عقب‌نشینی 410 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 16.5 هزار میلیارد تومان رسید

عقب‌نشینی 410 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 16.5 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک روند نوسانی امروز با کاهش 410 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گرچه فردا عرضه اولیه 15 درصد از سهام سفیدماکیان در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود، اما امروز بورس اوراق بهادار تهران در یک روند نوسانی ابتدا کاهش یافته، سپس رشد قابل‌توجهی داشت و بعد از آن روند رو به ریزش به خود گرفت و در نهایت با کاهش 410 واحد نسبت به روز قبل در روی رقم یک میلیون و 303 هزار و 925 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با 316 واحد کاهش به رقم 400 هزار و 337 واحد رسید.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 3 صدم درصد عقب نشست و این دو شاخص در معیار هم‌وزن به میزان 8 صدم درصد عقب‌نشینی کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور 15 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس فقط 12 صدم درصد تقویت شد، اما شاخص بازار دوم بورس 23صدم درصد کاهش یافت.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 130 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 7.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 864 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 735 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای گل گهر، توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی نوری، چادرملو و سرمایه‌گذاری امید بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی‌مس و شستا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش شامل لیزینگ کارآفرین، مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی، شستا، نوسازی و ساختمان تهران، دارویی برکت، باما و فولاد مبارکه اصفهان بوده‌اند.


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران واحد پالایش یکم که در شهریور سال 99 هر واحد را از دولت به 10 هزار تومان با 30 درصد تخفیف خریدند‌،‌امروز بعد از گذشت 10 ماه نه تنها سود نکردند که با 31 درصد زیان اصل سرمایه شان مواجه اند هر واحد پالایشی امروز 6919 تومان معامله می‌شود.

دولت و دژپسند وزیر اقتصاد بارها وعده کردند،‌ زیان خریداران پالایشی را با سهام جایزه جبران می‌کنند،‌ اما به قول شاعر دوصد گفته چون نیم کردار نیست!

امروز در فرابورس ایران شاخص کل با 66 واحد رشد به رقم 18 هزار و 948 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 49 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 3.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 505 هزار معامله و به ارزش 9 هزار و 688 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 16 هزار و 417 میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای بانک دی، پتروشیمی مارون، سنگ آهن گوهرزمین بیشترین اثر افزایش در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای آریا ساسول، مدیریت انرژی امیدتابان هور، پتروشیمی تندگویان و نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل محصولات کاغذی لطیف، سرب و روی ایرانیان، تهیه غذای دناآفرین فدک، بانک دی، گسترش صنایع روی ایرانیان، صنایع چوب خزر، کاسپین و توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری در بورس باید از محل پس‌اندازها و بعد از مطالعه مشاوره و تحقیق صورت گیرد و امید می‌رود با سرمایه‌گذاری در بورس منابع مالی برای انجام طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها فراهم شود. یکی از روش‌های تامین مالی در بورس، عرضه اولیه سهام، افزایش شناوری سهام و انتشار اوراق مالی مانند اوراق مشارکت و صکوک اجاره است که شرکتها می‌توانند از این طریق به ارزانترین روش تامین مالی کنند. دولت برای اینکه فشاری به صنعت بانکداری نیاید باید زمینه‌ای فراهم کند تا انتشار اوراق در بورس آسان شود و شرکت‌های بزرگ بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

همچنین کارشناسان می‌گویند، اگر مدیریت حرفه‌ای در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مستقر شود، در هر استان حداقل 5 هزار میلیارد تومان منابع وجود دارد که از این رقم حداقل 30 درصد دراختیار هیات مدیره این شرکتها قرار گرفته که می‌توان طرح‌های توجیه‌پذیر اولویت‌دار در استانها ایجاد کرد که هم منجر به ایجاد اشتغال و هم رشد و توسعه در استان خواهد شد به شرط اینکه فرایندها به گونه‌ای تعریف شود که مدیریت حرفه‌ای و پاکدست در راس شرکتهای سرمایه‌ استانی قرار گیرند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد