شیوه خرید سیمان 25 هزار تومانی / سیمان ارزان به دست چه کسانی می‌‎رسد؟

شیوه خرید سیمان 25 هزار تومانی / سیمان ارزان به دست چه کسانی می‌‎رسد؟

سیمان هنوز در بازار موجود نیست. دوباره هر کیسه سیمان به قیمت 60 تا 90 هزار تومان رسیده و مشخص نیست سیمان‌های ارزانی که در بورس کالا با قیمت 25 هزار تومان عرضه می‌شوند، کجا می‌روند؟ آیا سیمان 25 هزار تومانی واقعا به دست مردم می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سیمان دوباره کمیاب شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیمان در فروشگاه‌های آنلاین هم ناموجود شده است. این فروشگاه‌ها یا سیمان ندارند یا اگر هم داشته باشند هر کیسه سیمان 40 کیلویی را با قیمت 60 تا 90 هزار تومان می‌فروشند.

به نظر می‌رسد سیمان، توسط افراد سودجو احتکار می‌شود. کارخانه‌ها مدعی هستند عرضه سیمان به بورس کالا زیاد شده و مشکلی در تامین و تولید سیمان وجود ندارد اما توزیع سیمان در بورس کالا مشروط است.

فروشگاه‌ها هر کیسه سیمان 40 کیلویی را با قیمت 60 تا 90 هزار تومان می‌فروشند
فروش سیمان مشروط است

سیمان 25 هزار تومانی به دست چه کسانی می‌رسد؟ یک کارشناس بازار سیمان پاسخ داد: سیمان 25 هزار تومانی به دست تمام کسانی که دارای کد بورسی هستند، می‌رسد اما توزیع این سیمان در بورس کالا هم مشروط است. یعنی کسانی می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند که یا سازنده باشند یا سیمان را در حجم انبوه و بالای 10 تن بخرند.

نادر غفاری به تجارت‌نیوز گفت: سیمان با حجم کم در بورس کالا یا کارخانه به مردم تحویل داده نمی‌شود. یعنی کسانی که دو کیسه سیمان بخواهند نمی‌توانند از این سهمیه 25 هزار تومانی استفاده کنند. همچنین سازندگان نیز باید مدارک پروانه ساخت را به بورس کالا تحویل دهند تا بتوانند سیمان ارزان بخرند.

او به مردم توصیه کرد بهتر است کسانی که در حجم کم نیاز به سیمان دارند آن را از عوامل فروش سیمان بخرند.

سیمان 20 هزار تومانی هم خریدیم!

سیمان 25 هزار تومانی به دست انبوه‌سازان رسید؟ علی رغم اینکه عده‌ای خرید سیمان از شبکه بورس کالا را دشوار می‌دانند اما انبوه‌سازان می‌گویند امکان خرید سیمان از طریق بورس کالا وجود دارد و دسترسی به سیمان 25 هزار تومانی آسان است.

دبیر انجمن انبوه سازان به تجارت‌نیوز گفت: در بورس کالا حتی سیمان با قیمت 20 هزار تومان هم عرضه شده است و لزوما قیمت‌ها فقط 25 هزار تومان نبوده است. خوشبختانه خرید سیمان از طریق بورس یک مزیت دارد که می‌توان این کالای مهم را با قیمت مناسب خرید.

رامین گوران اوریمی توضیح داد: قیمت سیمان در بازار آزاد متنوع است. برخی از واحدهای صنفی از این فرصت سو استفاده کردند و سیمان را در انبار خود احتکار می‌کنند. توصیه ما به همه سازندگان این است که از بازار آزاد سیمان نخرند بلکه از طریق بورس، سیمان بخرند. چرا که دسترسی آزاد و آسان است.

حال کاهش قیمت سیمان برای عده‌ای معما شده بود. چندی پیش نادر غفاری، یک کارشناس بازار سیمان گفته بود: « علت ارزانی سیمان این است که کارخانه‌ها از ذخایر استراتژیک خود برای کاهش قیمت سیمان استفاده کردند و تمام سیمان‌هایی که در انبار کارخانه‌ها موجود بود راهی بازار شده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش قیمت سیمان شهریور 1400 را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد