صادرات نفت، واردات زردچوبه!

صادرات نفت، واردات زردچوبه!

سال 91 وزیر وقت بهداشت از واردات بیل و زین اسب به جای دارو انتقاد کرد. حالا آمارها نشان می‌دهد روند واردات کالاهای عجیب به اقتصاد ایران ادامه دارد؛ از زیپ و سرپیچ لامپ گرفته تا مدادتراش و قیچی.

به گزارش تجارت‌نیوز، محدودیت درآمدهای ارزی در سال‌های اخیر همیشه واردات برخی کالاهای اساسی و حیاتی را با دردسر مواجه کرده است. اما درست در روزهایی که برخی از کمبود واردات دارو و کالاهای اساسی به دلیل نبود ارز خبر می‌دهند، کالاهای عجیبی وارد ایران شده است.

کالاهایی مانند مداد تراش، زیپ، سرپیچ لامپ، چراغ، اتود، مداد رنگی، زردچوبه و دستمال گردن، درخت کاج، پازل و تیغه برف‌پاک‌کن.

البته گمرک، جزيیات آماری تجارت ایران در سال‌های 98 و 99 را اعلام نمی‌کند و تنها اطلاعات تجاری سال‌های قبل در دسترس است و این آمار، مربوط به آمار واردات برخی از کالاها از گمرکات مناطق آزاد کشور در سال 97 و 96 است.

نکته قابل توجه درباره این کالاها این است که بخشی از آنها در سال 97 و درست در زمانی وارد شده که اقتصاد ایران با محدودیت ارزی مواجه بود. از طرف دیگر، این کالاها در حالی وارد ایران شده که سال 97 وزارت صمت لیستی از 1500 کالای ممنوعه منتشر کرد و در میان این لیست، بخشی از کالاهایی دیده می‌شود که در همین سال‌ها از این مناطق وارد شده است. کالاهایی مانند انواع مداد و مداد رنگی و لوازم مدرسه، اشیای نزيینی سر میز، دستمال و شال گردن و …

سه نکته مهم دیگر درباره واردات این کالاها از مناطق آزاد اقتصادی کشور وجود دارد؛ اول اینکه هر فعالیت اقتصادی در این مناطق از پرداخت مالیات و حقوق گمرکی معاف است. دوم اینکه در سه سال گذشته، سهم مناطق آزاد از واردات زیر 2 درصد بوده و همین مقدار اندک به جای واردات کالاهای مهم و اساسی، صرف واردات کالاهای خاص شده است. نکته سوم اینکه، ایران محصولات پتروشیمی از این مناطق صادر کرده تا به جای آن، زیپ و قیچی و دستمال گردن وارد کند.

متن کامل این گزارش و دیگر گزارش‌های مرتبط با اقتصاد مناطق آزاد اقتصادی را در بخش آکادمی تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد