کاهش 50 درصدی پیش‌ دریافت خرید سیمان

کاهش 50 درصدی پیش‌ دریافت خرید سیمان

مدیر بازرسی شرکت بورس کالای ایران با ارسال نامه‌ای به کارگزاران، تغییر میزان پیش دریافت برای خرید محصول سیمان را ابلاغ کرد. براین اساس میزان پیش دریافت از امروز...

به گزارش اقتصادآنلاین، از ورود سیمان به بورس کالا به عنوان آن دست از اقداماتی یاد می‌شود که در مسیر توسعه اقتصاد کشور رخ داده است. تولیدکنندگان سیمان معتقدند که عرضه سیمان در بورس کالا نقطه‌ای برای پایان رانت دلالان در این صنعت و قیمت‌گذاری دستوری این کالای اساسی در بازار داخلی و بازارهای صادراتی در آینده خواهد بود و با توجه به اینکه همه خریداران و فروشندگان در شرایط برابر به رقابت می‌پردازند، با ورود هر کالایی به این بازار، رقابت در فضای واقعی صورت می‌پذیرد. تولیدکنندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه و خریداران بدون واسطه از کارخانه خریداری می‌کنند.

با ورود سیمان به بورس کالا طی چند ماهه اخیر، قیمت‌گذاری سیمان در فرآیند عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود و نحوه خرید سیمان در بورس کالا براین اساس است که خریدار از طریق یک کارگزاری اقدام به دریافت کد بورس کالا می‌کند (این مرحله تنها یکبار انجام می‌شود و مشتری جهت دریافت کد کالایی بایستی از طریق کارگزاری اقدام کند) و سپس مبلغی را تحت عنوان پیش دریافت برای خرید محصول را به حساب کارگزار واریز کرده و درخواست خرید خود را به کارگزاری بورس کالا اعلام کند.

این میزان پیش دریافت خرید محصول سیمان در بورس از ششم مردادماه سال جاری تاکنون 100 درصد تعیین شده بود اما از امروز (10 مهرماه 1400) این میزان  به 50 درصد تقلیل یافته است.

در این رابطه، محمد نوروزپور-مدیر بازرسی و امور اعضا شرکت بورس کالای ایران- در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری، تغییر میزان پیش دریافت سیمان برای خرید سیمان، ابلاغ کرده است که  از امروز (شنبه 10 مهرماه) میزان پیش دریافت خرید محصول سیمان در شرکت بورس کالای ایران، تا اطلاع ثانوی 50 درصد خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد