تاثیر ‌سامانه مودیان در مقابله با فرار مالیاتی/ کاهش تورم نتیجه اصلاح نظام مالیات‌‌

تاثیر ‌سامانه مودیان در مقابله با فرار مالیاتی/ کاهش تورم نتیجه اصلاح نظام مالیات‌‌

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه شروع به کار سامانه مودیان، آغاز اصلاح و تحول نظام مالیاتی کشور است، گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌توان مقابل فرار مالیاتی ایستاد و زمینه برای اخذ مالیات از افراد متناسب با سودی که دارند، فراهم می‌شود.

‌بهروز محبی در گفت‌‌ با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ‌راه‌اندازی سامانه‌ مودیان و پایانه‌‌های فروشگاهی ‌با تاکید بر اینکه مالیات‌ستانی باید با دقت بالایی صورت بگیرد، تصریح کرد: برخی مشاغل با وجود سرمایه‌گذاری هنگفتی که افراد انجام می‌دهند، سود بالایی ندارند. باید در مالیات‌گیری این نکات ریز مدنظر باشد.

وی افزود: از طرف دیگر، برخی فعالیت‌های سودآور و واسطه‌ای در کشور وجود دارد که اطلاعات شفافی در مورد آنها در دسترس نیست و باید به سمت اخذ مالیات از آن ها گام برداریم.

این نماینده‌ مجلس گفت: یکی از قول‌هایی که وزیر قبل از برعهده گرفتن این سمت داد، این بود که بحث رصد جریان کالایی کشور را پیگیری کند. این قول داده شد که بر انتقال کالایی و اتفاقات مالی و بازرگانی در کشور نوعی وجود داشته باشد و همه چیز شفاف شود. اگر شفافیت مالی و اقتصادی در کشور به وجود بیاید، تراکنش های مالی صاحبان مشاغل به دقت رصد شود و جریان کالایی نیز قابل پیگیری باشد، دولت به اطلاعات دقیق دست می‌یابد، این موجب می‌شود که تضییع حقوق افراد را نداشته باشیم و روند عادلانه تری در مالیات گیری طی شود.

وی اضافه کرد: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به دسترسی دولت به اطلاعات شفاف می انجامد و قطعا می توان از این طریق جلوی فرار مالیاتی را گرفت، همچنین زمینه برای اخذ مالیات از افراد متناسب با سودی که دارند، فراهم می شود.

محبی ادامه داد: سامانه مودیان می‌تواند به کمک دولت بیاید تا سوداگران و واسطه‌ها را شناسایی کند، از این طریق می‌توان از افرادی که در بزنگاه‌های فاصله ‌بین عرضه و تقاضا ظاهر می‌شوند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند، مالیات‌های سنگین‌تری گرفت؛ در کنار راه‌اندازی سامانه مودیان اگر بتوانیم به اجرای قانون مقابله با پولشویی بپردازیم و برای این افراد جریمه‌های بزرگ در نظر بگیریم، می توانیم کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکنیم؛ قطع به یقین شروع به کار سامانه مودیان، آغاز اصلاح و تحول نظام مالیاتی کشور است.

به گفته این نماینده مجلس، یکی از مسايل جدی کشور ما در حال حاضر بحث کسری بودجه دولت است. با مالیات‌گیری صحیح می‌توانیم به سمت افزایش درآمدهای دولت و در نتیجه کاهش کسری بودجه و تورم پیش برویم. الان به خاطر فرار مالیاتی درآمد دولت در حدی که باید باشد نیست و این موجب ورود پایه‌‌ پولی و در نتیجه افزایش تورم در کشور می شود.

وی اضافه کرد: مالیات در دنیا تحت عنوان منبع پایدار درآمدی شناخته می شود و می تواند به کمک دولت ها بیاید؛ در ایران نیز می توانیم از این منبع درآمدی برای حل و فصل مشکلات کشور استفاده کنیم.

محبی با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات ما، محاسبه ی درآمدها بر اساس دستگاه های کارت خوان است، تصریح کرد: این دستگاه ها کارکردهای مختلفی دارند و اختصاصی نیستند. مالیاتی که بر اساس اطلاعات این دستگاه‌های کارت‌خوان در نظر گرفته شده است، تا حدی ناعادلانه بوده و گلایه هایی را از سوی اصناف به دنبال داشته است. در برخی موارد، مالیاتی که برای افراد در نظر گرفته ایم، گاهی بیش از 10 برابر سال های گذشته است. افراد می گویند که به دلیل عدم اطلاع درباره این موضوع که قرار است تراکنش های مالی دستگاه های مورد بحث برای مالیات گیری مدنظر قرار بگیرد، از این دستگاه ها برای مسايل دیگر هم استفاده کرده‌اند.

محبی‌ افزود: به طور مثال فردی از یک حسابش به حساب دیگر خودش مبلغی را منتقل است و این مبلغ به عنوان درآمدش محاسبه شده است یا مثلا یک تعمیرکار موتور سیکلت وسایل را خودش می‌خرد و صاحب موتور‌ مبلغ وسایل را به علاوه‌ هزینه‌ تعمیر به او می پردازد، مبلغ مربوط به وسایل موتور سیکلت نیز به عنوان درآمد او در نظر گرفته شده و مشمول مالیات شده است.‌در حالی که آن مبلغ جزو درآمد این تعمیرکار نبوده است.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط تصمیم گرفته شده است که از سال آینده دستگاه‌های کارت خوان تخصصی باشد و فقط برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار بگیرد تا در حق کسی اجحاف نشود.

به گزارش فارس برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه یافته است. زیرا دسترسی به یک بانک اطلاعاتی قوی به مالیات ستانی صحیح می انجامد، به طوری که عدالت در مالیات گیری لحاظ می شود، درآمدهای دولت افزایش می‌یابد و با اخذ مالیات های سنگین از فعالیت های واسطه ای سرمایه ها به سمت تولید سوق داده می شوند.

به عقیده کارشناسان، نظام مالیاتی ایران از مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق درآمدی مودیان، عدم مالیات‌گیری عادلانه، برخوردار نبودن از جهت گیری های صحیح مالیاتی و مسايل اینچنینی رنج می برد. برای حل و فصل این موضوع تا کنون اقدامات زیادی در کشور صورت گرفته است که متاسفانه نتیجه‌ مطلوبی به دنبال نداشته اند. در همین راستا راه‌اندازی سامانه مودیان و اتصال پایانه های فروشگاهی (که احتمالا هفته آینده انجام می‌شود) به این سامانه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کارشناسان امیدوارند این سامانه بتواند به ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی در خصوص اطلاعات مودیان منجر شود و زمینه را برای مالیات‌گیری عادلانه در کشور فراهم کند. ‌

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد