سایه دلار و ابهام نوسان در تمام بازارهای مالی

سایه دلار و ابهام نوسان در تمام بازارهای مالی

روند ابهام ‌آمیزی که دلار در بازارهای مالی از خود برجای گذاشته دیگر بازارها را در فضای مه‌آلودی از ندانستن‌ها قرار داده که اینده ارزی خود را بنا به دلار نزولی باید ببندند یا دلار صعودی!

به گزارش بورس نیوز، وضعیت بازار بورس اوراق بهادار درهفته گذشته چهار روز منفی و تنها یک روز مثبت را شاهد بودیم.

شاخص کل افت 54 هزار واحدی رو ثبت کرد و به یک میلیون و 340 هزار واحد نزول کرد، همچنین متوسط ارزش معاملات به 3194 میلیارد تومان رسید و مجدد شاهد خروج نقدینگی بودیم.

بازار سرمایه با ابهاماتی از جمله نرخ‌بهره، قیمت ارز و برجام روبرو است، به عنوان مثال با اخبار منفی از مذاکرات برجامی در مقطعی بازار سکه و طلا رو مورد توجه قرار میگرد، اما از طرفی هم باعث بالارفتن انتظارات تورمی هم میشود که در مقطعی از زمان بازار سرمایه مورد توجه قرار می‌دهد.

وضعیت فعلی اقتصاد نابسامان و آشفته است و شاخص‌های اقتصادی همگی حکایت از این وضعیت دارد و اینکه بازار سرمایه هم متاثر از آن است وقتی در اقتصاد ثبات و تعادل وجود داشته باشد این امر در بازار‌های مالی نمود پیدا خواهد کرد و طبعا بازار سرمایه هم به تعادل وثبات خواهد رسید، در نتیجه نباید انتظار زود هنگام ثبات و تعادل را در بازار سرمایه را داشت.

تاکنون همت جدی و اساسی از سوی دولت برای حمایت از بازار سرمایه و بورس دیده نشده و این نکته قابل توجه و تامل است، که آیا این رویه ادامه دار خواهد بود یا خیر.

درکل بلاتکلیفی و ریسک ها‌ی موجود باعث میشود که بازار سرمایه همچنان روز‌های بی رونق خود را پشت سر بگذارد و تا رفع این بلا تکلیفی همچنان شاهد خروج نقدینگی و در نتیجه بی رونقی معاملات در بورس خواهیم بود.

دلاری و نوسان ریز زیر میز برجام

 دلاری که لرزه بر اندام بازار‌ها انداخت و نرخ 29 هزار و 400 را بر روی تابلوی صرافی‌ها به نقش انداخت و اما؛ سایر ارز‌ها در بازار‌ها با روندی نزولی به کار خود ادامه دادند.

ابراز امیدواری از سوی برخی اعضای حاضر در نشست 4+1 و البته ابراز ناراحتی از روند این مذاکرات از سوی اعضای آن سوی میز نیز این ابهام را باقی گذاشته که بالاخره این نشست به نفع ایران شد یا ...

ابهام دلار و سایه‌ای بروی سکه

قیمت هر سکه بهار ازادی با 100 هزارتومان کاهش به 12 میلیون و 400 هزارتومان رسید و هر سکه بهار آادی نیز به 12 میلیون و 670 هزارتومان رسیده و معامله‌گران و خریداران واقعی سکه، در انتظار آن نشسته‌اند که اوضاع سکه، با کنار رفتن گرد و خاک دلار مشخص شود.

هر گرم در تابلوی طلافروشی‌ها نیز با نرخ یک میلیون و 282 هزارتومان قیمت گذاری شده و انس جهانی طلا در معاملات در روز گذشته با افزایش 6 دلاری به 1777 دلار در هر انس رسید.

قیمت نفت در کانال 70 دلاری

بهای نفت این روز‌ها با نوسان ریزی بالا و پایین می‌رود و پایان هفته را با رشد 0.6 درصد به پایان رساند تا نفت برای هفته آینده در سطح 70.94 دلار در هر بشکه معاملات خود را آغاز کند.

در این بین، اعضای اوپک پلاس نیز چشم‌انتظار آن نشسته‌اند که در صورت کاهش تقاضا به دلیل تدابیر مهار Omicron، به برنامه‌های خود برای افزایش 400 هزار بشکه در روز برای ماه ژانویه پایبند باشد قیمت نفت افزایش یافت.

از شرق تا غرب

سهام شانگ‌های در آخرین روند معاملاتی خود 33 واحد افزایش یافت و در سطح 3607 واحد ایستاد و شاخص سهام Nikei ژاپن نیز با 276 واحد رشد به صطح 28 هزار و 29 واحدی رسید.

داوجونیز نیزز با 59,71 واحد، S&P با 38,67 و نزدک با 1,11 واحد قرمزی، هفته‌ای سرخ را به پایان رساندند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد