حاشیه سود پایین پالایشی‌ها مانعی برای توسعه‌ بیشتر این صنعت

حاشیه سود پایین پالایشی‌ها مانعی برای توسعه‌ بیشتر این صنعت

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه، حاشیه سود پایین پالایشی‌ها را مانع توسعه‌ این صنعت دانست و افزود: این موضوع باعث می‌شود اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ساخت پالایشگاه‌های جدید مورد استقبال بخش خصوصی نباشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از فرابورس ایران، «نادر اسراری» با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت پالایشی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع حاضر در بازار سرمایه، افزود: پالایشی‌ها در مقایسه با صنایع مشابهی مثل پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها تفاوت‌های اساسی در روند تولید، فروش و حاشیه سود دارند.

وی اظهار داشت: این صنعت در کل جهان گردش مالی بالایی دارد اما فعالیت و حاشیه سود آن‌ قابل‌توجه نیست، این موضوع نقطه مشترک گروه پالایشی در همه بازارهای مالی است.

اسراری با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های حاضر در بازار سرمایه کشور در سال‌های اخیر حاشیه سود بالاتر از 10 درصد نداشتند، گفت: این در حالی است که پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها حاشیه سودهای بالای 30 درصد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه حاشیه سود پایین پالایشی‌ها را مانع توسعه‌ این صنعت دانست و افزود: البته به‌طور معمول در سایر کشورهای دنیا نیز احداث پالایشگاه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها حاکمیتی است.

اسراری با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل زیرساخت خاص تامین مواد اولیه و فروش محصولات این صنعت، نحوه سودسازی پالایشگاه‌ها به تصمیم‌های مجموعه وزارت نفت وابسته است، اظهار داشت: پالایشی‌ها مواد اولیه را از دولت می‌گیرند و مستقیم محصول را به دولت تحویل می‌دهند، به‌این‌ترتیب خریدار و تامین‌کننده مواد اولیه این شرکت‌ها یک‌نهاد است، پالایشگاه‌ها نمی‌توانند مواد اولیه را از فروشنده دیگری تامین کنند یا محصول را به خریدار دیگری بفروشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه، در ادامه بررسی صنعت پالایشی گفت: سال‌ها از ورود سهام شرکت‌های پالایشی در بازار سرمایه می‌گذرد، در همه این سال‌ها تحلیلگران و اهالی بازار منتظر انتشار نرخ فروش محصول پالایشگاه‌ها در گزارش‌های دوره‌ای و ماهانه در موعد قانونی هستند که همچنان اعمال نمی‌شود.

🌀وی، به درخواست مهم اهالی بازار سرمایه از متولیان قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت: در گروه پالایشی موضع خاصی وجود دارد و قاعده رسمی بیان‌شده برای بازار این است که بر مبنای نرخ گزارش‌شده فرآورده‌های پالایشی در مجلات قیمت‌گذاری معتبر بین‌المللی قیمت فرآورده ایرانی مشخص شود، اما در این نشریه‌ها جزییات مهم نرخ محصولات پالایشگاه‌های ایرانی شفاف نیست و بسیاری از اعداد در قیمت‌گذاری‌ها با ابهام مواجه است.

اسراری اظهار داشت: درخواست بازار سرمایه این است که حد مبنا بر اساس قیمت بین‌المللی برای محصولات پالایشی در ایران شفاف شود تا در گزارش ماهانه عدد فروش امکان محاسبه پیدا کند و در گزارش‌های فصلی بازار با اعداد فروش متفاوتی مواجه نشود، در شرایط امروز بازار هر سه ماه یک‌بار با شوک مواجه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: اگر صنعت پالایشی شفاف شود و ابهام‌های مطرح‌شده را برطرف کنند، این گروه یک ویژگی مهم دارد که سطح سودسازی نسبتا پایداری دارد.

وی به قیمت‌های مناسب سهام این گروه در بازار اشاره کرد و افزود: باوجود همه ابهام‌های موجود در این صنعت P/E تحلیلی کمتر از چهار و قیمت مناسب سهام، این گروه در صورت بازگشت ثبات و اعتماد به بازار، گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد