9 سال گذشت؛ حجم نقدینگی بیش از 700 درصد افزایش یافت/ چند هزار میلیارد تومان اسکناس در دست مردم است؟

9 سال گذشت؛ حجم نقدینگی بیش از 700 درصد افزایش یافت/ چند هزار میلیارد تومان اسکناس در دست مردم است؟

جدیدترین آمار رسمی از جزيیات حجم نقدینگی و متغیر‌های پولی بیانگر رشد 37.8 درصدی حجم نقدینگی در یک سال منتهی به مردادماه است. این در حالی است که حجم نقدینگی در کانال 5000 هزار میلیارد تومانی قرار دارد.

جدیدترین آمار رسمی از جزيیات حجم نقدینگی و متغیر‌های پولی بیانگر رشد 37.8 درصدی حجم نقدینگی در یک سال منتهی به مردادماه است. این در حالی است که حجم نقدینگی در کانال 5000 هزار میلیارد تومانی قرار دارد.


به گزارش تابناک اقتصادی؛ جزيیات آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد، در مردادماه امسال، حجم نقدینگی به بیش از 5 هزار و 401 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که نشان از نرخ رشد 37.8 درصدی در دوازده ماه منتهی به این ماه دارد. از سوی دیگر، تغییرات پنج ماهه ابتدایی سال نیز خبر از افزایش 11.3 درصدی رشد حجم نقدینگی دارد.

در این میان، نکته قابل تامل، روند افزایشی این شاخص مهم پولی در سال‌های اخیر است، به گونه‌ای که در مردادماه سال 1392 (آغاز دولت یازدهم حسن روحانی) حجم نقدینگی 640 هزار میلیارد تومان بود و در ادامه با افزایش قابل توجه، به رقم 4 هزار و 68 هزار میلیارد تومان در شهریورماه 1400 رسید. در ادامه با آغاز به کار دولت سیزدهم، این روند با شیب ملایم تری همراه شد و حالا در پایان مردادماه سال جاری، به بیش از 5 هزار و 401 هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر افزایش بیش از 743 درصدی است.

چه میزان از نقدینگی، پول و شبه پول است؟

بررسی اجزای تشکیل دهنده این حجم از نقدینگی - یعنی پول و شبه پول - نشان می‌دهد که در پنجمین ماه سال، سهم پول از نقدینگی 5401 همت، بیش از هزار و 200 هزار میلیارد تومان است که از این میزان، حدود 89 هزار میلیارد تومان به صورت اسکناس و مسکوک در دست مردم است و بیش از هزار و 100 هزار میلیارد تومان نیز به عنوان سپرده‌های دیداری است. (سپرده دیداری حسابی نزد بانک است که معمولا بهره‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد و هر لحظه که مشتری اراده کند، می‌تواند از طریق واگذاری چک به سایر افراد، از آن برداشت کند. به سپرده دیداری، سپرده قرض الحسنه جاری نیز گفته می‌شود)

همان طور که در جدول زیر می‌بیند، نکته مهم در این بخش، افزایش 55.6 درصدی حجم پول در یک سال منتهی به مردادماه 1401 است. به بیان دیگر، حجم پول از رقم 781 هزار میلیارد تومانی در مرداد سال قبل به حدود هزار و 216 هزار میلیارد تومان در مرداد امسال رسیده است.

اما سهم «شبه پول» از حجم نقدینگی چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد شبه پول در پنجمین ماه سال با رشد یک ساله 33.3 درصدی همراه بوده و به رقم بیش از 4 هزار و 185 هزار میلیارد تومان رسیده است. در این میان، زیرمجموعه شبه پول مواردی همچون سپرده قرض الحسنه پس انداز، سپرده کوتاه مدت، سپرده یک ساله و سپرده دو ساله است؛ به گونه‌ای که به عنوان نمونه در مردادماه امسال، بیش از هزار و 143 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده یک ساله در بانک‌ها قرار دارد.

تغییرات نه ساله؛ پایه پولی هفت برابر شد

بررسی بخش دیگری از آمار متغیر‌های پولی در مردادماه، نشان از رشد قابل توجه پایه پولی در نه سال اخیر دارد، به گونه‌ای که پایه پولی در مردادماه 1392 در سطح 96.3 هزار میلیارد تومان قرار داشت و در پایان تابستان سال گذشته (پایان دولت روحانی) به رقم 519 هزار میلیارد تومان رسید. این روند افزایشی حالا در مردادماه سال جاری، با رشد یک ساله 30.3 درصدی به رقم بیش از 672 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد