شرط ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک

شرط ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک

معاون فنی گمرک از تهیه پیش نویس نحوه ترخیص 2249 خودرو رسوبی در گمرک خبر داد، این در حالیست که طبق پیش‌نویس پیشنهادی گمرک برای ترخیص خودروهای خارجی مانده در گمرکات، خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار نیز با سود بازرگانی 40 درصدی قابلیت ترخیص پیدا می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ از تهیه پیش نویس ترخیص خودروهای خارجی مانده در گمرک براساس دستور رسیدگی ريیس جمهور خبر داد و گفت: از تعداد 12 هزار و 261 دستگاه خودروی سواری وارده به گمرکات در زمان قبل از ممنوعیت سال 97 طی دو فقره مصوبە هیات وزیران، تعداد 10 هزار و 12 دستگاه خودروی سواری ترخیص و تعداد 2249 دستگاه باقی مانده است

معاون فنی گمرک گفت:‌ در صورت تمدید مصوبه ترخیص خودروهای سواری به صورت قبلی تعداد 51 دستگاه خودروی سواری عموما زیر 2500 سی سی که به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آنها انجام شده است اجازە ترخیص پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین 9 دستگاه از 82 دستگاه خودروی سواری موجود در منطقە اروند قابل ترخیص خواهد شد و مابقی باتوجه به اینکه سفارش یا برند آمریکایی دارند وفق نظرمعاونت حقوقی وقت ریاست جمهوری قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت. علاوه بر آن 100 دستگاه خودروی متعلق به سهمیە جانبازان قابلیت ترخیص خواهد داشت، مشروط بر اینکه صاحبان کالا نسبت به پیگیری امور ترخیص خودروها اقدام کنند.

ارونقی با بیان اینکه 1089 دستگاه خودروی سواری نیز در مراجع رسیدگی کننده مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و در صورت صدور قرار منع تعقیب یا رای برايت برای صاحب کالا ترخیص خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه تعداد 927 دستگاه خودروی سواری فاقد ثبت سفارش یا با ثبت سفارش تاریخ منقضی وجود دارد که وزارت صمت از صدور یا تمدید ثبت سفارش‌های مربوطه امتناع کرده با این وجود در مصوبه دی ماه 1397 هیات وزیران، به افتتاح ثبت سفارش یا تمدید آن اشاره شده بود.

این مقام گمرکی با بیان اینکه خودروهای سواری رسوبی در گمرکات بوشهر، گیلان، شهید باهنر بندرعباس، خرمشهر، تهران (شهریار سابق)، غرب تهران و بندرلنگه دپو شده اند، تصریح کرد: به‌دلیل منقضی شدن مهلت ماندگاری آنها یا تشکیل پرونده قاچاق در خصوص پرونده ثبت سفارش‌های جعلی، با تنظیم اظهارنامه متروکه یا در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی سال‌های 1398 لغایت 1399، تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شده است.

ارونقی تاکید کرد: با توجه به دستور ريیس جمهور مبنی بر پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه، با درنظر گرفتن جمیع جهات، پیش نویس مصوبە پیشنهادی گمرک ایران برای ترخیص خودروهای سواری رسوبی در گمرکات کشور تهیه و به وزیر اقتصاد تقدیم شد.

جزيیات پیش‌نویس ترخیص خودروهای رسوبی

پیش نویس پیشنهادی ترخیص حدود 2250 خودروی خارجی رسوبی در گمرکات کشور از سوی گمرک تدوین و به وزارت اقتصاد ارسال شد.

اخیرا ريیس جمهور در بازدید از استان‌های جنوبی کشور خواستار رسیدگی و تسریع در تعیین تکلیف خودروها و کالاهای مانده در گمرکات و انبارهای اموال تملیکی شده بود.

در این پیش نویس 6 بند و شرط گذاشته شده تا در صورت تصویب هیات وزیران امکان ترخیص آنها فراهم شود.

در این پیشنهاد آمده است:‌ 1- ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ 97.10.16، دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژە اقتصادی می‌باشند، بصورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشاء ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می‌باشد. کلیە ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.

تبصره – خودروهایی که تا تاریخ 97.10.16 دارای قبض انبار بوده و با رویە بانکی تامین ارز گردیده‌اند با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانە نیما در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می‌باشند. هرنوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

2- خودروهای با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات براساس شرایط بند1 این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص می‌باشند.

3- ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی امکان پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی‌باشند.

تبصره 1– خودروهای سواری مربوط به جانبازان، موضوع تصویب نامە شمارە 204408/ت41717ه مورخ 87.11.7 و اصلاحات بعدی آن، که تا قبل از صدور تصویب نامه شمارە 70441/ت51040 ه مورخ 93.6.23، با ثبت سفارش وارد کشور شده اند از حکم این بند مستثنی هستند.

تبصره 2– ترخیص خودروهای سواری، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور 2500 سی سی، که تا تاریخ 97.5.31 برای آنها توسط سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی قبض انبار صادر شده است، با رعایت مقررات مناطق مزبور و رعایت نامه شماره 69134/36925 مورخ 98.6.5 معاونت حقوقی ریاست جمهوری حسب مورد، برای شماره‌گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق، مجاز می‌باشد.

4- انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رای قطعی منع پیگرد یا برايت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر می‌گردد، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و با رعایت سایر مقررات، ترخیص آنها بلامانع می‌باشد.

5- در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه، گمرک، پس از اخذ تاییدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص، با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود.

6 – مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای 1 لغایت 3 این تصویب نامه و تبصره های ذیل بندهای مذکور، شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می‌شود.

منبع: فارس

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد