تولید تیبا، سمند و ساینا به پایان خط رسید/ خودرو‌های جایگزین مشخص شدند/ قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است/ حذف قرعه کشی خودرو به کجا رسید؟

تولید تیبا، سمند و ساینا به پایان خط رسید/ خودرو‌های جایگزین مشخص شدند/ قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است/ حذف قرعه کشی خودرو به کجا رسید؟

امید قالیباف گفت: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودرو‌های تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و بجای آن خودرو‌های شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان2 که ضرایب کیفی بالاتری دارند جایگزین خواهند شد.

چهارشنبه یازدهم اسفندماه 1400، سید ابراهیم ريیسی، رییس جمهور کشورمان در یک بازدید از پیش اعلام نشده از ایران خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو را صادر کرد. ريیسی در این بازدید تاکید داشت در سال 1401 حداقل تولید 3 خودروی قدیمی، متوقف و 3 خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با شروع سال جدید، یکی از برنامه های وزارت صمت، توجه به تولید خودروهای با کیفیت و افزایش عرضه به بازار خودرو بوده است. بر این اساس، دو روز قبل سید رضا فاطمی امین در گفتگویی اظهار داشت: کیفیت یکی از پنج هدفی است که ما در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتا این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: سلسله جلساتی را با سازمان ملی استاندارد برگزار و موضوعات مختلفی را در تمامی محصولات از جمله خودرو بررسی کردیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد خودرو چندین موضوع مطرح است که یکی از آن‌ها کنار گذاشتن خودرو‌های قدیمی یا پلت پلت‌فرم‌ها که معادل فارسی آن بن سازهاست که در این راستا تیبا با توافق کاملی که با سازمان ملی استاندارد داشتیم تولید آن کاملا متوقف شد که البته تعهداتی از قبل بوده با شرایطی، ما خودرو‌هایی که تولید شده اند و برای آن‌ها تعهدی ایجاد شده و مشتریان در واقع ذیحق هستند، تدابیری اندیشیده شده که آن‌ها تحویل شوند.

به گفته فاطمی امین خط تولید تیبا ساینا و سمند متوقف شده و در آینده نیز خط تولید پژو 405 به تدریج متوقف می‌شود. وی ادامه داد: قطعا استاندارد و کیفیت یکی از اصولی است که قابل خدشه و کوتاه آمدن نیست که ما بخواهیم به خاطر منافع بنگاه‌هایی، راحتی و آرامش امنیت مردم را زیر سوال ببریم این یک اصل است که هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم سازمان ملی استاندارد ایران روی آن توافق دارد. فاطمی امین گفت: سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر دو سازمان حاکمیتی است که تلاش می‌کنیم همه محصولات از جمله خودرو که کیفیت آن مورد دغدغه مقام معظم رهبری است و عموم مردم، این حقوق مردم رعایت شود و از آنجایی که استاندارد حداقل کیفیت‌ها را بیان می‌کند، خودرو حداقل کیفیت را داشته باشد که البته ما باید انشالله قدم‌های بالاتری در جهت ارتقای کیفیت برداریم.

چند خبر خودرویی از سخنگوی صمت

امید قالیباف امروز در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: گزارش های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه با 18 درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در اقتصاد بود.

وی افزود همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و بجای آن خودروهای شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان2 که ضرایب کیفی بالاتری دارند جایگزین خواهند شد.

سخنگوی صمت نتایج اقدامات کمی و کیفی این وزارتخانه در صنعت خودرو را قابل مشاهده دانست و گفت: این صنعت طبق ابلاغ 8 ماده ای ریاست محترم جمهور در حال گذار پلت فرمی از شکل سنتی به مدرن است و طبق سند تحول خودرو مسیر کیفی سازی در سال اینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

قالیباف در مورد تعهدات خودروسازان برای سه خودرویی که تولید نمی‌شوند گفت: جمع این تعهدات کمتر از 50 هزار دستگاه است و طبق هماهنگی با سازمان استاندارد شماره گذاری خواهند شد.

وی با اشاره به خروج 15 طرح خودرویی از شمول قرعه کشی در مرحله اول تخصیص یکپارچه گفت: در مرحله دوم تخصیص یکپارچه (که در حال انجام است) و با افزایش رشد تولید، 50 درصد طرح های فروش خارج از قرعه کشی عرضه خواهد شد و این روند تا حذف کامل قرعه کشی ادامه خواهد یافت.

سخنگوی صمت گفت هدفگذاری امسال ایجاد جریان پایدار تولید و ساماندهی عرضه و مدیریت التهاب بازار خودرو است و رصد قیمتها در بازار نشان میدهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.

قالیباف در پایان گفت در ماه آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به اطلاع مردم خواهد رسید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد