اجاره خانه در پایتخت؛ غول لجام گسیخته

اجاره خانه در پایتخت؛ غول لجام گسیخته

کرایه خانه در کلانشهر تهران در یک سال اخیر به حدی رشد داشته است که برخی از سرپرست‌های خانواده دیگر قادر به پرداخت آن نیستند و مجبور شدند که به شهرهای حاشیه‌ای پایتخت نقل مکان کنند.

خبرگزاری ایرنا: کرایه خانه در کلانشهر تهران در یک سال اخیر به حدی رشد داشته است که برخی از سرپرست‌های خانواده دیگر قادر به پرداخت آن نیستند و مجبور شدند که به شهرهای حاشیه‌ای پایتخت نقل مکان کنند.

در حالی که میزان مجاز اضافه اجاره‌بهای سالیانه در کلانشهرهای کشور به جز تهران از طرف ستاد ملی کرونا 20 درصد تعیین شد، اردیبهشت امسال نرخ رشد سالیانه اجاره بهای خانه در کل کشور 36 درصد اعلام شد.

گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن است که در برخی موارد، صاحب خانه‌ها در تهران بیش از 100 درصد نرخ اجاره را افزایش داد‌اند اما به طور معمول مستاجران با این دیدگاه که ممکن است تذکر به مالکان درخصوص اجرای مصوبه دولت به ایجاد تنش بین آن‌ها و موجر منجر شود، با قیمت پیشنهادی صاحب خانه کنار می‌آیند.

قانون می‌گوید تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا هیچ مالکی بدون شروط اعلام شده که بر اساس آن می‌توان حکم تخلیه گرفت، نمی‌تواند برای صدور حکم اقدام کند.

قانون‌گذار سه‌گانه‌ای را درخصوص حکم تخلیه پیش‌بینی کرده است:

چنانچه مالک به منظور تخریب واحد مسکونی و احداث ساختمان جدید پروانه ساختمانی اخذ کرده باشد.

اگر مستاجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید مابه‌التفاوت مال‌الاجاره را به موجر پرداخت نکرده باشد.

چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، نیاز مالک (موجر) به دلیل ازدواج اولاد ذکور وی به ملک مسکونی مورد اجاره احراز شود.

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد