خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند به نفع صندوق توسعه ملی باشد

خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند به نفع صندوق توسعه ملی باشد

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس اقتصادی گفت: خرید برخی سهم‌های دلاری در قیمت‌های فعلی از منظر عقلانیت اقتصادی توجیه‌پذیر است، بدین معنا که با خرید سهم‌های دلاری به نوعی صندوق توسعه ملی دارایی‌های خود را به ارز گره زده است.

به گزارش ایرنا از سازمان بورس اوراق بهادار، حسین درودیان در خصوص تاثیر خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی بر بازار سرمایه افزود: خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی سابقه نداشته و این صندوق بیشتر به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات ارزی اعطا می‌کرده تا در طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این اقدام صندوق توسعه ملی بیشتر جنبه حمایتی داشته باشد، گفت: دارایی‌های این صندوق معمولا ارزی بوده اما خرید برخی سهم‌های دلاری در قیمت‌های فعلی از منظر عقلانیت اقتصادی توجیه‌پذیر است، یعنی با خرید سهم‌های دلاری به نوعی صندوق توسعه ملی دارایی‌های خود را به ارز گره زده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بازار ارز و قیمت سهام، تردیدی در ارزنده بودن بازار سهام وجود ندارد؛ کما اینکه معامله بلوکی "فارس" و فاصله قیمت سهم در معامله بلوکی با قیمت همان سهم بر روی تابلو نشان از ارزان بودن سهم‌ها دارد

درودیان اظهار داشت: اگرچه احتمالا خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی با رایزنی و با هدف حمایت از بازار سرمایه انجام شده؛ اما به احتمال زیاد مدیران این صندوق نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند به نفع این صندوق باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از دارایی‌های صندوق توسعه ملی نکول شده و در مورد سهام، ریسک نکول مطرح نیست. از این رو می‌توان بخشی از دارایی‌های صندوق توسعه ملی را به سهام اختصاص داد.

وی به مثبت بودن این اقدام صندوق توسعه ملی، گفت: خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی زمانی در بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود که فعالان بازار سرمایه احساس کنند قرار است این اقدام ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به هر حال صندوق توسعه ملی باید دارایی‌های کم ریسک ارزی داشته باشد و خرید سهم این هدف را محقق می‌کند؛ اما هدف مهم‌تر صندوق توسعه ملی، کمک به تامین مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های تولیدی است و خرید سهام و کمک به رونق بازار سرمایه، در تحقق این هدف نیز موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد