تحلیل بنیادی یک پتروشیمی | سود هر سهم خراسان در 9 ماهه چقدر شد؟

تحلیل بنیادی یک پتروشیمی | سود هر سهم خراسان در 9 ماهه چقدر شد؟

شرکت پتروشیمی خراسان در سال 91 با نماد (خراسان) در بازار دوم فرابورس اوراق بهادار درج شد. در سال 97 با توجه به افزایش درصد سهام شناور پتروشیمی خراسان، در بازار دوم بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در این مطلب پتروشیمی خراسان به لحاظ بنیادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش نبض بورس، شرکت پتروشیمی خراسان (خراسان) بزرگترین مرکز تولید محصولات شیمیایی در شمال و شمال شرق کشور در تاریخ 1369/04/17 به صورت شرکت سهامى خاص تاسیس شده است.

سهولت دسترسی قطب‌های اصلی کشاورزی شمال و شمال شرق کشور و تامین بخش عمده کود شیمیایی مصرفی استان‌های شمالی (گلستان، مازندران، گیلان) استان‌های خراسان (رضوی، جنوبی، شمالی) استان سمنان، استان سیستان و بلوچستان، ... مجاورت با کشور‌های آسیای میانه و ...، سهولت دسترسی به خوراک (واقع بودن در مسیر خط لوله گاز سراسری سرخس- نکا- بیدبلند) از مزیت‌های این شرکت می‌باشد.

در حال حاضر شرکت پتروشیمی خراسان جزء واحد‌های فرعی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است و واحد تجاری نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد.

این شرکت در سال 91 با نماد (خراسان) در بازار دوم فرابورس اوراق بهادار درج شد. در سال 97 با توجه به افزایش درصد سهام شناور پتروشیمی خراسان، در بازار دوم بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

نشانی مرکز اصلى شرکت و محل فعالیت اصلی آن استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گرمخان، آبادی پتروشیمی، کیلومتر 17 جاده بجنورد-شیروان، پتروشیمی خراسان است.

مجتمع پتروشیمی خراسان در زمینی به مساحت 200 هکتار شامل: 30 هکتار محوطه صنعتی، 40 هکتار محوطه عمومی وغیرصنعتی و 130 هکتار فضای سبز احداث گردیده است.

فعالیت اصلی شرکت چیست؟

فعالیت اصلی شرکت در زمینه احداث، تولید و فروش محصولات پتروشیمی است. شرکت پتروشیمی خراسان (سهامی عام) با تولید محصولاتی همچون آمونیاک، اوره وکریستال ملامین بخشی از نیاز کشاورزی و صنایع و بازار‌های داخل و خارج کشور را تامین می نماید.

جایگاه شرکت در صنعت کجاست؟

شرکت پتروشیمی خراسان دارای جایگاهی مناسب در بازار اوره و کریستال ملامین صنعت پتروشیمی است.

این شرکت با سه دهه سابقه در زمینه تولید و فروش محصول اوره در داخل کشور، با شرکت‌های پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه و رازی رقابت می‌کند. در زمینه تولید و فروش محصولات کریستال تنها رقیب این شرکت، پتروشیمی ارومیه است.

بازار محصول اوره در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است. سایر مشتریان از طریق بورس کالا محصولات این شرکت را خریداری می‌کنند. در بازار‌های خارجی نیز کشور‌های افعانستان، عراق، هندوستان، امارات، سریلانکا، مالزی، میانمار، تایوان، کره جنوبی، سومالی، ترکیه و… از مشتریان اوره این شرکت هستند. محصول کریستال ملامین در کشور‌های هند، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و… و آمونیاک نیز در کشور‌های ترکیه، پاکستان و افغانستان دارای بازار فروش است.

شرکت چه مواد اولیه ای را مصرف می کند؟

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: گاز طبیعی و مواد شیمیایی. بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به گاز طبیعی است که از نظر مقداری بیش از 90% میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

سهامداران عمده شرکت چه کسانی هستند؟

جدول زیر ترکیب سهامداران شرکت را نشان می دهد که شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با نزدیک به 43 درصد بیشترین درصد مالکیت را داراست. همچنین 23 درصد از سهام شرکت توسط سهامدران خرد داد و ستد می‌شود.

 
عملکرد 9 ماهه شرکت چگونه بوده است؟

خراسان دوره نه ماهه سال جاری را با سود خالص حدود 2650 میلیارد تومانی معادل 1489 تومان سود به ازای هر سهم به پایان رساند که 158 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

درآمد شرکت در نه ماهه اول امسال حدود 4100 میلیارد تومان بوده که 167 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است، که از این مقدار 1673 میلیارد تومان مربوط به فروش داخلی و 2417 میلیارد تومان مربوط به فروش صادراتی است.

همچنین سود عملیاتی شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل 169 درصد رشد داشته است، که این افزایش به دلیل افزایش فروش شرکت ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی محصولات، علیرغم افزایش هزینه‌های تولید عمدتا شامل هزینه‌های گاز خوراک، سوخت و هزینه‌های حمل و جانبی صادرات بوده است.

نمودار زیر ترکیب فروش محصولات شرکت را طی این دوره نشان می‌دهد:

 
 

حاشیه سود ناخالص 70 درصد گزارش شده که این عدد در نه ماهه سال قبل نیز 70 درصد بوده است. نمودار زیر روند مبلغ فروش و بهای تمام شده شرکت را طی 5 سال اخیر نشان می‌دهد که فاصله گرفتن دو نمودار از یکدیگر نشان دهنده افزایش سود ناخالص است.

 
 
عملکرد ماهانه شرکت چگونه بوده است؟

بر اساس آخرین گزارش ماهانه منتشر شده فروش شرکت در دی ماه حدود 377 میلیارد تومان بوده که نسبت به آذر 61% افت داشته است.

مقدار تولید اوره و فروش صادراتی آن در دی به ترتیب برابر با 45940 و 3346 تن بوده که مقدار تولید حدود 11% و مقدار فروش 90% نسبت به آذر ماه افت داشته است.

نرخ فروش اوره صادراتی در دی ماه حدود 19.4 میلیون تومان بوده است که حدود 12% نسبت به آذر ماه رشد داشته است.

مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تا کنون به رقمی بالغ بر 4467 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 147% درصد رشد را نشان می‌دهد.

نمودار زیر مبالغ فروش ماهانه شرکت را در سال جاری نشان می‌دهد.

 
 

با توجه به توقف تولید شرکت به دلیل قطعی گاز شرکت ناشی از برودت هوا از تاریخ 28 دی ماه و عدم دریافت گاز خوراک و سوخت پیش بینی می‌شود که تولید و فروش شرکت در ماه جاری کاهش داشته باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد