فرصت سرمایه‌گذاری برای ایران و روسیه در منابع معدنی سوریه فراهم است

فرصت سرمایه‌گذاری برای ایران و روسیه در منابع معدنی سوریه فراهم است

وزیر نفت سوریه گفت که فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری کشورهای ایران و روسیه در بخش منابع معدنی این کشور مهیا شده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فراس قدور» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه از کشف منابع معدنی جدید در کشورش خبر داد که وجود آن با تحقیقات تایید شده است.

وی تاکید کرد که وزارتخانه نفت و منابع معدنی سوریه در تلاش است تا بخش ثروت معدنی این کشور را برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی جذاب‌تر کند.

قدور در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: ما در حال کار بر روی توسعه پروژه‌ها و صنایع جدید هستیم و تلاش برای اصلاح قوانین به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری در منابع زیرزمینی، به ویژه در مناطق وجود ثروت‌های معدنی که بخش بزرگی از آن در مناطق دور افتاده متمرکز است، در حال انجام است.

وزیر سوری با بیان اینکه 9 فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه ثروت معدنی وجود دارد که در نقشه سازمان سرمایه‌گذاری سوریه مطرح شده است، گفـت: فرصت برای سرمایه‌گذاری‌های کشورهای برادر و متحد مانند روسیه و ایران مهیاست.

وی تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا و غرب که در جریان زلزله به طور موقت علیه سوریه لغو شد، فقط شامل موارد مربوط به امداد و کمک‌های بشر دوستانه است و شامل موارد مربوط به بخش نفت و منابع معدنی نمی‌شود.

قدور ادامه داد: با این وجود با کشورهای عربی و کشورهای دوست در خصوص پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در این ثروت‌ها ارتباط وجود دارد و همه موضوعات در حال بررسی است.

وزیر نفت سوریه با بیان اینکه کشورش با مهم ترین کشورهای جهان در عرصه ثروت معدنی رقابت می‌کند، گفت: دمشق به دلیل برخورداری از زیرساخت‌ها و نیروهای آموزش دیده، علاوه بر شبکه‌های راه و ترابری و حضور شرکت‌های پیمانکاری که دارای امکانات لازم هستند، برای کشورهای همسایه رقابتی و خاص است.

وزیر نفت سوریه در حاشیه کارگاهی که امروز در دمشق با همکاری انجمن زمین‌شناسی سوریه برگزار شد، گفت: در حال حاضر کار برای ساخت مواد مهم برای تامین نیازهای بازار داخلی و بی نیازی به واردات در آنهاست، تا به مرحله صادرات مازاد از این صنایع دست یابیم که به ورود ارز و حمایت از اقتصاد سوریه کمک می‌کند.

کارشناسان شرکت کننده در این کارگاه نیز خبر دادند که سوریه دارای انواع مواد خام از منابع معدنی زیرزمینی است که این کشور را واجد شرایط به دست آوردن جایگاه پیشرو در زمینه صنایع مواد خام ثروت معدنی می‌کند.

به گفته این کارشناسان 21 نوع سنگ معدن و ماده معدنی در سوریه وجود دارد که می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد و هر کدام به معنای ده‌ها سرمایه‌گذاری است، با علم به اینکه بیش از پنج هزار زمین شناس در سوریه وجود دارد و همه آنها دارای تجربه و صلاحیت‌های علمی بالاتر هستند.

این کارگاه بر روی چشم انداز سنگ آهن سوریه و اهمیت اقتصادی آنها، صنایع بازالت و نفت شیل و چشم انداز اقتصادی آن به عنوان جایگزین استراتژیک برای تولید برق، چشم‌انداز صنعتی برای شن و ماسه کوارتز خالص، توسعه استفاده از سنگ‌های آسفالتی و ساخت رول‌های عایق آسفالت از معادن آسفالت در لاذقیه تمرکز کرده است.

از آغاز بحران سوریه در سال 2011، زیان بخش نفت این کشور بالغ بر 91.5 میلیارد دلار بوده است. سوریه روزانه حدود 89 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که بیشتر آن در مناطق تحت کنترل آمریکا و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن از گروه نیروهای دموکراتیک سوریه تولید می‌شود و این دو طرف محصول نفت سوریه را به خارج از این کشور قاچاق کرده و در بازار سیاه به فروش می‌رسانند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد