صنایع هزینه بالایی برای جا به جایی مواد اولیه خود می پردازند

صنایع هزینه بالایی برای جا به جایی مواد اولیه خود می پردازند

عضو انجمن نوردکاران گفت: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند که با کاهش این هزینه ها می توان بهای تمام شده کالاها را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیدین فتحی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: یک شرکت دانش‌بنیان پیشنهاد ایجاد سامانه سواپ فولاد بین شرکت‌های مختلف را مطرح کرده است. به این ترتیب که پس از انجام معاملات فولاد در بورس کالا، شرکت‌ها بتوانند در طرح سواپ شرکت کرده و مواد اولیه یا محصول مورد نیاز خود را به‌جای شرکت‌ها دوردست، با همان کیفیت و قیمت از شرکت‌هایی که در فاصله کمتری از آنها قرار دارند، تهیه کنند. اجرای آزمایشی این طرح کاهش 39 درصدی هزینه‌های حمل و نقل فولاد را در کشور به دنبال داشته است.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه در این شیوه، بدون اینکه مشکلی در تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها ایجاد شود و بدون اینکه معامله جدید اتفاق بیفتد، کاهش هزینه‌ها را از محل جابه‌جایی کالا (فولاد) شاهد خواهیم بود، افزود: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارايه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. در همین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد. در مقوله صادرات نیز بدون از دست رفتن مشتریان خارجی شرکت‌ها، می‌توان محصولات را با قیمت‌ها بهتر و رقابتی‌تر عرضه کرد و به توسعه بازار پرداخت.

وی یادآور شد: اکنون معاملات فولادی کشور در بستر بورس اتفاق می‌افتد، بنابراین زمانی که خریدار محصولی به بورس مراجعه می‌کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار نسبت به خرید اقدام می‌کند و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود. از اینجا به بعد، با سواپ کالا می‌توان این مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کرد؛ بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده می‌تواند با تولیدکننده‌ای که آماده سواپ بوده و در منطقه‌ای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سواپ کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

فتحی تاکید کرد: در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود. همچنین کاهش 39 درصدی هزینه‌ها، منجر به افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و سازمان امور مالیاتی از همین محل می‌تواند به درآمد بیشتری دست یابد.

وی بیان کرد: کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از محل کاهش جابه‌جایی‌های بار و کاهش مسافت‌ها، افزایش درآمدهای بخش بیمه‌ای، کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش بودجه دولت در بخش حمل و نقل، کاهش بهای تمام شده مصرف‌کننده (که به‌ویژه در طرح‌های بزرگی همچون طرح ملی مسکن می‌تواند مثمر ثمر باشد) و مزیت رقابتی شرکت‌ها در صادرات، از جمله دیگر مزایای این طرح است.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: این طرح با مسيولان بورس کالا مطرح شد و مورد استقبال آنان قرار گرفت اما کارشناسان بورس کالا در این زمینه برخی مشکلات قانونی را بیان کردند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود. یکی از دغدغه‌های موجود این است که با پایان سال مالی شرکت‌ها، اگر سواپ فولاد اتفاق افتاده باشد، فاکتور و واریزی شرکت‌ها با بارنامه‌هایی که از جاهای دیگر صادر شده تطابق نخواهد داشت و در این موارد برخورد سلیقه‌ای سازمان امور مالیاتی محتمل است.

فتحی تصریح کرد: با توجه به انجام معاملات در بستر سامانه جامع تجارت، طرح سواپ کالا باید در این سامانه دیده شده و تعریف شود که یکی دیگر از مشکلات موجود است.

وی اظهار کرد: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. همه شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم.

عضو انجمن نوردکاران فولادی اضافه کرد: به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان‌ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات، واردات دارند که با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی می‌توان جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد