شاخص کل به جای صعود، سقوط کرد!/ علت را از زبان کارشناسان بخوانید

شاخص کل به جای صعود، سقوط کرد!/ علت را از زبان کارشناسان بخوانید

نتیجه نظرسنجی هفته گذشته باشگاه خبرنگاران از 10 کارشناس بازار سرمایه در مقایسه با تغییرات شاخص کل، با اختلافاتی همراه بود که علت را جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه هفته‌‌ گذشته، نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان از 10 کارشناس بازار سرمایه با موضوع پیش بینی بازدهی شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت انجام شد. سوال زیر به طور مشترک از کارشناسان پرسیده شد.

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. مثبت. افزایشی

2. بدون تغییر چشمگیر

3. منفی. کاهشی

طبق نتیجه نظرسنجی، 70 درصد کارشناسان اعتقاد به مثبت شدن شاخص کل (گزینه اول)، 20 درصد دیگر معتقد بودند که این شاخص در هفته‌ای گذشت تغییر چشمگیری نخواهد داشت (گزینه دوم) و در نهایت 10 درصد کارشناسان اعتقاد به ریزشی بودن شاخص کل داشتند. نتیجه این نظرسنجی در تصویر زیر و مشروح نظرات کارشناسان از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

90 درصد کارشناسان معتقدند بورس هفته آینده هم ریزش نمی‌کند

  شاخص کل 6.1 درصد ریخت

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، چهارشنبه 14 مهر ماه شاخص کل بورس بر روی تراز یک میلیون و 488 هزار واحد کار خود را به پایان رساند.

با گذشت یک هفته شامل 5 روز معاملاتی از تاریخ 17 تا 21 مهر، در پایان معاملات چهارشنبه 21 مهر ماه، شاخص کل بورس در پله  یک میلیون و 397 هزار و 386 واحدی به کار خود پایان داد.

مقایسه شاخص کل بورس در پایان معاملات این هفته با پایان هفته گذشته کاهش 6.1 درصدی را نشان می‌دهد.

بنابراین پیش‌بینی کارشناسان با بازدهی واقعی شاخص کل بورس در این هفته مطابق نبوده و اختلاف زیادی دارد. علت این تفاوت را از این افراد جویا شدیم که در ادامه می توانید دلایل هریک را مشاهده کنید.

نام کارشناس توضیحات
نوید اختری زاده علی رغم رشد بسیار خوب قیمت های جهانی، شاهد هیجانات زیادی از سوی سهامداران بودیم. افت زیاد قیمت دلار نیز دلیل مضاعفی بر رفتار هیجانی در این هفته بود.
امین امیدی قیمت دلار نقش زیادی در روند شاخص دارد و ریزش دلار و عدم شفافیت شروع مذاکرات وین باعث ریزش شاخص کل بود.
محمد خبری زاد دلایل ریزش برای کسی موجه و مشخص نیست. دلایلی همچون شایعه تغییر ریاست سازمان بورس، روند نرخ اوراق با درآمد ثابت و ریسک های سیاسی بیان می شوند. اما مهم ترین دلیل ابهاماتی است که برای سرمایه گذاران وجود دارد و سبب با ترس عمل کردن سهامداران می شود. این ابهامات نیز شامل ابهامات سیاسی و اقتصادی دولت است. 
سجاد دولت دوست تغییر ريیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره سازمان سبب ایجاد برخی ناهماهنگی ها و به نوعی اصلاح مورد انتظار در شاخص شد.
محمدرضا صادقی مقدم پاسخی به باشگاه خبرنگاران جوان ارايه ندادند
مصطفی صفاری به علت مشخص نبودن سکاندار سازمان بورس بازار در ابهام به سر می برد.
وحید کشمیری پور همانطور که پیش بینی شده بود قیمت های جهانی رشد داشت و گزارش های ارايه شده به بازار نیز خوب بود، اما واکنش بازار سهام کاملا برعکس بود.
حسین مرید سادات عمق کم بازار سرمایه سبب نادرستی تحلیل شد و بورس به دلیل نبود خریدار، عمقی ندارد.
علی ملک لی  ریزش بازار دلایل تکنیکال نداشت و به نظرم بیشتر جو روانی حاکم بر بازار به دو دلیل باعث ریزش شد. تغییرات مدیریتی در ارکان بورس تهران (شورای عالی بورس و مدیران ارشد)، علت دیگر اینکه به خاطر ریزش پارسال، سهامداران خرد از ترس ریزش بیشتر و از دست رفتن سرمایه های خود اقدام به فروش می کنند تا ضرر کمتری داشته باشند که دلیل اول قوی تر است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد