خدمات 5ستاره از مهمان جدید فرابورس/ "حآفرین" تنها سودده بر روی ریل

خدمات 5ستاره از مهمان جدید فرابورس/ "حآفرین" تنها سودده بر روی ریل

خواندن 2دقیقه

به گزارش بورس نیوز، در حالی که "حآفرین" تنها سهمی 4درصدی از ناوگان مسافری ریلی کشور را داراست، با این حال در حدود 10درصد از کل درآمد مسافر ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.

"حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری بوده که خدمات 5 ستاره ارايه می‌دهد که به همین دلیل از حسب مقررات شرکت راه‌آهن، از شمول قیمت‌گذاری خدمات ارايه شده مستثی است.

شرکت "حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری بوده که مشمول دریافت یارانه صرفه‌جویی مصرف سوخت موضوع ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای تمامی واگن‌های خود است. در شرایط کرونازده سال 1399 "حآفرین" تنها شرکت ریلی مسافری سودده کشور است.

همچنین ناوگان فدک تنها ناوگان با سرعت سیر 200 کیلومتر بر ساعت کشور بوده و آخرین واگن‌های مسافربری وارد شده به کشور است. همچنین به دلیل ارايه خدمات 5 ستاره، مشمول تخفیف 50 درصدی در هزینه لکومتیو (که بخش قابل توجهی از بهای تمام شده شرکت‌های ریلی است) است.

"حآفرین" در حال حاضر تنها هلدینگ مسافری ریلی بوده که 2 شرکت زیر مجموعه سهامی عام دارد (شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس و شرکت ریل گردش ایرانیان با نماد "حگردش") که هر دو در سال جاری پذیره‌نویسی عام شده اند. هر دوی این شرکت‌ها در سال 1400 در مسیر عرضه اولیه در فرابورس قرار می‌گیرند. در حال حاضر هر دو شرکت چندین ماه از برنامه اعلام شده جلوتر بوده و به ترتیب 6 و 10 واگن آماده به سیر خود را تحویل گرفته اند.

در حال حاضر قیمت بلیط ریل‌سیرکوثر "حسیر" در مسیر تهران مشهد کمتر از 160 هزار تومان بوده و این در حالی است که قیمت بلیط تهران مشهد شرکت ریل‌پرداز نوآفرین (حآفرین) با برند فدک بین 500 تا 750 هزار تومان بوده و این اختلاف قیمت به دلیل ارايه خدمات 5 ستاره و به تبع آن، خارج شدن از شمول قیمت‌گذاری دستوری (حسب قوانین موجود) است.

این در حالی است که بالا بودن قیمت بلیط باعث نشده است که حآفرین ظرفیت خالی داشته باشد. ضریب اشغال صندلی‌های قطار‌های فدک در سال 1398 (شرایط بدون کرونا) حدود 90 درصد بوده و این در حالی است که حسیر در همین سال با قیمت بلیط به مراتب پایین‌تر، ضریب اشغالی حدود 75 درصد داشته است.

بیشتر بخوانید:

درج نماد "حآفرین" در بازار دوم فرابورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد