رونمایی از وزیر راه و شهرسازی دولت / چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

رونمایی از وزیر راه و شهرسازی دولت / چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

در میان لیست ارسالی وزرای دولت ريیسی، نام رستم قاسمی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی آمده است. آن هم در حالی که انتظار می‌رفت رستم قاسمی وزیر نفت شود. اما چرا نشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تمامی گمانه‌ها حاکی از این بود که رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد در دولت ريیسی هم مجددا به وزارت نفت می‌رود. اما حالا پیشنهاد دولت این است که جواد اوجی وزیر نفت شود و رستم قاسمی وزیر راه.

البته رستم قاسمی در گفتگو با ایسنا گفته بود به دلیل مسيولیتی که سابقا در قرارگاه خاتم داشتم با حوزه مسکن و حمل و نقل آشنایی دارم. او گفته زمانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) مسيولیت داشتم بسیاری از راه‌های کشور، راه آهن، بنادر و برخی فرودگاه‌ها را احداث کردیم. تمام بنادر کشور را ما ساختیم و در حوزه مسکن نیز اقدامات زیادی انجام دادیم.

رستم قاسمی کیست؟

اما رستم قاسمی کیست و پیش از این چه سمت‌هایی داشته است؟

رستم قاسمی، پیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد یک چهره نظامی است. مدیری 57 ساله که بیشتر با سال‌ها سابقه در قرارگاه خاتم شناخته می‌شود.

او فعالیت در قرارگاه خاتم را بعد از اتمام جنگ ایران و عراق آغاز کرد و مدتی معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء بود و بعد به‌عنوان معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب شد.

رستم قاسمی در سال 86 به‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا معرفی شد. کمی بعد وارد حوزه نفت شد و مدیرعامل و ريیس هیيت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت شد. ريیس هیيت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و ريیس هیيت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) از دیگر سوابق کاری اوست.

او در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از سال 90 تا 92 برای مدت دو سال وزیر نفت بود. ماجرای گم شدن دکل نفتی که در سال 1391 رخ داد مربوط به زمان وزارت رستم قاسمی در وزارت نفت است.

رستم قاسمی در همان ماه‌های ابتدایی دولت اول حسن روحانی در ابتدا از سوی حسین دهقان، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، به عنوان مشاور وزیر انتخاب شد و اندکی بعد نیز سمت مشاور معاون اول ريیس جمهور یعنی اسحاق جهانگیری را دریافت کرد.

او در انتخابات سال 1400 هم یکی از کاندیداهایی بود که پیش از اعلام صلاحیت کاندیداها از انتخابات کناره گرفت.

مطالعه بیشتر: رونمایی از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد / مخالف برجام و FATF وزیر می‌شود؟
چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

پیش از این نام رستم قاسمی در کنار مسعود میرکاظمی، فرهاد رهبر، حجت عبدالملکی جزو افرادی بود که در جال چینش تیم اقتصادی دولت ريیسی هستند.
از همان زمان قرار بود مسعود میرکاظمی به سازمان برنامه برود و رستم قاسمی وزیر نفت شود. اما در پی تغییرات ناگهانی که در کابینه رخ داد، پست رستم قاسمی هم تغییر کرد و او ناگهان قرار شد به وزارت راه برود.

تاخیر در ارسال لیست کابینه به مجلس از اوایل هفته این گمانه را ایجاد کرده بود که احتمالا میان ابراهیم ريیسی و مخبر اختلافاتی برای چینش گزینه‌های اصلی و اقتصادی وجود دارد.

به نظر می‌رسید که رستم قاسمی گزینه ابراهیم ريیسی است و حالا کنار گذاشتن او از این سمت، به این معناست که احتمالا تغییرات مدنظر مخبر شامل حال رستم قاسمی هم شده است.

مطالعه بیشتر: حجت عبدالملکی، وزیر کار دولت ريیسی کیست؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد