منع واردات کالا‌های خارجی که نمونه داخلی دارند

منع واردات کالا‌های خارجی که نمونه داخلی دارند

یک عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: انتظار ما از وزیر صمت این است که نسبت به اجرای قانون ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی با وجود تولید نمونه داخلی به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی جدیت بیشتری داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: انتظار ما از وزیر صمت این است که نسبت به اجرای قانون ممنوعیت واردات کالاهای خارجی با وجود تولید نمونه داخلی به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی جدیت بیشتری داشته باشد.

ابوالفضل ابوترابی درباره توان تولیدی کشور، اظهار کرد: توانسته‌ایم با کارهای ابتکاری و تولیدات صنعتگران نسبت به سخت‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم های قرن تاب‌آوری داشته باشیم.

وی وجود قاچاق کالا را یکی از چالش‌های مهم و اساسی پیش روی تولید داخلی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور با معضلی به نام قاچاق کالا مواجه هستیم. برخی برآرودها نشان می‌دهد، سالانه چیزی بالغ بر 25 میلیارد دلار کالا به داخل کشور قاچاق می‌شود. هر چند این مبلغ به دلیل افزایش قیمت دلار، مقرون به صرفه بودن تولید داخل و همچنین بهبود نسبی کیفیت کالای ایرانی کمتر شده است.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون، سپس به موضوع ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، پرداخت و تاکید کرد: در این باره قانون صراحتا واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود را ممنوع کرده است.

ابوترابی افزود: تولید ‌کنندگان باید از طریق سامانه‌ای که در دسترس آن‌ها قرار دارد، تولیدات خود را ثبت کرده و سپس مراتب را به وزارت صمت اعلام کنند تا از ورود آن کالا به کشور جلوگیری شود.

وی گفت: در صورت طی شدن تمام این مراحل، اگر باز هم واردات آن کالای مشخص انجام شود، مجلس می‌تواند از بعد نظارتی خود به مسيله ورود کرده و به وزیر صمت تذکر بدهد. انتظار ما از وزیر صمت این است که نسبت به اجرای قانون ممنوعیت واردات کالاهای خارجی با وجود تولید نمونه داخلی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی جدیت بیشتری داشته باشد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، گفت: تولید کنندگان داخلی باید ارتقاء کیفیت و قیمت گذاری صحیح و منطقی را مد نظر قرار دهند. البته خدمات پس از فروش نیز می‌تواند در این مسیر کار ساز باشد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: از تولید کنندگان داخلی انتظار داریم قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش خودشان را به سطح جهانی برسانند تا تمام نیازهای مصرف کنندگان برآورده شود. اکنون شاهد این هستیم که در برخی حوزه‌ها به خصوص در بخش صنعت خودرو این اتفاق شکل نگرفته است.

وی گفت: کیفیت برخی از کالاهایی که توسط صنعتگران در شهرستان نجف آباد تولید می‌شود، در حد بهترین و با کیفیت‌ترین کالاهای جهان است. بخش صنعت از طریق تولیدات با کیفیت اجازه نداده است که چرخ تولید کشور از حرکت بایستد و فشار تحریم‌ها باعث شود کمبود برخی از کالاها برای مردم احساس شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد