ورود دلار به کانال جدید / اخبار اثرگذار در بازار ارز

ورود دلار به کانال جدید / اخبار اثرگذار در بازار ارز

روز دوشنبه، قیمت دلار وارد کانال 28 هزار تومانی شد. دلار آخرین بار در 12 مهرماه در کانال 28 هزار تومانی نوسان کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز دوشنبه، قیمت دلار وارد کانال 28 هزار تومانی شد. دلار آخرین بار در 12 مهرماه در کانال 28 هزار تومانی نوسان کرده بود. به باور شماری از فعالان، اظهارات جدید برخی مقامات ایرانی و آمریکایی زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار ارز شد. نتیجه بالا رفتن تقاضا در بازار رشد 220 تومانی دلار و رسیدن به قیمت 28 هزار و 100 تومان بود. سکه امامی نیز در واکنش به افزایش قیمت دلار، توانست به بالای محدوده 12 میلیون و 200 هزار تومان نفوذ کند.

ساعت 3 بعدازظهر دیروز، فلز گران‌بهای داخلی 12 میلیون و 220 هزار تومان قیمت خورد که 60 هزار تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. افزایش قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر، افزایش خاصی را به ثبت نرسانده بود و پشت خط هزار و 820 دلار نوسان می‌کرد. با توجه به ثبات نسبی اونس طلا می‌توان گفت که محرک اصلی سکه‌بازان در روز دوشنبه، رشد قیمت دلار بوده است. هر اونس طلای جهانی تا ساعت 20 دیروز به‌وقت تهران به 1823دلار رسید.

اخبار اثرگذار در بازار ارز

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است، آمریکا بر ‌خلاف ایران آماده مذاکره درباره توافق هسته‌ای است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شد: آمریکا آماده بازگشت به مذاکرات درباره برجام است، اما تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. وی گفت: اعلام کرده‌ایم که اگر ایران آماده بازگشت به اجرای توافق باشد، به توافق برمی‌گردیم.

این اظهارات مشاور امنیت کاخ سفید موجب شد انتظار معامله‌گران ارزی نسبت به آینده مذاکرات تحت تاثیر قرار بگیرد. از نگاه آنها، صحبت آمریکایی‌ها ممکن است به این معنا باشد که قصد ایران برای مذاکرات را جدی نگرفته‌اند و منتظر سیگنال آشکارتری هستند. عده‌ای نیز عنوان می‌کردند چنین اظهاراتی می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که آمریکا به دنبال مذاکره نیست، ولی تمایل دارد که مسوولیت این موضوع را نیز نپذیرد. در کنار این، روز دوشنبه اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در بازار جدی گرفته شد. سعید خطیب‌زاده از آمریکا خواست «تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات‌متحده مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد».

گفته می‌شود که در دور قبلی مذاکرات، ‌آمریکا این درخواست را نپذیرفته بود. به‌طور کلی اظهارنظرهای روزهای اخیر شرایط مذاکرات و احتمال به سرانجام رسیدن آن و لغو تحریم‌ها را در ذهن برخی معامله‌گران غیرقابل تصور کرده است. با این حال، به‌طور طبیعی قبل از شروع هر مذاکراتی، دو طرف به فکر گرفتن بیشترین امتیاز هستند. همین موضوع موجب شده است که برخی از معامله‌گران همچنان تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشته باشند. آنها تماشاچی وقایع معاملاتی هستند و تصمیم قطعی برای خرید یا فروش ارز ندارند.

عده‌ای از معامله‌گران نیز سعی می‌کنند بر اساس جوسازی پیرامون اخبار نوسان‌گیری کنند. به عنوان مثال، آنها در روزهای گذشته پیرامون نامه 17 نماینده جمهوری‌خواه فضای هیجانی ایجاد کردند. گفته می‌شود که 17 نماینده جمهوری‌خواه خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بودند. با این حال، در بازار ارز به گونه‌ای خبر را منتشر کردند که گویا جمهوری‌خواهان به‌طور کلی خواستار این اقدام شده‌اند.(دنیای اقتصاد)

مطالعه بیشتر: سیگنال مهم برای دلار / خطای نفتی دولت در سال 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد