در مجمع امروز فایرا چه گذشت؟/ افزایش سرمایه فایرا چه شد؟

در مجمع امروز فایرا چه گذشت؟/ افزایش سرمایه فایرا چه شد؟

امروز 23 اسفند 99 مجمع عمومی فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران با نماد فایرا برگزار شد و گزارش افزایش سرمایه در آن ارايه گردید و مبلغ افزایش سرمایه پیشنهادی فایرا و محل تامین آن مشخص شد.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی فوق­العاده شرکت آلومینیوم ایران با نماد فایرا با سرمایه ثبتی به مبلغ 5.197.831 میلیون ریال به ریاست آقای پلارک (ريیس هیات مدیره شرکت) برگزار گردید و گزارش افزایش سرمایه به صورت زیر ارايه شد:

شرکت آلومینیوم ایران به عنوان اولین تولیدکننده شمش آلومینیوم در ایران در سال 1348 تاسیس و در اردیبهشت ماه 1351 با دو خط تولید به ظرفیت 45 هزار تن مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال 1370 با توجه به افزایش مصرف آلومینیوم خطوط شرکت از 2 به 5 خط افزایش پیدا کرد و ظرفیت تولید آلومینیوم نیز به 120 هزار تن در سال رسید. درسال 1381 یک واحد 110 هزار تنی در سه فاز آغاز شد و تا پایان سال 1387 به بهره برداری رسید.

در حال حاضر شرکت آلومینیوم ایران دارای دو تکنولوژی 200 و 70 کیلوآمپر و با مجموع ظرفیت تولید 177,5 هزار تن درسال با تولید انواع شمش در آلیاژ‌های متنوع از محل مذاب تولید شده در کارگاه‌های احیاء جدید و قدیم فعالیت می‌نماید.

روند سودآوری و تقسیم سود فایرا
 
هدف از انجام افزایش سرمایه فایرا

در سنوات اخیر، با وجود سود انباشته قابل تقسیم و پیشنهاد سهامداران جهت تقسیم سود، مدیریت شرکت و سهامداران عمده اظهار نموده اند که عدم تقسیم سود موجب حفظ نقدینگی در شرکت گردیده و باعث جلوگیری از خروج نقدینگی و تامین منابع سرمایه در گردش شرکت با هدف مشارکت در افزایش سرمایه‌های برنامه ریزی شده برای شرکت زیر مجموعه (صنعت کربن امیرکبیر) خواهد شد.

با توجه به روند افزایش نرخ ارز و نیز افزایش نرخ تامین مواد اولیه، نیاز به افزایش سرمایه در گردش وجود داشته است؛ لذا شرکت از تقسیم سود نقدی مازاد بر حداقل قانونی در مجامع عمومی خودداری کرده است و با توجه به موارد ذکر شده، شرکت آلومینیوم ایران با نماد فایرا با انجام افزایش سرمایه مورد نظر به دنبال اهداف زیر می‌باشد:

  • جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت زیرمجموعه (صنعت کربن امیرکبیر).
  • مشارکت در افزایش سرمایه شرکت زیرمجموعه (صنعت کربن امیرکبیر).
  • جلوگیری از خروج وجه نقد به منظور تامین سرمایه درگردش.

فایرا، در نظر دارد به منظور جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه قبلی شرکت زیرمجموعه (صنعت کربن امیرکبیر) به میزان 47،904 میلیون ریال و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه جدید شرکت زیرمجموعه (صنعت کربن امیرکبیر) به میزان 624،000 میلیون ریال و جلوگیری از خروج وجه نقد به منظور تامین سرمایه در گردش به میزان 4،525،927 میلیون ریال و در مجموع معادل مبلغ 5،197،831 میلیون ریال از محل سود انباشته به افزایش سرمایه اختصاص دهد.

سرمایه گذاری مورد نیاز و منابع تامین آن:
 
مبلغ افزایش سرمایە پیشنهادی فایرا و محل تامین آن

با توجه به برنامه ارايه شده، شرکت آلومینیوم ایران در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ 5،197،831 میلیون ریال به مبلغ 10،395،661 میلیون ریال (مبلغ 5،197،831 میلیون ریال معادل 100 درصد) از محل سود انباشته افزایش دهد.

از مبلغ افزایش سرمایه درخواستی شرکت، مبلغ 765 میلیارد ریال از محل سود انباشته به دلیل کسری ذخایر بند‌های اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت مالی اسفند 1398 و عدم کفایت سود انباشته تلفیقی مورد تایید سازمان بورس قرار نگرفته است.

در پایان با تصویب سهامداران افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 5.197 میلیارد ریال به مبلغ 9.629 میلیارد ریال (معادل 85 درصد) از محل سود انباشته مورد تصویب قرار گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد