شاه میرزایی: خلق پول و کاهش ارزش ریال؛ عامل اصلی تورم

شاه میرزایی: خلق پول و کاهش ارزش ریال؛ عامل اصلی تورم

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: حذف ارز ترجیحی اقدامی بود که باید انجام می‌شد ولی اینکه تخصیص آن تنها عامل تورم...

به گزارش خبرگزاری برنا، علیرضا شاه‌میرزایی سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی با بیان اینکه سیاست ارز ترجیحی یعنی اختصاص ارز به واردات نه تولید، و این موجب عقب ماندن تولید می‌شود اظهار کرد: امیدواریم با اصلاح صورت گرفته، تولید رونق بگیرید ولی این فقط یک گام است و باید گام‌های دیگری هم برداشته شود مثل قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد و عدم قیمت‌گذاری دستوری.

وی افزود: اینکه کاهش مصرف موجب کاهش قیمت شود، نباید سبب خوشحالی شود، زیرا هم برای امنیت غذایی جامعه خطرناک است و هم موجب کاهش تولید و سپس افزایش دوباره قیمت خواهد شد. باید اجازه رقابت را به تولیدکننده داد وگرنه تولید ملی آسیب می‌بیند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه در ذهن برخی مسيولان دولتی هم دو قطبی تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد شده در حالیکه هر دو طرف در حال پشتیبانی از همدیگر هستند گفت: آن کس که نمی‌تواند نقدینگی را کنترل و ارزش ریال را حفظ کند، عامل تورم است نه تولیدکننده‌ای که نقشی در این زمینه ندارد.

وی ادامه داد: بانک‌های ما یک موهبتی از طرف حاکمیت دارند به نام «خلق پول» و نمی‌توان آنها را یک بنگاه واقعی اقتصادی دانست! اصل تورم از این مسيله ایجاد می‌شود.

شاه میرزایی تصریح کرد: آن کسی که مسيول کاهش ارزش ریال است، در سکوت خبری خودش را نشان نمی‌دهد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اضافه کرد: وقتی همه کالاها در حال گران شدن هستند بدان معناست که کالاها گران نمی‌شود، این پول ملی است که ارزشش کم می‌شود. برخی گمان می‌کنند کاهش ارزش ریال یک سرنوشت محتوم است.

وی با بیان اینکه سندی که فعلا محرمانه است بخشی از آن در دولت تصویب شده و بخشی هم برای تصویب در شورای عالی سران قوا آماده شده است گفت: این سند برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است.

شاه میرزایی بیان کرد: یکی از اشتباهات این بود که گمان می‌کردیم تورم به خاطر ارز 4200 تومانی است، ولی دیدیم که حذف شد و باز هم تورم داریم.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه رشد نقدینگی سالانه 28 درصدی در کشور ما وجود دارد ولی این مسيله را نادیده گرفتیم و تنها به ارز ترجیحی فکر کردیم افزود: رشد پایه پولی یعنی خلق پول توسط دولت هم تنها عامل تورم نیست، بانک‌های خصوصی هم خلق پول می‌کنند.

وی با اشاره به دلایل رشد فزاینده قیمت‌ها خاطرنشان کرد: انتظارات تورمی، موجب شده بحث تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه یابد؛ تنها راه کاهش تورم، هدایت نقدینگی یعنی سوق دادن آن به سمت تولید است، وگرنه نمی‌توان نقدینگی را هم سرکوب کرد.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد