عملکرد 2 شرکت آمریکایی- انگلیسی و ژاپنی تولید کننده سیگار بررسی شود

عملکرد 2 شرکت آمریکایی- انگلیسی و ژاپنی تولید کننده سیگار بررسی شود

نايب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: نیروهای امنیتی باید برای بررسی عملکرد 2 شرکت خارجی آمریکایی- انگلیسی و ژاپنی تولید کننده سیگار ورود کنند.

اخبار شرکت‌ها؛ حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگراری فارس با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی 2 شرکت خارجی چند ملیتی JTI و BAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی گفت: بر اساس آمار بیش از 65 میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور مصرف می شود که بخش زیادی از آنها از سوی این 2 شرکت خارجی تولید و توزیع می شود.

وی با بیان اینکه مصرف رو به افزایش سیگار در داخل کشور از سوی جوانان و حتی بانوان نگران کننده است، افزود: امروز حدود 24 میلیون نفر از مردان و سه درصد از بانوان جامعه سیگار مصرف می کنند.

نايب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به تولید سیگار از این شرکت ها گفت: وقتی امکان تولید سیگار در داخل وجود دارد چرا باید سیگار از سوی شرکت های خارجی تولید شود.

حجت الاسلام نوروزی افزود: در حالی که در استان‌های شمالی و برخی از استان های کشور توتون و تنباکو تولید می شود اما این 2 شرکت خارجی مواد اولیه خود را از خارج وارد و حاضر نیستند از تولیدات کشاورزان ما برای مصرف خود استفاده کنند.

وی با اشاره به تحریم ایران از سوی اروپا و آمریکا گفت: این کشورها حتی از ورود مواد غذایی، دارو و ماسک به ایران جلوگیری می کردند اما چطور این شرکت ها خارجی در ایران آزادانه فعالیت دارند و مشمول تحریم نشدند.

نايب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر دل شرکت های چند ملیتی برای ملت ایران می سوزد، چرا مانع ورود دارو و حتی ماسک به کشور می‌شوند اما بیش از اندازه به تولید سیگار که برای سلامتی مردم ضرر دارد، می پردازد و این نشان از دست های پنهان برای آسیب زدن به مردم و سلامت جامعه دارد که باید زود شناسایی و محاکمه شوند.

حجت الاسلام نوروزی با انتقاد از عدم پرداخت مالیات مناسب از سوی این شرکت های خارجی گفت: متاسفانه آنها نه تنها مالیات به اندازه درآمد نمی دهند بلکه درآمد حاصله را از کشور خارج کرده و به انجام وظایف اجتماعی خود نیز توجهی ندارند.

وی با بیان اینکه مجلس باید بر عملکرد این 2 شرکت چند ملیتی نظارت جدی داشته باشد، گفت: گسترش مصرف سیگار در کشور باید مورد بررسی دقیق نمایندگان مجلس قرار گیرد.

نايب ريیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اینجانب از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی می خواهم که به عملکرد 2 شرکت آمریکایی- انگلیسی و ژاپنی تحت پوشش آمریکا، ورود کرده و نحوه تولید، توزیع و تبلیغ آنها را بررسی کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد