قدرت خرید گوشی موبایل از مردم گرفته شد

قدرت خرید گوشی موبایل از مردم گرفته شد

افزایش نرخ ارز، قیمت در همه بازارها را تحت تاثیر قرار داد؛ تلفن همراه، لوازم خانگی و حتی خودرو و مسکن. هر چند همچنان در این بازارها خرید و فروش و معامله صورت می‌گیرد، اما بسیار کم رونق‌تر. شاید پربیراه نباشد اگر ادعا کرد که نرخ ارز نه تنها خریداران واقعی را از بازار خارج بلکه کالاهایی که زمانی مصرفی به حساب می‌آمدند نیز به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. نمونه آن نیز تلفن همراه است.

روزنامه اعتماد: افزایش نرخ ارز، قیمت در همه بازارها را تحت تاثیر قرار داد؛ تلفن همراه، لوازم خانگی و حتی خودرو و مسکن. هر چند همچنان در این بازارها خرید و فروش و معامله صورت می‌گیرد، اما بسیار کم رونق‌تر. شاید پربیراه نباشد اگر ادعا کرد که نرخ ارز نه تنها خریداران واقعی را از بازار خارج بلکه کالاهایی که زمانی مصرفی به حساب می‌آمدند نیز به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. نمونه آن نیز تلفن همراه است.

با گشتی در سایت‌ها و فروشگاه‌های فروش تلفن همراه، می‌توان به شکاف قیمتی میان برندهای مختلف همچنین شکاف میان قیمت تلفن همراه و حداقل دستمزدها دست یافت. به عنوان مثال قیمت iPhone 12 Pro Max حدود 30 میلیون و قیمت سامسونگ Galaxy Z Fold2 5G نیز 45 میلیون تومان اعلام شده است. هر چند در این بین عده کمی هستند که قدرت خرید گوشی‌های چند ده میلیونی را دارند، اما عمده افراد جامعه تنها می‌توانند گوشی‌های هوشمند ساده و ارزان‌تری را که بتواند پاسخگو برخی نیازهای‌شان باشد، بخرند.

با وجود آنکه در چند هفته اخیر نوسانات عجیب و غریبی در قیمت دلار رخ نداده و ثبات نسبی به بازار ارز بازگشته، اما همچنان قیمت‌های تلفن همراه کاهش پیدا نکرده و ارزان‌ترین گوشی هوشمند در بازار نیز در محدوده 1.5 تا 2 و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. هر چند در این بین گوشی‌های ساخت داخل قیمت‌های کمتری دارند اما ترجیح مشتری‌ها به خرید گوشی‌هایی است که عمر بیشتری داشته باشند.

رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور نرخ ارز را عامل مهمی در افزایش قیمت تلفن‌های همراه می‌داند و بر این موضوع تاکید کرد که تقریبا گوشی وارداتی زیر دو میلیون تومان در بازار وجود ندارد. این بدان معناست که یک کارگر برای خرید یک گوشی ارزان‌قیمت که شاید کیفیت بالایی نیز نداشته باشد مجبور است 80درصد حقوق یک ماه را برای خرید آن بپردازد. بالا بودن قیمت گوشی همراه می‌تواند بر سایر بخش‌ها از جمله آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌درآمد نیز تاثیرات منفی بگذارد.

گوشی وارداتی زیر 2 میلیون تومان  در بازار نیست

افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور در پاسخ به سوالات این روزهای مردم که آیا گوشی موبایل ارزان می‌شود و ارزان‌ترین گوشی‌های وارداتی در بازار از چه قیمتی شروع می‌شود؟ به «اعتماد» گفت: متاسفانه با افزایش قیمت دلار، تعداد گوشی‌های زیر دو میلیون تومان در بازار بسیار کم شده و بیشتر گوشی‌های هوشمند پایین‌رده در این دسته قرار می‌گیرند؛ به‌طور کلی این محدوده قیمت گوشی موبایل برای آن دسته از افرادی مفید است که استفاده خاصی از گوشی موبایل خود نداشته و بیشتر برای انجام کارهای متداول روزانه مانند برقراری تماس، از آن استفاده می‌کنند. او در ادامه افزود: در حال حاضر گوشی‌های وارداتی زیر دو میلیون تومان در بازار وجود ندارد، زیرا گوشی‌ها با ارز وارد شده‌اند و نوسانات نرخ دلار روی قیمت نهایی آنها تاثیرگذار بوده است.

رونقی در بازار موبایل وجود ندارد

رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور تصریح کرد: وضعیت بازار موبایل نیز همانند سایر بازارها روند کاهشی داشته و تنها در فصل مدارس و باتوجه به مجازی شدن کلاس‌های درس دانش‌آموزان و دانشجویان این بازار در بخش تبلت و گوشی‌های هوشمند از رونق نسبی برخوردار شد که البته آن‌هم بیشترین تقاضا برای تبلت‌ها و گوشی‌های ارزان‌‌قیمت بود. فروتن لاریجانی ادامه داد: در مجموع بازار موبایل رونقی ندارد و با توجه به افزایش قیمت‌ها کمتر خریداران به دنبال خرید گوشی جدید برای مدل‌های بالاتر هستند و حتی خریداران گوشی‌ها برای سیم‌کارت‌های دوم و سوم هم بسیار کمتر از سال‌های قبل خرید می‌کنند. رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور تصریح کرد: افرادی هم که به محض ورود مدل‌های جدید گوشی در بازار اقدام به خرید گوشی مدل بالاتر می‌کردند در بازار موبایل بسیار محدود شده‌اند.

از گوشی‌های گران‌قیمت استقبالی نمی‌شود

فروتن لاریجانی افزود: این روزها استفاده از گوشی‌های با قیمت بالاتر سهم کمتری در بازار ایران دارند و تنها افرادی که به عنوان استفاده‌کننده جدید در بازار هستند برای خرید گوشی موبایل اقدام می‌کنند یا افرادی که به اجبار به دلیل مشکل و شکستگی گوشی خود باید موبایل جدید تهیه کنند اقدام به خرید گوشی نو می‌کنند که این افراد هم سهم آنچنانی در بازار موبایل ندارند و عمدتا فروشگاه‌ها این روزها در رکود هستند. رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور در‌خصوص ارزان‌ترین گوشی‌های وارداتی در بازار نیز گفت: پایین‌ترین قیمت گوشی‌های هوشمند وارداتی از 2.5 تا 3 میلیون تومان شروع می‌شود و در برندهای مختلف در بازار به فروش می‌رسند.

گوشی‌های دزدی در افغانستان به فروش می‌رسند

فروتن لاریجانی همچنین درخصوص فروش گوشی‌های دزدی ایرانی در هرات افغانستان نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه این موضوع از سال‌های گذشته متداول بوده و بعضی از سارقان به جهت اینکه گوشی‌های دزدی در داخل کشور ممکن است ردیابی و شناسایی شود نسبت به این موضوع اطلاع داشتند و بر این اساس نسبت به فروش گوشی‌های ایرانی در افغانستان اقدام می‌کردند و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت سخت اقتصادی کنونی این قضیه بیشتر از قبل شده باشد. این عضو انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور خاطرنشان کرد: بازار موبایل در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و بیکاری‌هایی که در کشور رخ داد با مشکلات و با کاهش سطح تقاضا از سوی مردم همراه شد و امسال نیز آنچنان فروشی نداشتیم و حتی نسبت به سال قبل کمتر هم شد. او ادامه داد: در یک سال گذشته تعدیل نیرو، ریزش کارکنان و حتی تغییر شغل فروشگاه‌ها شدت گرفت البته در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست.

تخلفات رجیستری کمتر شده است

او درخصوص قاچاق گوشی و تخلفات رجیستری در بازار هم گفت: با افزایش نظارت‌ها و اعلام رجیستری از فرودگاه‌ها به میزان قابل‌توجهی جلوی قاچاق گوشی گرفته شده است و قاچاقچیان این حوزه چندان تمایلی به ادامه فعالیت در بخش قاچاق موبایل به کشور ندارند.

رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور افزود: زمانی که تعرفه گوشی را بالا برده بودند این بازار دارای جذابیت زیادی شده بود که فعالان غیرقانونی در بازارهای دیگر هم جذب این بازار شده بودند اما در حال حاضر آن حجم سابق قاچاقچیان در عرصه موبایل در این بازار حضور ندارند و اگر هم هستند به ندرت اقدام به واردات غیرقانونی و سیستماتیک می‌کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد