‌انتشار اوراق تامین مالی توسط 8 شرکت بورسی با رتبه‌بندی اعتبار

‌انتشار اوراق تامین مالی توسط 8 شرکت بورسی با رتبه‌بندی اعتبار

مدیرعامل یک شرکت رتبه‌بندی در بورس گفت: یکی از روش‌های تامین مالی آسان و ارزان از بازار سرمایه به وسیله رتبه‌بندی شرکت‌ها انجام می‌شود و تاکنون 8 شرکت به وسیله رتبه‌بندی با انتشار اوراق در بازار سرمایه به تامین مالی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به کیش، قاسم محسنی در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در کیش در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی انتشار اوراق برای جذب نقدینگی است که می‌توانند با رتبه‌بندی شرکت و بررسی میزان ریسک و قدرت مالی شرکت بر اساس آن اوراق منتشر کنند.

به گفته وی شرکت‌های بورسی توسط شرکت‌های رتبه‌بندی از نظر ریسک و قدرت مدیریت و مالی بررسی می‌شوند و از یک ستاره تا پنج ستاره رتبه اعتباری دریافت می‌کنند که در کشور ما 10 درصد شرکت‌های بورسی پنج ستاره دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: یک صندوق با درآمد ثابت اگر بازدهی 21 درصد داشته باشد، در بین صندوق‌ها پنج ستاره است اما در مقایسه با صندوق سرمایه‌گذاری در سهام این میزان بازدهی بسیار پایین است، بنابراین رتبه‌بندی در بین هم‌گروه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در آینده همه اشخاص حقیقی و حقوقی توسط شرکت‌های رتبه بندی می‌شوند. برای اشخاص حقوقی بر اساس رتبه و قدرت مالی می‌توانند اقدام به صدور چک کنند.

محسنی با بیان اینکه هنوز 70 درصد اقتصاد کشور دولتی است گفت: همه فعالان اقتصادی الزاما با دولت و سازمان‌های دولتی سروکار دارند و برای دریافت خدمات حتما باید رتبه‌بندی شوند. همچنین طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92 بند ت ماده 6 وزارت صمت موظف شده، هیچ شرکت بدون رتبه بندی اعتباری را برای دریافت خدمات بانکی معرفی نکند.

این مدیرعامل‌ شرکت رتبه‌بندی در بورس در مورد انتشار اوراق شرکتی در بازار سرمایه گفت: این رقم در کشور ما در حد 2 درصد تولید ناخالص داخلی و بسیار پایین است در حالی که انتشار اوراق در مالزی 80 درصد، در آمریکا بالای 100 درصد و در برخی کشورهای همسایه بین 40 تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود.

محسنی گفت: یکی از راه‌های رتبه بندی اعتباری سنجش ریسک و بازدهی شرکت‌ها است، باید تقارن اطلاعاتی وجود داشته باشد و شرکت‌ها را از نظر ریسک بررسی کنیم.

وی این را هم گفت: در سه سال گذشته تغییرات مدیریتی زیادی در سازمان بورس انجام شد و طرح‌های پیشرفت رتبه بندی شرکت‌ها با کندی همراه شد.

محسنی اظهار داشت: مبلغ اوراق منتشرشده هر شرکت نباید بیش از 60 درصد سود دو سال گذشته تلفیقی شرکت اصلی باشد.

به گفته وی کشور ما در رتبه بندی اعتباری شرکت‌ها 30 سال عقب است، باید از دانش فنی شریک خارجی استفاده کنیم و از ابتدای تاسیس این شرکت‌ها تاکنون 8 شرکت به وسیله رتبه بندی توانسته‌اند اوراق منتشر کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد