بیشترین مشکلات صادراتی گریبان گیر صنایع کوچک و متوسط

بیشترین مشکلات صادراتی گریبان گیر صنایع کوچک و متوسط

توافقات به نتیجه برسد، دولت آتی می تواند با بازنگری در سیاست های سختگیرانه، موضوع تسهیل صادرات را مدنظر قرار دهد و شرایط را در حوزه صادرات بهبود ببخشد تا ضمن کاهش ریسک صادرات، بتوان از نرخ ارز که اکنون یک نرخ مناسب برای صادرات است استفاده کرد.

"محمد لاهوتی"، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به اقداماتی که باید  برای بهبود وضعیت صادرات ایران در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: دولت بعدی بنا بر شرایط سیاسی کشور و موضوع برجام می تواند تغییرات مهمی را در عرصه صادرات کشور ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین کنونی حاکم بر صادرات کشور متناسب با شرایط تحریمی است، افزود: در بخش صنایع بزرگ مانند پتروشیمی ها و میعانات گازی مشکلات کمتری وجود دارد اما صنایع کوچک و متوسط که بیشترین حجم از اشتغال را شامل می شوند و میزان بیشتری از کارت بازرگانی را در اختیار دارند، مسایلی مانند موضوع رفع تعهد ارزی، مالیات بر ارزش افزوده، موضوع تامین مواد اولیه و حذف موضوع واردات بدون انتقال ارز به عنوان معضل جدی هستند که عملا فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ریسک کمتر سهام صادرات محور برای سرمایه گذاری

رییس کنفدراسیون صادرات ایران به تاثیر صادرات محصولات و تاثیر آنها بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: کالاهایی که برای خرید از خارج درخواست دارند، به عنوان کالای صادراتی محسوب می شوند و در سبد بورسی قرار دارند، جزو شرکت هایی هستند که سهام آنها مورد استقبال سرمایه گذاران است و در کنار آن از ریسک کمتری برای سرمایه گذاری برخوردارند.

وی اظهار داشت: سهام این شرکت ها همیشه برای صادرات با تقاضا همراه است و بازار مصرف برای آنها وجود دارد که این امر موجب می شود تا افزایش نرخ ارز در رشد آن ها تاثیرگذار باشد.

 لاهوتی خاطرنشان کرد: با توجه به تورم موجود در کشور در صورت رونق صادرات، سوددهی شرکت های صادرات محور که در بورس حضور دارند  می تواند تضمیمن شده باشد و متناسب با تورم، سرمایه سرمایه گذاران حفظ شود؛ بنابراین تاثیر صادرات در بورس در این قسمت به خوبی مشاهده می شود.

وجود استانداری خاص در بورس دنیا

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهبود روند صادرات محصولات تا چه میزان می تواند در وضعیت سهام شرکت های بورسی تاثیرگذار باشد، گفت: بورس در دنیا دارای استانداردی خاص و تعاریف مشخصی است، نباید از این بازار برای رفع مشکلات داخلی و پوشش بر عدم مدیریت صحیح استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه بورس مکانی است که نمی توان آن را با دستور و تحکم مدیریت کرد، اظهار داشت: همیشه شاهد بودیم که با ورود دولت و دخالت های صورت گرفته در معاملات بورس، زمینه ایجاد نوسان ها در بازار افزایش و کاهش قیمت ها رقم خورده است.

لاهوتی اظهار داشت: کالاهایی باید در بورس عرضه شوند که ذاتا جزو کالاهای بورسی هستند، باید به طور حتم بدون دخالت دولت و فقط در مقام ناظر سازمان بورس این عرضه و تقاضا اتفاق بیوفتد و کشف قیمت صورت بگیرد.

 رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: اعتقاد ما این است که هر کالایی نمی تواند بورسی شود و با دستور و تحکم هم نمی توان کالاها را وارد بورس کرد. قطعا بازار سرمایه برای کالاهایی که ذاتا و ماهیتا بورسی هستند و در دنیا هم از تعاریف خاص خود برخوردارند، بهترین بازار برای کشف قیمت آنها خواهد بود.

کاهش اظهارنظر و دخالت های دولت در بورس

لاهوتی تاکید کرد: هر چه اظهارنظر و دخالت های خارج از بورس مانند اظهار نظر دولتی ها و مجلسی ها نسبت به معاملات بورس کمتر شود بازار سریعتر به شرایط عادی خود بازمی گردد و شاهد افزایش حضور شرکت ها در بورس خواهیم بود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه شفافیت در بورس باید همیشه ملاک عمل باشد و تا زمانی که شرکتی از شفافیت واقعی در بورس برخوردار نباشد نباید زمینه ورود آن به بورس فراهم شود، گفت: سرمایه گذاران باید این اعتماد را همیشه به ساز و کار بورس داشته باشند، شرکتی که وارد بازار سهام می شود حساب های مالی آن به صورت شفاف در بورس مشخص و دارایی آن ها مورد تایید است.

وی معتقد است که سازمان بورس باید به عنوان مقام ناظر دقت لازم را داشته باشد تا شرکت های معتبر وارد این بازار شوند. لاهوتی ادامه داد: ورود بیشتر شرکت ها به بورس و فعالیت شفاف آنها نشان دهنده این است که فضای کسب و کار بهتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد