ایران سومین کشور دنیا در نظام ثبتی فايو

ایران سومین کشور دنیا در نظام ثبتی فايو

جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) در کشور چین حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا، کنفرانس بین‌المللی جیاس در استان ژجیانگ کشور چین از 17 تا 19 جولای مقارن با 26 تا 28 تیرماه به صورت مجازی - حضوری و با حضور معاون نخست‌وزیر، وزیر کشاورزی و امور روستایی و سایر مسيولان بلندپایه چین و شرکت بیش از 200 نفر از اعضای بلندپایه کشورها شامل وزرای مربوطه، سفرا و نمایندگان کشورهای دارای سایت ثبت شده در نظام جیاس فايو برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، پیام سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ایران در خصوص جیاس به عنوان مدل‌های قابل دوام برای کشاورزی پایدار، توسط جانشین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین قرايت شد که منجر به دریافت بازخوردهای مثبت از طرف حاضرین شد.

در دومین روز این کنفرانس، علی کیانی راد رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و دبیر کمیته ملی جیاس ایران بنا بر دعوت برگزارکنندگان کنفرانس، به عنوان سخنران کلیدی به ارايه سخنانی پرداخت.

کشورمان ایران در نمایشگاه جنبی کنفرانس بین‌المللی جیاس با مشارکت فعال مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های کاشان، ملایر و گناباد به‌عنوان سه سایت ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در نظام جیاس، حضوری فعال داشت.

بنابراین گزارش، ابتکار نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی (جیاس) در سال 2002 توسط فايو به عنوان فرآیندی برای شناسایی، ثبت، حفاظت و توسعه نظام‌های میراثی کشاورزی جهانی به دنیا معرفی شد که هدف آن حفاظت و توسعه این نظام‌های میراثی و در عین‌ حال بهره‌مندی جوامع محلی و کشاورزان و روستاییان از منافع این فرآیند است.

گفتنی است؛ تاکنون 67 نظام میراثی از 22 کشور به ثبت فايو رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با سه نظام «کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان (2014)»، «تولید انگور و فرآورده‌های آن در دره جوزان ملایر (2018)» و «زراعت سنتی زعفران مبتنی بر قنات گناباد (2018)» و سه نظام در آستانه ثبت به عنوان سومین کشور دارای بیشترین نظام‌های ثبت شده شناخته شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد