تکرار دوباره 2 وعده واردات و حضور خودرو در بورس/ بازار اثر می‌پذیرد؟

تکرار دوباره 2 وعده واردات و حضور خودرو در بورس/ بازار اثر می‌پذیرد؟

واردات خودرو به کشور و عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اخباری است که در طی چند ماه اخیر منتشر می‌شود. با وجود این، هنوز خبری از واردات نیست و عرضه بورس در کالا نیز از چندی پیش با دستور وزارت صمت متوقف شده است. انتشار دوباره این اخبار چه تاثیری بر بازار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو مدتی است که با توجه به نوسان موجود در قیمت‌ها، در وضعیت رکودی قرار دارد.

فعالان بازار می‌گویند به دلیل ابهام در تصمیمات مسيولان در موضوعاتی چون واردات و عرضه خودرو در بورس کالا، افراد برای خرید این کالا دست نگه داشته‌اند. در واقع اخبار مبهم، به رکود موجود در بازار دامن زده است. عرضه پایین خودرو به بازار نیز مزید علت شده و نتیجه این وضعیت، رکود تورمی است. دولت برای جبران و کنترل شرایط، دستور آزادسازی واردات و همچنین، افزایش تولید را به خودروسازان داده است.

حالا و بعد از چند ماه سردرگمی، اخبار جدیدی از واردات منتشر شده است. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد که آيین‌نامه واردات خودرو به کشور منوط به مصوبه هیات دولت است. ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور 1401 واردات انجام می‌شود (صداوسیما).

البته اخبار دیگری نیز در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شده است. این وعده در ماه‌های ابتدایی سال جاری محقق شده بود اما وزارت صمت چندی پیش آن را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرد. ولی اخیرا محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در توییتر نوشته است: شورایعالی بورس و اوراق بهادار عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.

تاثیری در بازار دارد؟

آیا انتشار این اخبار بر بازار و قیمت‌ها تاثیری دارد؟

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این اخبار به دلیل شرایط اقتصادی کشور، تنها در حد صحبت و وعده است و همچنان در عملی شدن آنها ابهاماتی وجود دارد. به نظر نمی‌رسد دو موضوع واردات و عرضه خودرو در بورس کالا به زودی عملی شوند. این مباحث، در حد وعده باقی می‌مانند و تاثیری نیز در بازار و قیمت‌ها ندارند.

آیا این اخبار در صورت تحقق در نهایت در قیمت‌ها تاثیرگذار هستند؟

این کارشناس در ادامه افزود: تحقق این وعده‌ها و تاثیرگذاری آنها به وضعیت بازار ارز بستگی دارد. اما اگر بازار و اقتصاد کشور در یک وضعیت چرخشی باشد و این کالا به بازار تزریق شود، ممکن است وضعیت تغییر کند.

تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای با قرعه‌کشی

تولید محصولات ایران‌خودرو و سایپا طبق آمارهایی که منتشر می‌شود، با افزایش همراه بوده است. اما چرا همچنان بازار با کمبود عرضه مواجه می‌شود؟

کاظمی نیک‌خواه توضیح داد: روش عرضه توسط دولت و خودروسازان، خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌کند. تقاضاهای کاذب در قرعه‌کشی‌ها باعث نوسان قیمت و در نهایت کمبود فروشنده در بازار می‌شود.‎

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد