زمانی برای خرید پله ای سهام

زمانی برای خرید پله ای سهام

منابع قابل‌توجهی جذب صندوق‌ها شده و با این تفاسیر، انتشار 90الی 110 هزار میلیارد تومان اوراق برای بازار سرمایه نگران‌کننده نخواهد بود اما؛ انتشار اوراق بیش از این میزان می‌تواند به بازار سهام لطمه وارد کند.

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه که از ابتدای فصل تابستان یک روند صعودی را آغاز کرده بود این روزها در فاز اصلاح قرار گرفته است.

فرشید زرین کیا مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: قبل از بررسی وضعیت آتی بازار سرمایه، نگاهی به ریسک‌هایی که متوجه این بازار هستند داشته باشیم. یکی از ریسک‌های موجود در بازار سرمایه، احتمال در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی توسط دولت جدید است. چنین سیاستی، نسبت p/e بدون ریسک بازار سرمایه را کاهش داده و به‌تبع آن، قیمت سهم‌ها هم کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: دومین ریسکی که متوجه بازار سرمایه است، ریسک احیای برجام و توافق سیاسی است که طبیعتا در کوتاه‌مدت انتظارات تورمی در بازار سرمایه را تا حدودی تعدیل خواهد کرد ولی در بلندمدت به سبب کاهش هزینه انتقال منابع ارزی و اجرای طرح‌های توسعه تاثیرات بسیار مناسبی بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه خواهد داشت.

زرین کیا خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته، مرتبا اخبار مثبت و منفی از توافق و مذاکرات منتشرشده؛ ولی با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل و احتمال انتشار برخی اخبار مثبت از این اجلاس، بازار سرمایه هم تا مشخص شدن اخبار این رویداد، محتاطانه‌تر حرکت می‌کند. سومین ریسک بازار سرمایه، احتمال کاهش قیمت جهانی کامودیتی ها است. اگرچه در حال حاضر به‌جز سنگ‌آهن، سایر کامودیتی ها در بازارهای جهانی کاهش قیمتی نداشته و تقریبا ثبات قیمت دارند، اما بازار ریسک احتمال کاهش قیمت کامودیتی ها بعد از افت قیمت چشمگیر سنگ‌آهن را هم لحاظ کرده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در سمت دیگر مهم‌ترین چالش بازار سرمایه در نیمه دوم سال، بحث کسری بودجه و روش‌های جبران کسری بودجه خواهد بود. نکته اینجاست که در اقتصاد ما یک کسری بودجه تقریبا 400 هزار میلیارد تومانی وجود دارد و در بهترین حالت ممکن و به‌شرط توافق، از 3 ماهه چهارم امسال امکان فروش نفت ایران فراهم خواهد شد که آن‌هم تاثیر بااهمیتی در جبران کسری بودجه نخواهد داشت.

زرین کیا ضمن اشاره به انتشار اوراق به‌منظور جبران بخشی از کسری بودجه دولت، در رابطه با این اقدام بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت به‌منظور جبران کسری بودجه (و طبق قانون بودجه1400) تا پایان سال حداقل 90 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد که میزان نقدینگی جذب‌شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال تاکنون بیش از این میزان بوده است. یکی از اقدامات خوبی که توسط واحد مدیریت نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته، افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و تسهیل صدور واحدهای سرمایه‌گذاری توسط شعب و اپلیکیشن ها بوده است. بعدازاین اقدامات، منابع قابل‌توجهی جذب این صندوق‌ها شده است و با این تفاسیر، انتشار 90الی 110 هزار میلیارد تومان اوراق برای بازار سرمایه نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما انتشار اوراق بیش از این میزان می‌تواند به بازار سهام لطمه وارد کند.

زرین کیا اضافه کرد: احتمالا در 3 ماهه سوم سال، فشار خاصی بر بازار سرمایه نخواهیم داشت و اگر کسری بودجه جبران نشود، در ماه‌های پایانی سال دولت دوباره به سراغ بازار سرمایه بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد از هفته آینده با توجه به پایان فصل تابستان و پایان زمان تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها و با توجه به انتشار گزارش‌های 6 ماهه و اصلاح قیمت سهام، بازار سرمایه روند بهتری داشته باشد. قیمت سهم‌ها در این چند روز اصلاح داشته و بسیاری از سهم‌های بازار، به کف قیمتی رسیده و زمان خرید پله‌ای سهام است. با در نظر گرفتن جمیع شرایط به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا پایان سال بازدهی تقریبا 30 درصدی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال گفت: 3 گروه از صنایع، برای سرمایه‌گذاری تا پایان امسال جذاب خواهند بود. به ترتیب اولویت معتقدم اولین گروه مناسب برای سرمایه‌گذاری، گروه پالایشی‌ها با محوریت سهام شرکت‌های پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس خواهد بود. شرکت پالایش نفت تبریز، پتروپالایش محسوب می‌شود و از این بابت نسبت به هم‌گروه‌های خود مزیت دارد. در پالایشگاه بندرعباس هم با در نظر گرفتن تنوع سبد محصولات و نسبت کرک اسپرد، ریسک به ریوارد جذابی وجود دارد. دومین گروه، گروه فلزات اساسی است.

وی تصریح کرد: در گروه فلزات اساسی "فملی" جذاب‌ترین نماد برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. سومین گروه، گروه بانکی‌ها است. در میان نمادهای گروه بانکی "وبملت"، جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد. بانک ملت هم موجودی ارزی قابل‌توجهی در اختیار دارد که انتظار می‌رود رفع موضوعات مالیات سود حاصل از تسعیر با سازمان امور مالیاتی، این ارزها با نرخ بالاتری تسعیر شده و بعد هم بانک از این محل افزایش سرمایه دهد. علاوه بر این ترازهای ماهانه گزارش‌شده در ارتباط با سپرده و تسهیلات در این بانک بورسی، نسبت مناسبی است.

زرین کیا در پایان گفت: اگر هم گشایشی در روابط سیاسی و بین‌المللی ایجاد شود، این بانک ازجمله بانک‌های پر پتانسیل خواهد بود. علاوه بر این‌ها، در میان نمادهای گروه پتروشیمی هم برخی از نمادهای اوره‌ای همچون "کرماشا" هم به دلیل طرح توسعه و با در نظر گرفتن ریسک قیمت خوراک برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند. در صورتی هم که قصد داشته باشیم پرتفوی متنوع‌تری شامل سهام کوتاه‌مدت تشکیل دهیم که، نمادهای گروه خودرویی 10 برای خرید و نوسان گیری کوتاه‌مدت جذاب خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد