جزيیات الگوی کشت اعلام شد/چرا این طرح در 50 سال گذشته اجرا نشد

جزيیات الگوی کشت اعلام شد/چرا این طرح در 50 سال گذشته اجرا نشد

جزيیات الگوی کشت که از آن به طرح ملی و تامین کننده امنیت غذایی کشور یاد می شود، اعلام شد و مسيولان کشاورزی دلیل اجرایی نشدن طرح به این مهمی در 50 سال اخیر را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ کشاورزی ستون فقرات و زیربنای اولیه تمامی اقتصادهای پویا در دنیا با درجات متفاوت توسعه یافتگی است.

بخش کشاورزی منبع تامین امنیت غذایی، امنیت معیشتی جامعه روستایی و به طور عام یک شیوه زندگی است که آداب، سنن و گذشته فرهنگی کشورها را حفظ می‌کند. رونق بخش کشاورزی به طور قابل توجهی به پیشرفت اقتصاد کشور کمک و آن را تقویت می‌کند.

بخش کشاورزی در ایران با 4.4 میلیون بهره‌بردار مستقیم و تولید در حدود 120 میلیون تن در سال 1400، بخش عمده غذای مورد نیاز کشور را تامین می کند به همین دلیل اجرای الگوی کشت یکی از مهم­‌ترین مباحث در برنامه ‏ریزی کشاورزی محسوب می‏‌شود.

*الگوی کشت نقشه راه تولید کشاورزی در آینده

الگوی کشت مناسب که نقشه راه تولید محصولات کشاورزی آینده است باید برآیندی مناسب و قابل ‌اجرا از تلفیق صحیح تمام ظرفیت‌ها ، محدودیت‌‏ها و نیازهای هر منطقه باشد درحالی‌که هم‌زمان نیازهای غذایی ملی را نیز در نظر بگیرد.

الگوی کشت ملی را می­‌توان « تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‏ برداری بهینه از آب، خاک و گیاه متناسب با ظرفیت ها و مزیت اقتصادی کشور با رعایت کلیه مسايل علمی، فنی و مدیریتی و ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی » تعریف کرد.

*دلیل عدم اجرای الگوی کشت در 50 سال گذشته

تعیین الگوی بهینه کشت از دهه پنجاه تاکنون در قوانین متعدد مورد تاکید قرارگرفته ولی به دلایل متعدد به طور کامل اجرایی نشده است. در بررسی علل عدم انجام الگوی کشت در کنار مسايل اقتصادی، اجتماعی و سیاست‌گذاری متناقض در زمان‏های مختلف، می‌‏توان به عدم پیش‌‏بینی ضمانت اجرایی در راهکارها و قوانین و مقررات مصوب به‌عنوان مهم­ترین عامل اشاره کرد که باعث می‌‏شد الگوی کشت تدوینی فقط جنبه توصیه فنی داشته و به دلیل عدم اهرم اجرایی توسط زارعین عملیاتی نشد.

در دولت سیزدهم و طبق قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب جلسه علنی 25 اسفند سال 1400مجلس شورای اسلامی و بر اساس بند (ب) تبصـره 8 این قانون، وزارت جهاد کشاورزی مکلف به ابلاغ الگوی کشت کشور در سال جاری شده است.

در این خصوص، با استفاده از تجارب سالهای گذشته برای تدوین و ابلاغ برنامه کشت سالانه محصولات زراعی و باغی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری سایر معاونت های تخصصی و اجرايی وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به تدوین برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی، اقدام کرد.

*جزيیات الگویی کشت/عوامل موثر بر اجرا

محمد قربانی معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی جزيیات این طرح را این گونه اعلام کرد:‌عوامل موثر بر الگوی کشت محصولات زراعی و باغی، عوامل و منابع طبیعی، زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاست‌گذاری‌های دولت است.

وی افزود:‌محدوده هدف این طرح در 32 استان کشور، اراضی زیر کشت و آیش زراعی و باغی بوده که بر اساس نقشه اقلیم کشاورزی ایران (ACZ)، 26 اقلیم کشاورزی را تشکیل می دهد. الگوی کشت ملی براساس چارچوب تلفیق و پردازش اطلاعات در یک برنامه ریزی ریاضی چند هدفه طراحی شده است. در این چارچوب اطلاعات تناسب اراضی دریافت، با داده های اطلاعات گیاهی انطباق و همچنین با اطلاعات نیاز آبی که از سامانه نیاز آبی گیاهان اخذ شده و سپس از طریق مدل سازی چند هدفه و برمبنای رویکردها و ویژگی های هر منطقه، الگوی کشت پیشنهادی برای اجرا در سال زراعی 1402-1401 مبتنی بر سیاست‎‌ها و راهبردهای کلان کشور و در شرایط طبیعی طراحی شد.

*رویکردها و ویژگی های این الگوی کشت

قربانی رویکردهای الگوی کشت را کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی مطابق با آب قابل برنامه ریزی و اسناد بالادستی تعریف شده عنوان کرد.
وی افزود:‌علاوه بر آن حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی و آتی، افزایش ضریب نفود دانش با ارتقاء عملکرد در هکتار، بهبود بهره وری استفاده از نهاده ها از جمله آب، افزایش ضریب خوداتکايی به محصولات تولیدی، حفظ و ارتقای شاخص های اقتصادی و تجاری از جمله درآمد کشاورزان
صرفه جويی ارزی، توسعه کشت در دیم زارهای کم بازده، اصلاح سطح زیر کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط های کنترل شده از جمله گلخانه‏‌ها، تامین نیاز کشور به نباتات علوفه ای با ورود علوفه جدید و کم آب‌بر به الگوی توسعه کشت دانه‏‌های روغنی از دیگر ویژگی های این الگو است.

براساس آنچه مسيولان کشاورزی می گویند:‌در برنامه الگوی کشت ارايه شده، نقش استان های مختلف در تولید گروه های مختلف محصولی، مشخص شده و برنامه ریزی های لازم برای اجرای آن صورت خواهد پذیرفت. همچنین برنامه الگوی کشت هر استان، به صورت جداگانه تدوین شده و ابلاغ خواهد شد.

17 استان کشور که از ظرفیت های کشاورزی ویژه ای برخوردار هستند، بیش از 80 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین، توجه ویژه به این استان ها در برنامه پیش رو از نظر اجرای الگوی کشت صورت خواهد پذیرفت. 15 محصول زراعی عمده کشور، 89 درصد سطح زیر کشت کل محصولات زراعی کشور در الگوی پیش رو را تشکیل می دهند و تمرکز برنامه ها و سیاست ها بر این محصولات خواهد بود.

همچنین، توصیه های فنی برای محصولات مورد نظر با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش و عملکرد در واحد سطح توسط موسسات تحقیقاتی تخصصی مربوطه تدوین شده و پیوست برنامه اجرایی است. این توصیه ها توسط معانت آموزش و ترویج و با همکاری معاونت های اجرايی به بهره برداران مربوطه انتقال خواهد یافت و تا حصول نتیجه، پایش می شود.

اجرای موفق الگوی کشت نیازمند الزامات قانونی، فنی و اجرايی است که تحقق اهداف به این الزامات بستگی دارد. همچنین، نیازمند حمایت جدی همه ارکان نظام و همکاری سایر وزارت خانه ها و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و دارايی، وزرات صمت، سازمان محیط زیست، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، و نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی است.

اجرای الگوی کشت نیازمند ضمانت اجرایی است که کشاورز مطمين شود که به ازای برنامه کشتی که از وزارتخانه می گیرد ضرر نخواهد کرد، زیرا او محصول مد نظر خود را رها کرده و قرار است طبق برنامه وزارتخانه پیش رود، دولت قرار شده مشوق هایی در این زمینه بدهد و قیمت های خرید را هم مطرح کند اما با توجه به آغاز فصل زراعی جدید اینها باید زودتر و شفاف تر مطرح شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد