سیگنال خودروسازان به بازار / چرا تقاضا برای خرید خودرو زیاد شد؟

سیگنال خودروسازان به بازار / چرا تقاضا برای خرید خودرو زیاد شد؟

بازار خودرو دچار سرگیجه و سردرگمی است. مصوبه افزایش رسمی قیمت‌ها لغو شده و حالا همه چیز به دستور ريیس جمهور وابسته است. برای همین هنوز مشخص نیست که روند بازار خودرو در هفته آینده چگونه باشد. اما پیش از سردرگمی اخیر در بازار خودرو، روند قیمت‌ها صعودی بود. اما مصوبه افزایش قیمت خودرو چه می‌شود و بازار در هفته‌اخر آبان به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته سوم آبان، روند قیمت خودرو در بازار افزایشی بود و قیمت برخی از خودروها در بازار آزاد کمی افزایش داشت. نیمه هفته هم ایران خودرو و هم سایپا، قیمت محصولات خود را رسما گران کردند. افزایش قیمتی که در برخی از محصولات تا 50 میلیون تومان هم می‌رسید.

اما این مصوبه با مخالفت دولت مواجه و لغو شد. اگرچه گفته می‌شود امروز، 21 آبان ماه جلسه ویژه‌ای برای قیمت خودرو در وزارت صمت در حال برگزاری است و مشخص نیست که آیا این جلسه بتواند تغییری در لغو افزایش قیمت خودرو به وجود آورد یا نه.

اگرچه به نظر می‌رسد در هر صورت، قیمت‌ خودرو در هفته اخر آبان ماه افزایشی باشد. اما میزان این افزایش، به خروجی جلسه امروز بستگی دارد.

افزایش تقاضا در بازار خودرو

پیش از این مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود اخیرا تقاضا برای خرید و فروش خودرو در بازار افزایش یافته است. این در حالی است که پیش از این فعالان بازار خودرو از رکود در بازار و توقف خرید و فروش خودرو خبر می‌دادند.

گویا بازار در انتظار تعیین تکلیف برخی از رویدادها بود، یکی تعیین تکلیف مذاکرات برجام و دیگری آزادسازی واردات خودرو. دو اتفاقی که می‌توانست بر روند کاهشی قیمت خودرو اثر بگذارد.

حالا به نظر می‌رسد با اتفاق اخیر درباره افزایش رسمی قیمت خودرو و لغو آن، تقاضاهای جدیدی وارد بازار خودرو شود. چون با وجود اینکه افزایش قیمت خودرو منتفی شده، اما خودروسازان این سیگنال را به بازار داده‌اند که دیر یا زود قیمت خودرو رسما گران می‌شود و احتمال دارد لغو این مصوبه تقاضاهای بالقوه را به تقاضای بالفعل تبدیل کند و تقاضا برای خرید خودرو افزایش یابد.

این افزایش تقاضا خود به خود می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

اما اگر خودروسازان بتوانند در نهایت دولت را برای افزایش قمیت خودرو با خود همسو کنند و نظر مساعد دولت را جلب کنند، باید منتظر رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار بود.

مطالعه بیشتر: آخرین موعد فروش فوری ایران خودرو (لینک) / تکلیف قیمت‌ها چه می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد