدین ترتیب فارغ از نظر شورای نگهبان، خوشبختانه بررسی لایحه دولت و مصوبه مجلس از دور خارج خواهد شد.

وی اظهار داشت: نظر هیات عالی نظارت نه تنها مخالفت با تعطیلی شنبه که اساسا مخالف با افزایش تعطیلات هفتگی بود. همچنین مشخص شد که دولت سیزدهم نیز اصراری برای به نتیجه رساندن لایحه پیشنهادی خود ندارد.

نجفی عرب گفت: همچنین در این هیات مورد تاکید قرار گرفت که پنجشنبه جزيی از تعطیلات رسمی کشور نیست و همه سازمان ها و دستگاه های دولتی مکلف به ارايه خدمات از جمله خدمات تجاری هستند.

وی افزود: صرف نظرکردن قانونگذار از تعطیلی روز پنجشنبه و ممانعت از ایجاد خسارت، برای بخش خصوصی اقتصاد کشور به منزله یک موفقیت چشمگیر است.

نقش تعطیلی شنبه ها بر وضعیت اقتصادی کشور

 اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز در خصوص اثر تعطیلی شنبه ها بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: این سوال شما بنده را به یاد « قصه حسنی » انداخت که معروف به این بود « حسنی  به مکتب نمی‌رفت و وقتی می‌رفت جمعه می‌رفت!» . برای کسی که اهل رفتن به مکتب نیست چه فرقی می ‌کند، که جمعه یا شنبه یا پنجشنبه تعطیل باشد یا نباشد.

وی افزود: اقتصاد ما به خصوص در شرایط تحریمی فعلی جزیره ای جدا افتاده از اقتصاد جهانی است. همسان سازی روزهای تعطیلات مثل همسان‌ سازی ورودی لوله آب از انشعاب است در زمانی که انشعاب کلا قطع است، چه تفاوتی می‌کند؟ پس زمانی می توان این موضوع را تحلیل کرد که جریان اقتصادی موثر و پویا در کشور قابل مشاهده باشد، لذا در شرایط فعلی، تعطیلی روز شنبه را باید تنها با عوامل موثر داخلی کشور مورد نقد و بررسی قرار داد.

آسیب تعطیلی بیشتر بر بازارهای مالی و سرمایه

این کارشناس اقتصادی درباره آسیب تعطیلی بیشتر بر بازارهای مالی و سرمایه خاطرنشان کرد: تعطیلی بیشتر برای بازارهای مالی و سرمایه منجر به ریزش حجم معاملات این بازارها می شود. دلیل آن هم کاملا مشخص است  چون فعالان بازار که به صورت روزانه در بازارها معامله انجام می دهند و فعالیت دارند، در روزهای تعطیل فعالیت نمی‌ کنند و با توجه به مالیات نیم درصدی روی معاملات فروش سهام، دولت از این درآمد محروم می شود.

سمیعی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اقتصاد کشور در حال حاضر در مسیر صحیحی دیده نمی شود، یعنی با غیر واقعی بودن و مصنوعی بودن قیمت ها، به خصوص، برای ارز و  حامل ‌های انرژی،  هر حرکت اقتصادی از جمله تولید،  صادرات یا واردات، همچنین بورس بازی های رسمی و غیر رسمی، حرکت هایی ناسالم تلقی می‌ شود و از نظر بنده هر گونه حرکت ناسالم،  هر مقدار کندتر و راکد تر باشد به صلاح نزدیک ‌تر است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد