تهدیدی برای کاربران استیبل کوین

تهدیدی برای کاربران استیبل کوین

استیبل کوین، سرکل (Circle) و تتر (Tether) ادعا کردند که استیبل کوین‌های تنظیم‌شده هستند و این ادعا انتقاد شرکت پاکسوس (Paxos، شرکتی آمریکایی در حوزه فناوری‌های مالی) را در پی داشته است.

به گزارش بورس نیوز، بنا بر گزارش اف ایکس استریت، توزیع‌کنندگان استیبل کوین‌های (استیبل کوین، ارز دیجیتالی که به یک دارایی ذخیره ثابت مانند دلار آمریکا یا طلا متصل شده است) تنظیم نشده احتمالا از سرمایه مشتریان خود استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را برای به دست آوردن سود مالی بیشتر حفظ کنند و این امر در واقع تهدیدی برای کاربران استیبل کوین به شمار می‌رود.

در این میان، برخلاف رقبا، پاکسوس استاندارد (Paxos Standard) و بایننس یو اس دی (Binance USD) با معادل نقدی 96 درصدی پشتیبانی می‌شوند.

در یک پست وبلاگی که در 21 جولای منتشر شد، پاکسوس اظهار کرد: دو استیبل کوین پاکس (Stablecoins Paxos Standard (PAX)) و بی یو اس دی (Binance USD (BUSD)) صادرشده توسط شرکت پاکسوس تراست، یک موسسه مالی و شرکت فناوری مستقر در نیویورک، تقریبا 100 درصد با پول نقد یا معادل آن پشتیبانی می‌شوند. این شرکت، سرکل و تتر را به دلیل ادعای خود مبنی بر «استیبل کوین تنظیم شده بودن» فراخوانده است.

پاکسوس از طریق مقایسه مستقیم ذخایر دلار دو صادرکننده استیبل کوین، تتر لیمیتد (Tether Limited) که یو اس دی تتر (USDT) را صادر می‌کند و سنتر (تاسیس شده توسط سرکل) که یو اس دی کوین (USDC) را منتشر می‌کند یک جنگ استیبل کوین به راه انداخته است. البته این دو شرکت هنوز توضیحی در این مورد ارايه نکرده‌اند.

در اکوسیستم رقابتی استیبل کوین‌ها، ذخایر نقدینگی و معادل نقدی آن برای یو اس دی کوین به میزان 61 درصد و برای یو اس دی تتر به میزان 75.85 درصد است. در واقع سرمایه‌گذاری‌هایی که به‌راحتی قابل تبدیل به پول نقد هستند و می‌توانند ظرف سه ماه یا کمتر قابل تسویه باشند، قابل اعتمادند. طبق گفته پاکسوس، ذخایر نقدی کم رقبا یک ضعف اساسی است.

مشتریانی که از یو اس دی کوین و یو اس دی تتر استفاده می‌کنند با توجه به عدم نقدینگی رمزارز‌ها (سررسید‌های سرمایه‌گذاری تا چندین سال)، ریسک عدم پرداخت شرکت‌ها و نرخ بهره که می‌تواند ارزش اوراق بهادار با سررسید طولانی‌مدت را کاهش دهد، با خطر زیان روبرو می‌شوند.

پاکس و بی یو اس دی متعلق به شرکت پاکسوس تراست از این خطرات عاری هستند، زیرا این شرکت توسط وزارت خدمات مالی امور خارجه نیویورک (NYDFS) کنترل می‌شود.

وزارت خدمات مالی امور خارجه نیویورک از این شرکت می‌خواهد محصولات و خدمات خود را به طور مداوم تایید و نظارت کند. به گفته پاکسوس، شرکت Trust Company Gemini یکی دیگر از صادرکنندگان استیبل کوین تنظیم‌شده است که دلار Gemini (GUSD) را منتشر می‌کند. وزارت خدمات مالی امور خارجه نیویورک هر سه استیبل کوین پاکس، بی یو اس دی و GUSD را تنظیم می‌کند؛ بنابراین یو اس دی کوین و یو اس دی تتر به دارایی‌های دیجیتال تنظیم‌نشده مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر موارد شبیه هستند.

در آخرین پست وبلاگ پاکسوس، دن برستین، مشاور عمومی و مدیر ارشد تطبیق اظهار کرد: ارزش اصلی نظارت بر رمزارز‌ها این است که اطمینان حاصل شود که ذخایر نقدی و پشتوانه این رمزارز‌ها مشخص باشد. اگر نه اس دی کوین و نه تتر نتوانند تعهدات خود را برآورده کنند، آیا می‌توان آن‌ها را به عنوان استیبل کوین‌هایی با پشتوانه دلار در نظر گرفت؟


  • بیشتر بخوانید:
استخراج رمزارز در چین باز هم ضربه خورد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد